دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی:

دریا در سیاست کلان برنامه ششم توسعه مغفول ماند /تاکید دولت لایروبی آبراه اروند با همکاری کشور عراق

آبادان - ایرنا - دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی گفت: در سیاست های کلان برنامه ششم توسعه به حوزه دریا توجه جدی نشده است.
به گزارش ایرنا محمدسعید سیف چهارشنبه در دومین همایش ملی توسعه پایدار دریا محور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، با بیان این که نماینده شهرهای ساحلی نسبت به سیاست های کلان برنامه ششم توسعه در حوزه دریا پی گیری کنند، گفت: در تصویب برنامه توسعه ششم به شهرهایی چون خرمشهر، بوشهر و بندرعباس توجه جدی در حوزه دریا نشده و سیاست های این حوزه پررنگ تر می توانست باشد.
وی جایگاه استراتژیک کشور ایران اسلامی نسبت به جمعیت 400 میلیونی کشورهای آسیایی میانه را مهم دانست و گفت: موقعیت و جایگاه استراتژیک کشور ایران اسلامی نسبت به جمعیت 400 میلیونی کشورهای آسیای میانه که به دریا راه ندارند، و از طریق ایران می توان به صورت مستقیم به سواحل دریای عمان و به دنیا وصل شوند، می تواند یکی از موضوع های اساسی توسعه دریایی کشور محسوب شود.
سیف، حمل و نقل دریایی را در مقایسه با حمل و نقل ریلی و هوایی ارزشمند خواند و گفت: حمل و نقل دریایی در دنیا رو به افزایش است و رشد حمل و نقل دریایی دو برابر رشد اقتصادی دنیاست یعنی اگر رشد اقتصادی دنیا 2 درصد باشد رشد حمل و نقل دریایی چهار درصد است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، شناورها و کشتی سازی را به عنوان موضوع اصلی دریا دانست و گفت: در حوزه نفت و گاز و شیلات به انواع شناورها نیاز داریم و این صنعت بیشتر در کشور چین، کره و ژاپن متمرکز شده و بیشترین سهم بازار این کشورها دارند اما نمی تواند آخر خط برای ما باشد و باید در این صنعت فعالیت داشته باشیم.
سیف گفت: ساخت کشتی در داخل کشور می تواند سالانه سه هزار فرصت شغلی ایجاد کند و طبیعتا موضوع اشتغال برای ما موضوع اساسی طی سال های اخیر بوده است.

** 98 درصد آبهای دنیا در دریاهاست
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که 98 درصد آب دنیا را آبهای شور دریاها شامل می شود، گفت: پیش بینی می شود در سال 2040 منابع آب شیرین در کشورهایی همچون ایران با کمبود شدید مواجه شود و ضرورت دارد که از آب دریا استفاده شود.
سیف اظهار داشت: در برنامه های دولت های مختلف و در مجلس شورای اسلامی بر پنج هدف راهبردی همچون امنیت دریایی و سواحل دریایی تاکید شده است.

** نقش دریا در حمل و نقل کالا
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در ادامه با بیان اینکه بیش از 90 درصد حمل و نقل کالا از طریق دریا انجام می شود، گفت: با توجه به توسعه فعالیت های شیلاتی، توسعه منابع نفت و گاز دریایی در خلیج فارس، توسعه ترانزیتی حمل و نقل کالا و امکانات کشور از طریق دریا حمل و نقل می شود.
سیف اظهار داشت:از آنجا که بخشی از حجم جمعیتی کشور در کویر سکونت دارند و مدیریت آن امکان پذیر نیست لذا در سال های آینده باید مراکز جمعیتی و شهرهای جدید در کنار سواحل شکل گیرند.
وی شمار شناورهای ثبت شده در کشور را 30 هزار فروند عنوان کرد و گفت: به رغم این که در 10 سال گذشته رشد اقتصادی سه درصد بوده اما متوسط رشد ناوگان بیش از 6 درصد بوده است و پیش بینی می شود در سال های آینده رشد اقتصادی به پنج درصد برسد لذا رشد حمل و نقل دریایی نیز به حدود 12 درصد خواهد رسید، لذا باید پاسخگوی این موضوع باشیم و برنامه ریزی کنیم.

** ایران جزو 10 کشور برتر دنیا
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با بیان اینکه کشور ایران از نظر رشد علمی با موضوع دریا جزو 10 کشور برتر است،گفت: رتبه علمی ایران بین کشورهای 9 است و از کشورهای صاحب نام مانند ایتالیا، هلند و روسیه بالاتر قرار گرفته ولی این کشورها از همان مقدار اندک علم و دانشی که در زمینه دریا دارند، چندین برابر کشور ایران منافع کسب می کنند.
سیف افزود: اگر بخواهیم از این علم و فناوری ، اشتغال ایجاد کنیم باید یک برنامه ریزی مدون داشته باشیم.
وی در بخشی دیگر به مشکلات صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت: اهداف راهبردی و کلان صنایع کشور معلوم نیست و برنامه اجرایی مشخصی ندارند و برای رفع ایراد آنها باید آسیب شناسی شود.
** در آمد ساخت شناور و سکوهای فراساحلی
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی گفت: مطالعات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت و بازار دریایی در ساخت انواع شناورهای و سکوهای فراساحلی و شرکت های کشتی سازی و سازمان بنادر و دریانوردی سالانه 4.8 میلیارد دلار درآمد پیش بینی کرده که در سال 1404 مجموعا به 38 میلیارد دلار خواهد بود.
سیف گفت: متاسفانه به رغم ساخت شناورها در حوزه رودخانه کارون و خرمشهر در یکی دو سال گذشته از کشور امارات شناور خریداری و وارد کشور شده است.

** 860 میلیارد ریال برای خارج سازی مغروقه ها
معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در این همایش میزان اعتبار اختصاص یافته برای پاکسازی و خارج سازی مغروقه های باقی مانده از جنگ تحمیلی آبراه اروند را 860 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید مصمم است لایروبی آبراه اروند را با همکاری کشور عراق به سرانجام برساند.
ولی اله حیاتی فعالیت پنج واحد صنعت کشتی سازی در خرمشهر را یادآور شد و گفت: یکی از صنایع دریایی کشتی سازی خرمشهر در دهه مبارک فجر با حضور معاون اول رئیس جمهوری کشتی کاتاماران ساخت شرکت کشتی سازی اروندان را آب اندازی می کند.
وی گفت:مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر با صادرات بیش از 150 میلیارد ریال از مرز شلمچه بیش از یکهزار و 500 فرصت شغلی ایجاد کرده است.
حیاتی اروندرود را یک شاهرگ اقتصادی برای کشور عراق و ایران دانست و گفت: با لایروبی این آبراه رونق اقتصادی دو کشور رشد قابل توجهی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا دومین همایش ملی توسعه پایدار دریا محور با حضور مسئولان کشوری و استانی و اساتید دانشگاه علوم و فنون دریایی بصره کشور عراق به مدت 2 روز چهارشنبه و پنجشنبه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار می شود.
شبک **7100/6068**1917** خبرنگار:کمیله حجازی**انتشار دهنده:سید محمد باقر نوربخش

نظر خود را ثبت کنید