معاون کتابخانه ملی :

نویسندگان و ناشران هویت های فرهنگی کشور هستند

تهران-ایرنا- معاون کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: اهل قلم اعم از ناشران، نویسندگان و مترجمان یادگاران تاریخی و فرهنگی و جزئی از هویت فرهنگی کشور به شمار می روند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غلامرضا امیرخانی روز سه شنبه در آیین «یادگار ماندگار؛ تجلیل از 110 پیشکسوت اهل قلم» که به مناسبت گرامیداشت روز قلم برگزار شد با بیان اینکه مراسم پاسداشت اهل قلم نباید مناسبتی باشد، افزود: این مطلب دغدغه همیشگی مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی به خصوص خانه کتاب برای حفظ هویت اهالی قلم است.
وی ادامه داد: کهولت سن و رسیدگی به نیازهای اهل قلم از جمله تامین مسائل رفاهی از جمله موضوعات مهم برای پاسداشت هویت فرهنگی کشور به شمار می رود.
امیرخانی افزود: خانه کتاب در این زمینه، کارهای خوبی انجام داده و از آن جمله تهیه کتاب یادگار ماندگار از پرتره 110 نفر از نویسندگان و ناشران و مترجمان کشور است که امروز به همین مناسبت رونمایی خواهد شد.
معاون کتابخانه ملی گفت: امروزه متاسفانه سرقت ادبی و کپی رایج شده و مسئولان برای جلوگیری از این پدیده زشت باید چاره ای بیاندیشند چرا که حقوق ناشران و مترجمان در این راه پایمال می شود.
وی همچنین بر حفظ آثار ماندگار از جمله مکان‌های کتاب فروشی ها و خانه و کاشانه نویسندگان و مترجمان که می تواند به محلی برای موزه و مورد بازدید علاقه مندان به فرهنگ و هنر باشد، تاکید کرد و از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری خواست برای حفظ این آثار و ماندگاری فرهنگ در همه جای کشور همت گمارند تا آیندگان نیز از آن بهره ببرند.
وی با تشکر از دولت یازدهم در خصوص بیمه اهل قلم گفت: رسیدگی به مشکلات نویسندگان و مترجمان، از دغدغه های جدی خانه کتاب است و از مسئولان و دست اندرکاران می خواهیم با حمایت‌های همه جانبه در حفظ اهل قلم تلاش کنند.
آیین «یادگار ماندگار؛ تجلیل از 110 پیشکسوت اهل قلم» به میزبانی مرکز همایش های کتابخانه ملی و با حضور جمعی از پیشکسوتان، مسئولان و شخصیت های ادبی و فرهنگی برگزار شد.
سیدجلال‌الدین کزازی، هوشنگ مرادی کرمانی، مهدی محقق، علی موسوی گرمارودی، احمد پوری، جواد محقق، نوش‌آفرین انصاری، اسماعیل دمیرچی، اصغر دادبه، توفیق سبحانی، ژاله آموزگار، نورالله مرادی، احمد سمیعی گیلانی، و حسن بلخاری از جمله شخصیت های حاضر در این مراسم بودند.
با وجود اینکه از قبل شرکت سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اطلاع رسانی شده بود، وی به دلیل حضور در مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس موفق نشد در مراسم تجلیل از 110 پیشکسوت اهل قلم حضور یابد.
فراهنگ**1417**9338**1055
خبرنگار: سید مهدی حسینی**انتشار:‌ زینب کارگر

نظر خود را ثبت کنید