سفیر ایران در ایتالیا :

هنر برای ایران یک ابزار دیپلماسی فرهنگی است/ حضورموسیقی ایران در ایتالیا دستاوردهای بین المللی دارد

راونا- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا از هنر به عنوان ابزار دیپلماسی فرهنگی یاد کرد و گفت:‌ حضور گروه موسیقی ایتالیا در ایران و ایران در ایتالیا و اجرای ارکستر مشترک در تهران و راونا دستاوردهای بین المللی در پی دارد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، جهانبخش مظفری روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به همکاری مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونای ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی که قرار است عصر امروز، 17 تیرماه در شهر راوانای ایتالیا برگزار شود، افزود: این آغاز یک حرکت بزرگ است و فکر می کنم با ورود موسیقی سمفونیک ایتالیا به ایران طی روزهای گذشته و مشاهده سطح هنر و هنرمندان ایرانی، در آینده قطعا شاهد گسترده شدن روابط خواهیم بود.
وی اظهار داشت: ایتالیا به توسعه روابط فرهنگی با ایران علاقه‌مند است، از همین رو در سالهای اخیر فعالیت در این بخش بین دو کشور چشم‌گیر بوده است.
مظفری اضافه کرد: ایران و ایتالیا در روابط سیاسی و فرهنگی، سابقه طولانی دارند اما می توان روابط دو کشور را فرهنگی محور دانست.
وی حضور ارکستر فستیوال راونا و اجرای کنسرت مشترک با ایران را از شاهکارهای رایزنی فرهنگی در ایتالیا دانست و گفت: حضور گروه موسیقی ایرانی در ایتالیا، نشان از غنای بالای فرهنگی کشور ما دارد و باید هر روز بیش از گذشته برای معرفی این گنجینه در راستای دیپلماسی عمومی و فرهنگی حرکت کنیم.
سفیر ایران در ایتالیا ادامه داد: امیدوارم موسیقی و فرهنگ ما در اروپا بیش از پیش مطرح شود و این بهترین وسیله برای معرفی چهره و غنای فرهنگی ایران در راستای دیپلماسی فرهنگی است که این چهره سالها مورد ظلم واقع شده است.
او با تاکید بر اینکه تعامل و همکاری های دو کشور به موسیقی محدود نخواهد شد، اظهار داشت: در ایتالیا افرادی، آمادگی همکاری با ایران را دارند ما باید مدیرانی با جسارت کاری داشته باشیم تا این اقدامات انجام شود و با این اتفاقی که رخ داد سدی شکسته شد و این کار هنری مشترک باعث می شود همکاری های فرهنگی ما با ایتالیایی گسترده تر شود.
مظفری افزود: این بستگی به خودمان دارد که چگونه از این فرصت طلایی که در دیپلماسی فرهنگی ما به وجود آمده بهره برداری کنیم.
وی به مشترکات و علاقه های فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم همانطور که ایتالیایی ها فرهنگ خود را به ایران می آورند، فرهنگ خودمان را به کشور آنها ببریم و آن بخش از فرهنگ ما که بکر و زیبا و پسندیده و برای طرف غربی هم بسیار جذاب است باید در اولویت معرفی قرار بگیرد.
مظفری همچنین درباره تاثیر رفت و آمدهای فرهنگی بر ایران گفت: ایتالیایی ها وقتی وارد ایران می شوند به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند و این هیات هم ظاهرا مستثنی نبوده است و بعد از بازگشت به فاصله یک ماه، دوباره با خانواده خود به ایران برمی گردند و ما هرچه بیشتر رفت و آمد کنیم واقعیات ایران را بیشتر نشان داده ایم و قطعا نتیجه آن مثبت است.

**
رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع فقط به موسیقی محدود نخواهد شد و با ایتالیا علاوه بر ارتباط سیاسی و تجاری اقتصادی، روابط فرهنگی زیادی داریم و بیشترین برنامه ها را بین کشورهای اروپایی با ایتالیا داریم.
اکبر قولی، راه اندازی اتاق ایران، انتشار کتاب و فعالیت های نمایشگاهی را از جمله برنامه های مشترک فرهنگی انجام شده میان ایران و ایتالیا عنوان کرد.
وی درباره لغو سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به برلین و رم و علاقه مندی ایتالیا به میزبانی و نمایش این آثار گفت: قطعا ایتالیایی ها علاقه‌مند به حضور این آثار در کشورشان هستند و در انجام شدن یا نشدن این کار نظرهای مختلفی وجود دارد، افرادی مخالف، افرادی موافق و افرادی با شرایطی موافق این کار بودند اما ایتالیایی ها بسیار به این موضوع علاقه مند هستند و همچنان آن را پیگیری می کنند.
قولی افزود: من به عنوان مسئول مدیریت روابط فرهنگی در ایتالیا حلقه وصلی بین نهادهای فرهنگی ایران و ایتالیا هستم و سال گذشته، مدیر فستیوال راونا به دفتر رایزنی فرهنگی ایران مراجعه کرد و پیشنهاد این برنامه را داد.
وی با بیان اینکه باید در کار فرهنگی به ذائقه مخاطب توجه کرد، ادامه داد: مخاطب ایتالیایی، موسیقی را دوست دارد و برایش جذاب است، موسیقی زبان گفت و گو با اروپا و به ویژه کشوری مانند ایتالیا محسوب می شود از همین رو، تقاضای گروه موسیقی راونا را به مدیرعامل بنیاد رودکی منتقل کردم که در سفر او به ایتالیا، جلسه مشترکی میان مدیرعامل بنیاد رودکی و مدیر فستیوال راونا برگزار کردیم.
قولی با بیان اینکه بهترین نحوه کار فرهنگی با هر کشوری تعامل و رفت و آمد است، ادامه داد: اینگونه روابط بیشترین بازدهی را دارد و ما در همان جلسه پیشنهاد دادیم در قبال آن دوست داریم نوازندگان ایرانی را هم به ایتالیا بیاوریم.
رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا گفت: ما وظیفه خود را در اینجا انجام داده ایم و توقع داریم مسئولان حمایت کنند تا بتوانیم از ظرفیت های فرهنگی کشورهای مختلف استفاده کنیم.
قولی اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونای ایتالیا را بزرگترین اتفاق در مناسبات فرهنگی دو کشور دانست و گفت: اتفاقی که در تهران افتاد را می توان بزرگترین رویداد هنری در مناسبات فرهنگی دو کشور و حتی ایران و اروپا طی 20 سال گذشته دانست.
وی ادامه داد: در شرایطی که ایران دائم تحت فشارهای رسانه ای است تا آن را ناامن نشان داده و به انزوا بکشانند، هنر بهترین ابزار دیپلماسی فرهنگی است و هیچ فعالیتی تاثیرگذارتر از حضور هنرمندان در کشورها نیست.
رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا همچنین درباره اجرای ارکستر ملی ایران در ایتالیا گفت: من اجرای ارکستر ملی ایران در ایتالیا را پیگیری خواهم کرد و این نکته را باید بگویم که برای موسیقی نواحی و ملی ما در ایتالیا به شدت علاقه‌مند وجود دارد.
با مشارکت و پیگیری‌ های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در جریان برگزاری بیستمین دوره جشنواره راونا با شعار «راه‌های دوستی»، ارکستر شهر راونا متشکل از 160 نوازنده ایتالیایی به رهبری «ریکاردو موتی» موسیقیدان شهیر ایتالیایی، روز 15 تیرماه 96 کنسرتی را در محل تالار وحدت تهران برگزار کرد.
در ادامه این برنامه هنری مشترک، ارکستر سمفونیک تهران با حضور 106 نوازنده، امشب 17 تیرماه در شهر راونا در شمال ایتالیا، کنسرت مشترک دیگری به رهبری «ریکاردو موتی» به اجرا در می آورد.
فراهنگ**٩٠١٢**1055
خبرنگار: زهرا امیری**انتشار: زینب کارگر

نظر خود را ثبت کنید