مدیرخانه فرهنگ ایثار وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی:

ترویج فرهنگ ایثار در میان کودکان اهمیت دارد

تهران- ایرنا- مدیرخانه فرهنگ ایثار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نقش و اهمیت قلم و ادبیات در ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری میان کودکان و نوجوانان تاکید کرد.
عبدالحمید موذن روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا، اظهارکرد: خانه فرهنگ ایثار دفتر امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روزادبیات کودکان و نوجوانان، اولین نشست تخصصی خود را با عنوان «فرهنگ سازی ایثار درحوزه کودک و نوجوان» برگزار کرد.
وی افزود: این نشست تخصصی با هدف ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار، مهربانی و فداکاری در کودکان و نوجوانان با حضور نویسندگان و اساتید در حوزه کودک و نوجوان برگزار شد که در آن شرکت کنندگان درباره فرهنگ ایثار به بحث و تبادل نظر پرداختند.
مدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد ، در ادامه به برخی از اهداف و برنامه‌های خانه فرهنگ ایثار پرداخت و گفت: این خانه فرهنگ با هدف ترویج و تقویت فرهنگ ایثار و فداکاری در تمام جنبه‌ها و زوایا به دنبال این است که این فرهنگ انسان‌ساز و اثرگذار را در جامعه جاری کند و توسعه دهد و فرهنگ ایثار تقویت نمی‌شود مگر آنکه بکوشیم در قدم اول آن را در میان کودکان و نوجوانان آموزش دهیم و نهادینه کنیم.
موذن با بیان اینکه دربحث و مقوله فرهنگ ایثار، مشکلی که با آن مواجه‌ایم تعریف ایثار است ادامه داد: زیرا هر زمان از ایثار نام می بریم اغلب ذهن به سمت و سوی جنگ و دفاع مقدس کشیده می‌شود در حالی که جنگ، دفاع مقدس و شهادت، همه ایثار نیست، اگرچه شهادت و جانبازی، قله و منت های ایثار محسوب می‌شود اما نمی‌توان همه معنا و مفهوم ایثار را در آن خلاصه کرد چراکه ایثار دامنه‌ای وسیع دارد و ابعاد بسیاری از زندگی آدمی را در برمی‌گیرد.
این کارشناس امور ایثارگران یادآورشد: اگرچه ما ملتی با پشتوانه عظیم فرهنگ ایثار هستیم و سرتاسر تاریخ‌مان مملو از حماسه‌ها و ازجان‌گذشتگی‌ها و مهربانی‌هاست، اما جای خالی فداکاری (ایثار اجتماعی) در دنیای امروز ما بسیار خالی‌ احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه درخانه فرهنگ ایثار و مقاومت به دنبال آن هستیم تا ایثار را درهمه ابعاد ازجمله «ایثارجان،ایثار مال، سلامتی، ایثار حق، ایثار محبت، ایثار وقت، ایثار فرصت و... » تبیین و ترویج کنیم ، اظهارکرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تلاش می کنیم که ایثار و فداکاری درجامعه و درهمه وجوه آن جلوه گر شود، زیرا اعتقاد داریم به اینکه اگر می‌خواهیم جامعه‌ای ‌مسئول داشته باشیم باید به فرهنگ ایثار به طور خاص توجه کنیم و این فرهنگ ارزشمند را از همان دوران کودکی به افراد جامعه آموزش دهیم و میان شان ترویج کنیم و بی تردید برای این کار و برای رسیدن به این هدف به همیاری و همکاری و مشارکت دلسوزانه و متعهدانه اهل قلم نیاز داریم.
موذن به نقش موثر نویسندگان حوزه کودک درگسترش فرهنگ مهربانی پرداخت و گفت: از این رو از ایده، فکر و طرح اصحاب قلم در مقوله ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.
وی افزود: اعضای این نشست که شامل نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند و همچنین سایر دغدغه مندان را برای تولید محتوا در زمینه‌های مختلف ایثار و فداکاری، همکاری و مشارکت دعوت می کنیم.
پایگاه اطلاع‌رسانی خانه فرهنگ ایثار ومقاومت نیز گزارش داد که این نشست که همزمان با روزجهانی کودک در ساختمان خانه فرهنگ ایثار روز گذشته برپا شد و جمعی از نویسندگان نام آشنای حوزه کودک از جمله زهرا زواریان، مصطفی خورامان، محمدرضا اصلانی، هادی خورشاهیان و طاهره ایبد حضور داشتند.
دراین نشست عبدالحمید موذن مدیرخانه فرهنگ گفت که «درآغاز باید دید که منظور از ادبیات کودکان و نوجوانان چیست؟ به تعبیری می توان گفت ادبیات کودکان، متونی تازه هستند که دربردارنده درون و محتوای راستین واژه‌ها برای کودکانند.
واژگانی که به منظور تربیت فردی و اجتماعی آنان به گونه‌ای زیبا و هنری بیان می شوند وافزون براین، به رشد علمی، فکری، شخصیتی و نیز تخیل وشوق انگیزی کودکان کمک می‌کنند. چنین کاری با گزینش واژگانی که متناسب سن کودک و توان درک و دریافت وی باشد، البته با بهره وری از شیوه ای زیبا مناسب، رغبت‌انگیز و ظریف به فرجام می‌رسد و در نهایت به رشد اخلاقی و شخصیتی کودک کمک می‌کند.»
در ادامه این نشست تخصصی، اعضاء بر طرح سوال و پیشنهاد و بیان چالش‌های موجود بر سر راه پرداخته و موانع و مسیرهای پیش روی را مورد بحث قرار دادند.
طاهره ایبد از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان به کمرنگ شدن فرهنگ ایثار در زندگی روز مره دنیای امروز اشاره کرد و گفت: زمانی که فردی و تنها به منافع خود فکر می‌کنیم ایثار در میانمان سقوط می‌کند.
وی معتقد است بر روی واژه ایثار باید به صورت تیمی و عملیاتی کار کرد و به عنوان یک دغدغه اصلی جامعه به آن پرداخت.
محمد رضا اصلانی نویسنده و دبیر جایزه ادبی قلم زرین ضمن استقبال از نشست و تداوم نشست‌های تخصصی حوزه کودک اظهار کرد: برای اینکه در بخش فرهنگی ایثار به نتیجه دلخواه و اثرگذار برسیم باید این نشست‌ها را به صورت مداوم برگزار کرده و به دنبال برنامه‌های فرهنگی از جمله برگزاری کلاس‌های داستان نویسی برای نوجوانان و ایجاد فرصت و فضای مناسب برای ورود آنان به این مقوله باشیم.
این نشست با سخنان نویسندگان نام آشنای ادبیات کودک؛ هادی خورشاهیان، مصطفی خورامان و زهرا زواریان ادامه یافت که در آن به نقش ایثار در کاهش آسیب‌های مختلفی اجتماعی اشاره شد و نیز پیشنهادهایی ارائه شد که یکی از آن شفاف سازی در حوزه فعالیت اعضا، چگونگی روند برگزاری نشست‌ها وتدوین آیین نامه بود.
گفتنی ا‌ست، نشست‌های تخصصی «فرهنگ سازی ایثار درحوزه کودکان و نوجوان» به صورت دوهفته یکبار برگزار می‌شود.
اجتمام / 1095/1724
خبرنگار : رضائی مجد * انتشار : حسین فتح الهی

نظر خود را ثبت کنید