رییس کتابخانه ملی:

مهدیه الهی قمشه‌ای برای کسب حقیقت راه های بسیاری طی کرد

تهران - ایرنا - رییس کتابخانه ملی با بیان اینکه مهدیه الهی قمشه ای برای رسیدن به حقیقت راه های بسیاری را طی کرد، گفت: وی در این مسیر فراز و فرود را پیش روی ما قرار داد تا این وادی و خطه را بشناسم و بدانیم خداوند معرفت را در دل های کسانی متجلی می کند که طالب حقیقت و معرفت هستند.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از خانه کتاب، این مطلب را اشرف بروجردی در مراسم نخستین سالگرد درگذشت مهدیه الهی قمشه‌ای با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و معاون رییس جمهوری، همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، سید محمود دعایی مدیر مسول روزنامه اطلاعات و جمعی از اصحاب فرهنگ برگزار شد، عنوان کرد.
وی ادامه داد: علم و شناخت معرفت در قلب های کسانی رسوخ می کند که می خواهند راه رسیدن به حقیقت ومعرفت را بدانند، راه رسیدن به مدارج کسب حقیقت، خدای بزرگ است.
به گفته بروجردی، این بانوی بزرگ این راه را طی کرد و با کسب علم و دانش به حقیقت و معرفت رسید. وجود وی که در پی کسب حقیقت بود، دریچه ای پیش روی ما قرار می دهد که اگر می خواهیم به حقیقت برسیم راه آن، دریافت صحیح معرفت و انس با قرآن است. انس با خدا راه رسیدن به حقیقت را برای او هموار می کرد.
وی ادامه داد: گامی که بانو الهی قمشه ای در معرفت شناسی برداشتند، می تواند برای آیندگان به خصوص برای نسل جوان ما درس خوبی باشد، این بانو از جمله کسانی است که این راه را باتلاش فراوان طی کرد تا به حقیقت برسد.

** خانم الهی قمشه ای به قرآن وصل بود
در ادامه این مراسم، ساعد باقری شاعر با بیان اینکه فراموش می کنیم چه گنج هایی را از دست می دهیم، گفت: حرف زدن در مورد بانو الهی قمشه ای فراوان است اما زمانی که به وی فکر می کنم نکته ای توجه من را جلب می کند و این است که او از سرچشمه آب می خورد.
وی ادامه داد: این روزها مهمترین آفت مسلمانان، دور افتادن از قرآن کریم و کلام خداست. خانم الهی قمشه ای به سر منشا و از گذر حافظ هم به قرآن وصل بود.
در ادامه، دختر مهدیه الهی قمشه ای گفت: یکسال از زمان درگذشت مادرمان می گذرد، یک سالی که برای ما چون صد سال بود، مادر از زندان تن برست و به معشوق ازلی و ابدی پیوست، خداوند وعده نکرده که عزیزان ما پیوسته در کنار ما باشند.
فریبا ملکیان ادامه داد: وقتی کودکی سه و چهار ساله بودم مادر با تلاش مستمر و پیگیر به من اشعار مولانا را یاد می داد. اگر امروز ابیات مولانا را به خاطر دارم به خاطر همان دوران است. مادرمان باور داشت از کودکی باید بچه ها را با مفاهیم فاخر و کلام بلند آشنا کرد تا روحشان پیوستگی مستحکم با این ادب عرفانی و مفاهیم قرآنی بخورد، دیباچه گلستان را در هشت سالگی از حفظ خواندم. وی تلاش خود را می کرد تا ما را با بزرگان ادب فارسی آشنا کند.
در پایان این مراسم، افشین اعلا، شاعر در خصوص مهدیه الهی قمشه ای گفت: بانویی که تکرار نمی شود، وی به آتش تخلص می‌کرد، به راستی آتشی بود که خود می سوخت و نور می داد. اگر او را به عنوان مولوی پژوه می شناسیم، لغلغه زبان نیست. مولاناوار نور می بخشید.
اعلا ادامه داد: مهدیه الهی قمشه ای هرگز از پای ننشست و به همگان اثبات کرد در دین مبین اسلام زن می‌تواند به مرتبه ای برسد که مردان غبطه او را بخورند، مهمترین دلیل نفوذ معنوی کلام او, در درجه قرآن مجید بود.
وی اظهار داشت: شاید خیلی ها انتساب بانو الهی قمشه ای را به پدر گرانقدرشان که زبانزد خواص اهل عرفان و عشق و دیانت بود، دلیل امتیاز وی در بین دیگر همگنان خود بدانند، البته داشتن این پدر فرزانه که ما وصفشان را از خواص روزگار شنیدیم خود مایه افتخار است.
مراسم نخستین سالگرد درگذشت مهدیه الهی قمشه‌ای شب گذشته(دوشنبه) در خانه کتاب برگزار شد.
هدیه الهی قمشه‌ای (متولد 1316 خورشیدی) شاعر، مولوی‌ شناس و محقق ادبیات عرفانی بود که 19 تیر سال 1395 دار فانی را وداع گفت.
او از سن کودکی در خدمت پدر خود مهدی الهی قمشه‌ای، به شعر و ادب علاقه‌مند شد و شعر می‌خواند.
از او آثاری با عنوان «بهار عشق؛ منتخب اشعار»، «معبد عشق؛ مجموعه اشعار»، «کربلا وادی عشق؛ سروده مهدی الهی قمشه‌ای، بازسرایی مهدیه الهی قمشه‌ای» و «خاطرات من با پدرم» به جا مانده است.
فراهنگ ** 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

نظر خود را ثبت کنید