نویسنده پزوهشگر ادبی:

جشنواره کتابخوانی رضوی گامی در جهت توزیع عادلانه فرصت های فرهنگی است

تهران - ایرنا - برگزیده جایزه کتاب سال ادبیات کودک و نوجوان، جشنواره کتابخوانی رضوی را گامی در جهت توزیع عادلانه فرصت ها و منابع فرهنگی دانست.
مژگان شیخی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی با استفاده از ظرفیت‌های بیش از سه هزار کتابخانه عمومی در سراسر کشور، گامی مهم در جهت توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع فرهنگی در کشور است.
این نویسنده که کتاب «10 قصه از امام رضا(ع)» وی به عنوان کتاب منتخب هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در گروه سنی کودک معرفی شده، افزود: طبیعتا همه گفته‌ها، نقل‌ قول‌ها و روایت‌های معتبری که حول شخصیت امام رضا (ع) وجود دارد، بسیار ارزشمند هستند، اما معیار من برای نگارش 10 داستان منتخب در این اثر، موجز و مختصر بودن و داشتن ویژگی‌های داستانی مناسب برای گروه سنی کودکان بود.
وی ادامه داد: از آنجا که امام رضا (ع) به عنوان امام مهربانی‌ها شناخته می‌شود، سعی کردم، داستان‌هایی که بیان کننده چنین ویژگی‌هایی از ایشان بوده را ارائه کنم تا کودک بتواند در قالب داستان با این خصلت والای انسانی آشنا شود.
شیخی اضافه کرد: در این اثر، نثر روان و قابل فهمی را برای کودکان ارائه کردم، کتاب‌های بسیاری خواندم و تمام روایت‌های موجود در این زمینه را بررسی و چندین بار روی متن کار کردم تا این کتاب به اثری متفاوت و جذاب برای کودکان بر اساس بازخوردهایی که از میزان استقبال از این کتاب دریافت کردم،تبدیل شود.
نویسنده کتاب «تابستان و غاز سفید» ابراز خوشحالی کرد که «10 قصه از امام رضا(ع)» در جشنواره کتابخوانی رضوی مورد توجه کودکان قرار گرفته است.
این نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک درباره برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی در کشور وجود دارد، تمرکزگرایی این فعالیت‌ها در پایتخت یا در مراکز استان‌ها است که فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتابخوانی نیز از این امر مستثنی نیستند.
وی با تاکید بر ترویج کتابخوانی در تمام نقاط کشور و لایه‌های مختلف جامعه افزود: امام رضا(ع) امام همه ایرانیان است و منحصر به شهر یا استان خاصی نیست.
شیخی ادامه داد: واگذاری برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این امکان را ایجاد کرده تا همه مردم و همه کودکان به واسطه حضور بیش از سه هزار کتابخانه عمومی در شهرها و روستاهای سراسر کشور، در این حرکت مشارکت کنند و از این جهت این جشنواره گام مهمی در جهت توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع فرهنگی در کشور برداشته شود.
جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه های موضوعی در حوزه فرهنگی جشنواره است که پنج دوره آن توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اجرا شد.
بر اساس پیشنهاد دبیرخانه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و موافقت نهاد کتابخانه های عمومی کشور این نهاد متولی برگزاری ششمین و هفتمین دوره این جشنواره شد.
«10 قصه از امام رضا(ع)»‌،« ماه غریب من»،«امام رضا(ع) و زندگی»، «مهارت های زندگی در سیره رضوی»، «‌بانوی ملکوت» و «چلچراغ شیراز» عناوین کتاب هایی است که علاقه مندان به شرکت در این مسابقه به عنوان منبع از آن استفاده می کنند.
هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف ترویج فرهنگ رضوی و گسترش و ترویج مطالعه با موضوع فرهنگ غنی اسلامی و سیره ائمه معصوم (ع) و به مناسبت ایام با برکت دهه کرامت (سوم تا سیزدهم مردادماه) برگزار می‌شود.
فراهنگ ** 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

نظر خود را ثبت کنید