چند خبر از حوزه کتاب

«خاتم عشق» منتشر شد

تهران- ایرنا- چاپ نخست کتاب «خاتم عشق» تالیف سید مجید پور طباطبایی که سیر تطور آرای خاورشناسان و غربیان درباره پیامبر اعظم(ص) را بررسی می کند، منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مولف خاتم عشق کوشیده با مطالعه هر آنچه از قلم خاورشناسان و متفکران غربی درباره حیات رسول ‌اعظم(ص) به طبع رسیده و به فارسی برگردانده شده و پاره‌ای از آنچه ترجمه نشده اما به‌ نقل از نوشته‌های دیگر محققان در دسترس بوده، مرور کاملی بر روند تحول دیدگاه‌ها داشته باشد و در موارد لازم نقد مستدل کند.
یکی از نکات قابل تامل « خاتم عشق» این است که با سه کتاب دیگر به نام های دوران اول زندگی حضرت رسالت (ص): از تولد تا هجرت، دوران آخر زندگی رسول الله: از هجرت تا غدیر و فقدان حضرت رسالت (ص): جانشینی و رحلت، دنبال خواهد شد.
این اثر در سه بخش نوشته شده است. بخش اول خاورشناسی، دوره های خاورشناسی و روش های خاورشناسان را مورد بررسی قرار می دهد.
بخش دوم کتاب با عنوان تطور آرای خاورشناسان و غربیان درباره پیامبر اعظم(ص) تا پایان قرن نوزدهم میلادی نگاشته شده که در آن پیشینه مطالعات غربیان درباره رسول خدا (ص)تصویر رسول الله (ص) در قرون وسطا، محمد (ص) در اروپای پس ار رنسانس، ذهنیت اندیشه گران قرن نوزدهم میلادی درباره رسول الله(ص) و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد.
و در بخش سوم کتاب از تکریم تا تحریف آشکار؛ محمد (ص) در قرن 20میلادی سخن گفته و آراء اندیشمندان و خاورشناسان این دوره را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.
چاپ نخست کتاب در یک هزار و ۴۰۰ صفحه از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

** تجلیل از خدمات علمی دایره المعارف بزرگ اسلامی
مجله بخارا، بنیاد موقوفات محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار روز دوشنبه ۲۶ تیرماه مراسم تجلیل از خدمات علمی دایره المعارف بزرگ اسلامی را در محل کانون زبان پارسی برگزار می‌کنند.
به گزارش ایرنا، مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در اسفند سال ۱۳۶۲با هدف تدوین و انتشار دانشنامه‌های عمومی، تخصصی و کتب مرجع در ابعاد مختلف معارف بشری به ویژه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، توسط سیدکاظم موسوی بجنوردی تاسیس شد.
علاوه بر انتشار دانشنامه و کتاب‌های مختلف، تاکنون 22 جلد از دایره ‌المعارف بزرگ اسلامی در این مرکز تالیف و منتشر شده است. این دانشنامه به دو زبان عربی و انگلیسی هم ترجمه می‌شود.
«شب دائره‌المعارف بزرگ اسلامی» ساعت 17 دوشنبه بیست و ششم تیرماه در محل کانون زبان پارسی (بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار) واقع در خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، پلاک 12 برگزار می‌شود.
در این مراسم سید مصطفی محقق داماد، صادق سجادی، آذرتاش آذرنوش، اصغر دادبه و کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی سخنرانی خواهند کرد.
فراهنگ**1880** 1823 خبرنگار: پروین اروجی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

نظر خود را ثبت کنید