چند خبر کوتاه فرهنگی؛

سومین جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» برگزار می شود

تهران - ایرنا - سومین جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسراهای مناطق 22گانه این شهر برگزار می‌شود.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این جشنواره همزمان با فرارسیدن فصل تابستان و «جشنواره تابستانی تهران» اجرا می‌شود.
هدف از برگزاری جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» ترویج فرهنگ مطالعه به واسطه قصه‌گویی، آموزش مهارت‌های لازم به مادران برای به‌کارگیری هنر قصه‌گویی، آموزش مادران در انتخاب کتاب مناسب و ایجاد شور و شوق در مادران به حضور در حرکت‌های اجتماعی و فرهنگی است.
مادران علاقه‌مند به حضور در این جشنواره در 2سطح مقدماتی و پیشرفته آموزش خواهند دید و کلاس‌ها به صورت تعاملی با فراگیران برگزار خواهد شد.
ثبت‌نام‌کنندگان در جشنواره از 15 مردادماه تا پنجم شهریور توسط مربیان قصه‌گویی آموزش می‌بینند و آماده حضور در مرحله نهایی خواهند شد.
نفرات برتر جشنواره نیز با رأی داوران انتخاب شده و در آیین اختتامیه در شهریورماه تقدیر می‌شوند.
علاقه‌مندان برای ثبت نام در کلاس‌ها و شرکت در جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» تا 10 مردادماه فرصت دارند به مراکز فرهنگی هنری نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنند.

*برگزاری مسابقه قصه گویی روایت های مادرانه
همزمان با جشنواره تابستانی با شعار فصل مهربانی برنامه «روایت های مادرانه» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با حضور اساتید، نویسندگان کودک و نوجوان و مادران قصه گوی دوم مردادماه ساعت 17 در خانه موزه شهید مطهری برگزار می شود.
مادران با داستان گویی بخش هایی از کتاب «داستان راستان» اثر استاد شهید مرتضی مطهری در این مسابقه شرکت می کنند.
همچنین به مادران قصه گوی برتر جوایز نفیسی اهدا می شود.
علاقه مندان برای حضور در این برنامه و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به خانه موزه شهید مطهری به نشانی خیابان شریعتی، خیابان دولت، نبش کوچه صدرا مراجعه یا با شماره 22631581 تماس بگیرند.

*برگزاری محفل طنز «قند و نمک» در فرهنگسرای فردوس
شصت و هشتمین محفل شعر طنز «قند و نمک» سه‌شنبه 27تیرماه ساعت18:15 با اجرای سعید بیابانکی و با حضور ناصر فیض طنزپزداز نام آور کشور در فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود.
اعتلای شعر طنز، فراهم آوردن فرصتی برای ارائه سروده‌های طنزآمیز شاعران جوان، شناسایی، جذب و پرورش ادبی و خلاقیت جوانان هنرمند در مسیر ارتقای دانش و ایجاد شور و هیجان و فراهم کردن یک روز به یاد ماندنی و شاد برای شهروندان از اهداف برگزاری این نشست است.
در این برنامه شاعران طنزپرداز، اشعار و قطعات طنز خود را قرائت می‌کنند و سعید بیابانکی به عنوان کارشناس مجری این محفل ادبی، به نقد آن‌ها می‌پردازد.
ناصرفیض، شاعر طنزپرداز و صاحب آثاری چون فیض‌بوک، املت‌های دسته‌دار و نزدیک ته‌خیار به عنوان مهمان ویژه در این محفل ادبی حضور خواهند داشت.
همچنین شاعرانی همچون صابر قدیمی، مهدی استاد احمد، فرامرز ریحان صفت، شروین سلیمانی، روح‌الله احمدی، مصطفی مشایخی، مهدی فرج اللهی، علیرضا لبش، سعید طلایی و ... از شاعران برجسته طنز در این جلسه به شعرخوانی می‌پردازند.
برگزاری استندآپ کمدی، پخش کلیپ طنز، مسابقه ذوق آزمایی، معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز از دیگر بخش‌های این محفل طنز است.
فرهنگسرای فردوس در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی واقع است.

*نقد و بررسی کتاب «جوالدوز شیطان» در کتابخانه شهید قدیریان
کتاب «جوالدوز شیطان» اثر محمد اسعدی روز سه شنبه( 27تیرماه) ساعت 16 با حضور نویسنده کتاب و پروین پناهی در کتابخانه شهید قدیریان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
کتاب جوالدوز شیطان مشتمل بر 16 داستان کوتاه،که توسط نشر خورشید آفرین منتشر شده است.
داستان های این کتاب عمدتا در دهه 50 تا 90 شمسی رخ می دهند، نویسنده در این کتاب در تلاش است در نوشتن داستان های کتاب از یکسو از تنوع تکنیک استفاده کند و از سوی دیگر با توصیفات گاه بسیار جزیی ذهن خواننده را به فضای داستان نزدیک کند داستان های این کتاب ارزش مطالعه فرهنگی دارد و به نحوی بازگوکننده بخشی از فرهنگ ایرانی است.
کتابخانه شهید قدیریان در میدان حر، خانه فرهنگ حر واقع شده است.

*رونمایی از «زندگی نزیسته‌ات را زندگی کن» با صدای مسعود فروتن
کتاب صوتی «زندگی نزیسته‌ات را زندگی کن» با حضور مسعود فروتن، سهیل رضایی، علیرضا شیری روز دوشنبه 26 تیرماه ساعت 18 در شهر کتاب مرکزی رونمایی می‌شود.
کتاب زندگی نزیسته‌ات را زندگی کن، کتابی در حوزه روانشناسی به قلم رابرت آلکس جانسون و با ترجمه سیمین موحد است و به آزادشدن از تکرار و روزمرگی بعد از سی سالگی می‌پردازد.
این کتاب تاکنون بارها تجدید چاپ شده اما بنیاد فرهنگ زندگی به تازگی، سی دی صوتی این کتاب را در حالی روانه بازار کرده است که مسعود فروتن، تمام کتاب را خوانده و ابراهیم حاتمی کیا، تهیه کننده و کارگردان نیز خلاصه کتاب را روخوانی کرده است.
فروشگاه شهر کتاب مرکزی در خیابان شریعتی، بالاتر از تقاطع مطهری، نبش کوچه کلاته، فروشگاه مرکزی شهرکتاب واقع شده است.

*نقد و بررسی کتاب «سه راه سرگردون» در فرهنگسرای بهاران
پنجاه و دومین نشست «یک کتاب، یک نویسنده» فرهنگسرای بهاران 26 تیرماه ساعت 16 به نقد و بررسی کتاب «سه راه سرگردون» تالیف رضا رسولی با حضور نویسنده اثر و دهنادی کارشناس برنامه، می پردازد.
کتاب «سه راه سرگردون» به موضوعاتی همچون عدالت، دغدغه های زندگی مومنانه، روزگار خانواده و تزویر و ریا پرداخته و سعی کرده از کلیشه های رایج در فضای ادبیات داستانی پرهیز کند و خواننده را در یک موقعیت جدید قرار دهد.
این کتاب داستانی از روزگار ماست و رضا رسولی با دغدغه ای که در مسائل اجتماعی دارد سراغ موضوعی رفته که خواننده را جذب کند.
رسولی نویسنده این کتاب از اعضای هیات مدیره انجمن قلم ایرانیان است و در جشنواره های ادبی مختلف به عنوان داور و دبیر حضور داشته، او تاکنون بیش از 10 عنوان کتاب منتشر کرده است.
«سه راه سرگردون» در 254 صفحه در قطع رقعی در سال 95 از سوی انتشاراتی عهدمانا به چاپ رسیده و در دسترس قرار گرفته است.
فرهنگسرای بهاران در میدان ابوذر، انتهای سجاد جنوبی، میدان بهاران واقع شده است.

*برگزاری آئین اختتامیه نخستین جشنواره ادبی «شاه بیت» با موضوع ائمه اطهار(ع)
آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره ادبی «شاه بیت» همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و گرامیداشت روز دختران با حضور محمدعلی بهمنی، حمیدرضا شکارسری، صابر قدیمی و جمعی از شاعران و نویسندگان آئینی روز سه شنبه سوم مردادماه ساعت 18 در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.
جشنواره ادبی «شاه بیت» با آغاز ماه مبارک رمضان در سه بخش شعر کلاسیک، شعر آزاد و متن کوتاه با هدف گردآوری آثار و شعرهای ادبی شاعران و نویسندگان با موضوع چهارده معصوم(ع) در 2رده سنی 12 تا 15 سال و 16 سال به بالا برگزار و یکهزار و 100 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
علاقه مندان برای شرکت در برنامه می توانند به فرهنگسرای سرو به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک ساعی مراجعه کنند.

*برگزاری شب شعر «قبله بقیع» در فرهنگسرای اندیشه
شب شعر «قبله بقیع» به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) در قالب ویژه برنامه آئینی «شرح مشتاقی» با اجرای محمود حبیبی کسبی و شاعران آئینی همچون
‎سیدحمیدرضا برقعی، احمد علوی، قاسم صرافان، احمد بابایی، محسن عرب‌خالقی، میلاد حسنی، امیرعلی سلیمانی برگزار می­ شود.
شاعران آئینی و ذاکران اهل بیت(ع) در این شب شعر به مدح و نغمه خوانی خواهند پرداخت.
علاقه مندان برای شرکت در این مراسم می توانند روز دوشنبه 26 تیرماه ساعت 18 به فرهنگسرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه، مراجعه کنند.

*ثبت نام دوره «زبان پژوهی قرآن» در مراکز آموزشی سازمان فرهنگی هنری
ثبت نام دوره‌های جدید قرآنی در مراکز آموزشی فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ مناطق 22گانه شهر تهران آغاز شد.
دوره جدید قرآنی به صورت رایگان و با هدف ایجاد شیوه­‌های انس با قرآن، ارتقای سطح آگاهی­‌های ادبی-قرآنی، آموزش ترجمه دقیق و فهم مفاهیم قرآنی در 32 ساعت 12 جلسه‌ای برای گروه سنی 16 سال به بالا برگزار می‌شود.
کلاس‌های فوق با نظارت بنیاد علوم قرآنی و حضور استادان حوزوی و علوم قرآنی تدریس می‌شود.
علاقه‌مندان برای ثبت نام در دوره‌های جدید آموزش «زبان پژوهی قرآن» می‌توانند به فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ منطقه خود مراجعه کنند.

*برگزاری «عصرانه‌های شادی» در مناطق 22 گانه تهران
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری ویژه‌برنامه «عصرانه‌های شادی»
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور گفت: «عصرانه‌های شادی» یکی از برنامه‌های «جشنواره تابستانی تهران» است که با رویکرد افزایش شادی و نشاط برای گروه‌های سنی گوناگون در نظر گرفته شده و در آن بازی‌های سنتی ایرانی ترویج می‌شود، بازی‌هایی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته‌اند.
وی افزود: این برنامه در مناطق 22گانه شهر تهران شنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت 17 تا 21 اجرا می‌شود و برای روز جمعه ویژه‌برنامه «آدینه‌ها عیدند» پیش‌بینی شده، همچنین برای هر هفته یک شعار تعیین شده که عصرانه‌های شادی بر اساس آن شعار اجرا می‌شود و به مناسبت‌های تقویمی نیز توجه شده است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری اظهار کرد: بخشی به نام «پیشنهاد خوب» در این ویژه‌برنامه طراحی شده که در آن مراکز خیریه معتبر معرفی شده‌اند تا کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به برنامه دعوت شوند چراکه این اقشار به طور معمول دچار محرومیت‌های فرهنگی هستند و استفاده آنها از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری حائز اهمیت است.
ناصری‌پور با اشاره به فراهم کردن امکان انجام بازی‌های گوناگون گفت: با توجه به گسترش بیش از حد بازی‌های رایانه‌ای و کم‌تحرکی کودکان و نوجوانان، در برنامه «عصرانه‌های شادی» بازی‌های میدانی، فکری و شهربازی بادی نیز در نظر گرفته شده است.
وی برنامه‌های نمایشی مانند خیمه‌شب‌بازی و نمایش‌های خیابانی، برنامه‌های ورزشی و تفریحی و پخش فیلم‌های کوتاه، آموزشی و انیمیشن با توجه ویژه به گروه سنی کودک و نوجوان را از دیگر بخش های ویژه برنامه «عصرانه‌های شادی» است.
«عصرانه‌های شادی» از 17 تیر ماه آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه دارد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7245/1625

نظر خود را ثبت کنید