سرپرست سازمان صنعت و معدن کرمان:

بیشترین فرومولیبدن کشور در کرمان تولید می شود

کرمان - ایرنا - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این استان رتبه نخست تولید فرومولیدن کشور را به خود اختصاص داده و هفت واحد از 14 واحد فرومولیبدن کشور در استان کرمان فعالیت می کند.
به گزارش ایرنا مهدی حسینی نژاد روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرومولیبدن در تولید انواع فولادهای آلیاژی و ریخته گری ها مورد استفاده قرار می گیرد افزود: فرومولیبدن کرمان به طور 100 درصد صادراتی است.
وی ادامه داد: پنج سال طول کشید تا توانستیم تعدادی از کرمانی ها را در انجمن فرومولیبدن کشور عضو کنیم ولی هنوز نتوانستیم انجمن زغالسنگ را به طور جدی تشکیل دهیم.
وی با اشاره به اینکه استان کرمان به بهشت معادن لقب گرفته است اظهار کرد: 60 میلیون تن مواد معدنی از معادن کرمان استخراج و 21 درصد از کل استخراج کشور را شامل می شود.
وی در زمینه میزان برداشت هایی که از معادن استان انجام می شود بیان کرد: تا قبل از دولت یازدهم رصد معادن با روش مرسوم نقشه برداری انجام می شد که واقعا زمان بر بود اما توانستیم استفاده از تکنولوژی پهباد را برای نخستین مرتبه به کار بگیریم که موجب شد میزان برداشت را با یک ضریب کاملا بالا به دست آوریم.
وی ادامه داد: میزان برداشت هر معدن با این تکنولوژی تنها 10 دقیقه محاسبه می شود.
حسینی نژاد با اشاره به لزوم شفاف سازی وضعیت معدنی استان خاطرنشان کرد: امروز با سامانه کاداستر معدن همه اطلاعات محدوده های معدنی به صورت شفاف در اختیار عموم مردم استان قرار گرفته است.
وی همچنین به معادن زغالسنگ استان کرمان اشاره و اظهار کرد: اگر بهره بردار در این استان به تعهدات خود عمل نکند، سلب صلاحیت خواهد شد.
وی تصریح کرد: 22 پروانه بهره برداری زغالسنگ در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد 6 پروانه در حال طی کردن فرآیندهای تعطیلی است و برخی از این پروانه ها مراحل واگذاری را طی می کند.
وی با اشاره به مشکلات زغال در استان کرمان گفت: مشکل عمده زغالسنگ تک خریدار بودن آن از سالیان گذشته تاکنون است و زغال ما فقط توسط ذوب آهن اصفهان خریداری می شده است.
وی اضافه کرد: زغال زیادی به ذوب آهن اصفهان تحویل داده شده اما هنوز پول آنها به استان کرمان پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: به بحث زغالسنگ و صادرات آن نگاه ویژه ای داریم به طوری که همین الان در استان زغال های نارس را به کود تبدیل می کنیم و تکمیل زنجیره فولاد و مس از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در اولویت کاری این استان قرار گرفته و فرآیند آن دنبال شده است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر فراموش کردن معدن فیروزه شهربابک گفت: معدنی به نام فیروزه شهربابک وجود ندارد زیرا این معدن صرفا مجوز اکتشاف مس را گرفته است.
وی افزود: باید ابتدا مجوز برداشت فیروزه در شهربابک صادر و حقوق دولتی آن پرداخت شود.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به جایگاه فرش این استان اظهار کرد: اگر همه مسئولان و فعالان حوزه فرش کمک کنند می توانیم فرش کرمان را که در خطر نابودی است احیا کنیم.
مولیبدن برای افزایش استحکام و مقاومت فولاد و چدن به کار می رود و در 9 ماهه امسال یکهزار و 131 تن از این محصول در استان کرمان تولید شده است.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشاردهنده: نجمه حسنی
7429/3029

نظر خود را ثبت کنید