در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی

نخستین طرح تولید جواهر و سنگ های قیمتی نواحی صنعتی کشور در خمین کلید خورد

خمین - ایرنا - نخستین طرح تولید جواهر و سنگ های قیمتی درنواحی صنعتی کشور عصر روز شنبه با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت،استاندار استان مرکزی و مسئولان محلی در خمین کلید خورد.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین گفت: عملیات اجرایی این طرح در قالب یک کارگاه تولیدی در ناحیه صنعتی آشمسیان خمین در زمینه تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی آغاز شده است.
علی یزدانی افزود: این کارگاه در راستای طرح های اقتصاد مقاومتی کشور به فرماندهی معاون اول رئیس جمهوری و تصویب در کارگروه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها اجرایی شده است.
وی بیان کرد: راه اندازی این کارگاه به عنوان نخستین مرکز در نواحی روستایی ارزش افزوده در کشور ایجاد می کند و تاثیر به سزایی در ایجاد شغل پایدار روستایی دارد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور ادامه داد: 2 طرح در کارگروه ملی اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال روستایی تصویب شده که یکی در خمین با زمینه کاری جواهر و سنگ قیمتی و دیگری در حوزه تولید پوشاک است.
وی گفت: با سفر هیات دولت به استان مرکزی و شهرستان خمین راه اندازی شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت که اینک در مرحله نهایی شدن است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: به منظور رونق تولید و توسعه صنعت در زادگاه امام راحل قیمت زمین در نواحی و شهرک صنعتی خمین تا 50 درصد کاهش یافته است.
یزدانی افزود: 952 شهر و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که 290 مورد از این نواحی روستایی هستند.
وی افزود:برای توسعه روستاها و ماندگاری روستائیان در مناطق محل سکونت، ایجاد شغل مهمترین راهبرد است.
وی ادامه داد: اگر همه زیر ساخت ها در روستا فراهم باشد اما به زمینه های شغلی توجه نشود، ماندگاری در روستا ها ایجاد نخواهد شد.
یزدانی افزود: برای ایجاد شغل پایدار در روستاها نیز راه اندازی لکه و نواحی صنعتی در دستور کار قراردارد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز در این آیین گفت: یکی از امکانات ضروری برای توسعه روستاها مشخص کردن محل استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی است.
سید ابوالفضل رضوی افزود: از غفلت های گذشته در مناطق کمتر توسعه یافته توجه اصولی به صنایع تبدیلی و فراوری است و این صنایع جانمایی نشده و به تامین زیر ساخت های برق و گاز آنها توجهی نمی شد.
وی بیان کرد: نواحی و لکه صنعتی طرحی ویژه روستاها است که در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده که برای رونق تولید و ایجاد شغل و جلوگیری از مهاجرت روستایئان به شهر در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: آغازعملیات اجرایی کارگاه تراش سنگ های قیمتی و جواهر درناحیه صنعتی روستای آشمسیان و راه اندازی آن تاثیرات اقتصادی چشمگیری در روستا می گذارد.
رضوی افزود:یکی از واحدهای صنعتی که ارزش افزوده فراوانی و هزار میلیارد دلار گردش مالی در جهان ایجاد می کند سنگ های زینتی و قیمتی است که به دلیل کم توجهی ، سهم ایران از این بابت صفر است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری معاون گفت: امید است با راه اندازی نخستین کارگاه تراش سنگ های زینتی و قیمتی در کشور در روستای آشمسیان ضمن ایجاد 500 شغل پایدار، ارزش افزوده و تولید ثروت برای کشور ایجاد شود.
استاندار استان مرکزی نیز در این آیین گفت: بخشی از مشکل اشتغال و بیکاری در کشور در جمعیت روستایی وجود دارد.
محمود زمانی قمی افزود: دولت عزم خود را جزم کرده تا جمعیت در روستا ماندگار بماند و مهاجرت معکوس رخ دهد.
وی بیان کرد: یکی از تدابیر دولت ایجاد لکه و نواحی صنعتی روستایی است که باعث توسعه و رونق روستاها و ایجاد شغل پایدار می شود.
وی گفت: راه اندازی نواحی صنعتی در خمین و فعالیت های واحد تولیدی و صنعتی تاثیر به سزایی در رونق زادگاه امام راحل می گذارد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی بالاترین نرخ بیکاری 16 درصدی در استان را دارد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشار دهنده:مژگان حیدری

نظر خود را ثبت کنید