آغاز سیزدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر"

رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران اعلام کرد: سیزدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" با برگزاری اردوهای علمی-فرهنگی و با تحقق شعار "ما می‌توانیم" در معاونت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش ایسنا، طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» از سال ۱۳۸۴ با هدف تقویت روحیه خود باوری، تاکید بر هویت ایرانی اسلامی و تحقق شعار «ما می‌توانیم» به منظور آشنایی دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی با طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی و دستاوردهای عظیم صنعتی، علمی، پژوهشی، زیر بنایی و همچنین به منظور شناخت میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی در قالب بازدید از میراث‌های طبیعی، تاریخی، باستانی، فرهنگی و اجتماعی کار خود را آغاز کرد.

رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در این زمینه اظهار کرد: در طراحی و اجرای اردوهای علمی- فرهنگی "ایران، مرز پرگهر" که دوازدهمین سال و دوره خود را پشت سر گذاشته و سیزدهمین دوره نیز از مهرماه امسال آغاز به کار کرده و  پایان اسفند ادامه خواهد داشت، تلاش می­‌شود تا با ارائه مدلی مناسب از بازدید علمی و متناسب با رشته‌های تحصیلی، دانشجویان از بناهای فرهنگی و تاریخی و پروژه‌های صنعتی بازدید کنند تا شناختی رودررو و بی‌واسطه با "ایران تاریخی" و "ایران امروز" داشته باشند.

او با تاکید بر این‌که صاحبان استعدادهای برتر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در سه دوره متوالی در این طرح نیز حضور داشته‌اند، گفت: نکته‌ی مهم در طراحی و اجرای این پروژه این است‌که این‌­گونه شناخت‌های بی‌واسطه از درجه بالای روایی و اصالت برخوردار است که در نتیجه خودآگاهی تاریخی در دانشجویان ایجاد می‌شود، از سوی دیگرعلاوه بر آشنایی دانشجویان با هویت‌های اصیل(در برابر هویت‌های کاذب و گاه مخرب)، اعتماد به نفس آنها را برای ساختن ایران امروز بر پایه‌ی دستاوردهای ایران دیروز ایجاد می‌کند.

به گفته‌ی او نهایت دستاورد این طرح است که اگر این طرح با کیفیت و کمیت بیشتری صورت پذیرد زمینه‌ساز بسیاری از اتفاق­های خوب آینده خواهد بود.

وی تاکید کرد: اجرای این اردوها بسترهای لازم در راستای بروز و ظهور خلاقیت‌ها و شکوفایی استعدادهای بالقوه دانشجویان در مسیر دست‌یابی به دانش‌های نوین، تولید علم و رفتن به سمت توسعه علمی کشور در بازدیدهایی از مراکز علمی و پژوهشی و بازدید از مواریث تمدنی و آشنایی با مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی ارزشمند در همه جای این ایران را فراهم می‌کند.

یعقوب زاده بیان کرد: شرکت کنندگان در اردوهای طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" می‌توانند در مسابقات خاطره نویسی، گزارش علمی و عکس به منظور توصیف بازدید مراکز صنعتی مجموعه‌های تاریخی و باستانی شرکت کنند و آثار خود را به معاونت‌های جهاد دانشگاهی تحویل دهند تا پس از داوری و اعلام رأی داوران در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" از نفرات برتر این مسابقات تقدیر شود.

براین اساس؛ همه‌ی دانشجویان و اساتید علاقمند به شرکت در این اردوها می‌توانند به معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران به آدرس www.istta.ir و کانال تلگرامی @ISTTA مراجعه کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید