سرمایه گذاری 6 هزار و 480میلیارد ریالی دولت در صنعت گلستان درسه سال

گنبدکاووس - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از انجام 6 هزارو 480 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنعت این استان از سوی دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان سرمایه گذاری 35 درصد نسبت به دولت قبل رشد داشته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حسینقلی قوانلو عصر شنبه در مراسم جشن رونق تولید درشهرک صنعتی گنبدکاووس، اظهار داشت: احداث 181 واحد تولیدی جدید و توسعه 61 واحد تولیدی قدیمی، حاصل این میزان سرمایه گذاری بوده که در پروانه صادر شده برای واحدهای تولیدی نیز ثبت شده است.
وی، ایجاد 4228 شغل را از دیگر مزایای این میزان سرمایه گذاری انجام شده دربخش صنعت گلستان دانست و گفت: در سه سال گذشته، صدور پروانه های صادر شده در این بخش 20 درصد و اشتغال ایجاد شده نیز 23 درصد رشد داشته است.
قوانلو اضافه کرد: در 10 ماه امسال نیز 88 واحد صنعتی دیگر در این استان با سرمایه گذاری یک هزار و 200 میلیارد ریال و اشتغال 713 نفر پروانه تاسیس دریافت کردند.
وی تصریح کرد: هم اکنون 930 واحد صنعتی در گلستان وجود دارد که 770 واحد فعال و نیمه فعال آن با ظرفیت بالای 50 درصد مشغول فعالیت هستند درحالی که درسال 91 مجموعا حدود 900 واحد صنعتی دراین استان وجود داشت که 600 واحد آن با ظرفیت باظرفیت بین 20 تا 30 درصد و بعضا با ظرفیت کمتر از 10 درصد مشغول فعالیت بودند.

*** رشد 82 درصدی ارزش افزوده بخش صنعت گلستان طی سه سال
رئیس سازمان صنعتف معدن و تجارت گلستان در بخش دیگری از سخنان خود از رشد 82 درصدی ارزش افزوده بخش صنعت این استان در سه سال گذشته خبر داد و گفت: میزان ارزش افزوده بخش صنعت گلستان براساس آمار رسمی مرکز آمار ایران از مبلغ 6 هزارو 920 میلیارد ریال درسال 91 به 12 هزارو 930 میلیارد ریال درسال 93 افزایش یافته است.
قوانلو افزود: درسال 94 نیز معیار ارزش افزوده بر اساس واحدهای منتخب هر استان صورت گرفت که در گلستان 54 واحد منتخب مورد بررسی قرار گرفتند که رتبه استان از 22 به 20 افزایش یافت.
وی گفت: در شش ماهه نخست امسال نیز رتبه استان گلستان در ارزش افزوده واحدهای صنعتی منتخب به 19 رسیده که تلاش می کنیم این رتبه را به 15 افزایش دهیم.
قوانلو اضافه کرد: درحال حاضر سهم ارزش افزوده بخش صنعت گلستان از 6،8 درصد به 9 درصد افزایش یافته که استراتژی استان براساس تدوین سند جامع این بخش تا پایان چهار سال آینده، رسیدن به ارزش افزوده 14 درصد است.
وی تصریح کرد: درمجموع هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز با 37 هزارو 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری و تولید، 26 درصد ارزش افزوده استان را تشکیل می دهد.

*** گلستان رتبه ششم کشور در پرداخت تسهیلات رونق تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین از پرداخت چهار هزارو و 350 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 354 واحد تولیدی این استان در سال جاری خبر داد و گفت: این استان در پرداخت تسهیلات رتبه ششم و از جهت پرداخت بیش از حد سهم تعیین شده نیز رتبه نخست کشور را دارد.
قوانلو گفت: سهم پیش بینی شده پرداخت تسهیلات کارگروه رفع موانع تولید (رونق تولید) استان گلستان درسال جاری مبلغ چهار هزارو 220 میلیارد ریال بود.
وی از پرداخت 2 هزارو 340 میلیارد ریال تسهیلات مستقیم بانک ها به واحدهای تولیدی این استان خبر داد و افزود: این میزان تسهیلات از منابع داخلی بانک های گلستان به 236 واحد تولیدی درسال جاری پرداخت شده است.
قوانلو اضافه کرد: پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال، ضمن ایجاد روحیه امید در این واحدها، به رونق تولید و اشتغال و درمجموع به رشد بخش صنعت گلستان کمک کرده است.

*** برجام، فرصت های خوبی دربخش صنعت و تولید ایجاد کرده است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین از ایجاد برخی فرصت ها درحوزه تولید و صنعت کشور پس از توافق هسته ای (برجام) خبر داد و گفت: برجام تاثیرات زیادی بر تولید داشته و کاهش هزینه های حمل و نقل، بیمه و حذف هزینه هایی که قبلا بازرگانان برای جابجایی پول پرداخت می کردند، از آن جمله است.
قوانلو افزود: درسایه سیاست های دولت تدبیر و امید و دستیایی به توافق هسته ای به جز سنگ اندازی هایی که آمریکا انجام می دهد، گشایش های اقتصادی با دیگر کشورها حاصل شده است.
وی گفت: امروز برای تجار و بازرگانان استان گلستان، 'ال سی' های بانکی برای کانادا و برخی کشورهای اروپایی باز شده است.
قوانلو بابیان اینکه دولت به بخش خصوصی اعتماد دارد و تلاش می کند آرامش و ثبات لازم را درحوزه اقتصادی ایجاد کند، اضافه کرد: دستیابی به توافق هسته ای، لغو تحریم های جهانی و کنترل و کاهش تورم از جمله تلاش های دولت است و بخش خصوصی نیز باید پاسخ تلاش و اعتماد دولت را بدهد.
وی تصریح کرد: درصورت تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون درمجلس شورای اسلامی، جهش بزرگ اقتصادی در استان گلستان ایجاد می شود.
به گزارش ایرنا، درمراسم جشن رونق تولید، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی این استان به همراه معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس، برخی مسئولان و نیز فعالان اقتصادی حضور داشتند.
شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان دارای یک شهرک صنعتی و یک ناحیه صنعتی با مجموع 135 واحد تولیدی است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

نظر خود را ثبت کنید