مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد انتفاضه نخست فلسطین برگزار می‌شود

مرکز فرهنگی و هنری دارالنمر در بیروت با همکاری مؤسسه مطالعات فلسطین به مناسبت سی‌امین سالگرد انتفاضه نخست فلسطین بر ضد اشغالگری مجموعه فعالیت‌هایی را در روزهای 28 تا 30 نوامبر 2017 برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان ،در همین راستا نیز در رام‌الله و غزه در روزهای 24 تا 26 نوامبر با هدف مطالعه بر روی تولیدات فرهنگی انتفاضه، تئاترهایی مرتبط با آن برگزار می‌شود. همچنین در کنفرانس پژوهشگران، نویسندگان، هنرمندان و سازندگان فیلم‌های انتفاضه حضور خواهند یافت.
در روز اول فیلم«سه هزار شب» محصول 2015 پخش خواهد شد و در ادامه  گفت‌وگویی با کارگردان آن، خانم «می المصری» انجام خواهد شد. این فیلم نگاهی به وضعیت زندان‌های رژیم صهیونیستی و اوضاع زندانیان می‌اندازد. نگاهی که خود کارگردان پس از کشتار صبرا و شتیلا شاهد آن بوده و بصورت داستانی واقعی به نمایش درآمده است.
روز دوم فیلم مستند فلسطینی«المطلوبون»(تحت پیگردها) به کارگردانی عامر شوملی از فلسطین و پول کوان از کانادا پخش خواهد شد و پس از آن گفت‌وگویی با عامر شوملی انجام خواهد شد. این فیلم همزمان با پخش فیلم‌های کارتونی مصاحبه‌هایی نیز پیرامون روش‌های مقاومت مردمی در روستای فلسطینی«بیت ساحور» در کرانه غربی انجام خواهد شد.اهالی این روستا شرکت در انتخابات اسرائیل را تحریم کردند و برای خود منبع اقتصادی مستقل ایجاد کردند. آنها با خرید هیجده رأس گاو اقدام به تولید شیر و مشتقات آن نموده و همین امر باعث شد تا این حیوان به عنوان یک خطر امنیتی برای اشغالگران به شمار آید.
سلیم تماری پژوهشگر فلسطینی نیز در مورد فئودال‌ها و زمین‌خواران کوچک و نیز انتفاضه سخنانی ایراد خواهد کرد، همچنین خانم سعاد العامری نویسنده فلسطینی مقاله خود را با عنوان «فلسطین بدون آسمان و بدون وجود» را قرائت خواهد کرد. 

در ادامه برنامه خالد علیّان مدیر رسته«رام‌الله» در خصوص تولیدات هنری پیرامون انتفاضه سخنان خود را ایراد خواهد کرد و سپس خالد حورانی هنرمند فلسطینی از انتفاضه به عنوان یک اتفاق هنری یاد خواهد کرد و در پایان عامر شوملی کارگردان فلسطینی درباره مشکلات صحنه‌های پایانی فیلمی از انتفاضه توضیحاتی خواهد داد.
کنفرانس انتفاضه 1987 واقعه و خاطره از روزهای 28 تا 30 نوامبر در«مرکز فرهنگی و هنری دارالنمر» واقع خیابان آمریکا در بیروت برگزار و به صورت رایگان پذیرای شرکت‌کنندگان خواهد بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید