تلگراف: راکتور هسته‌ای کره شمالی جان 100 میلیون نفر را تهدید می‌کند

نبود استانداردهای ایمنی و نگهداری و همچنین سرباز زدن کره شمالی از اجرای پروتکل‌های ایمنی و امنیتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) نگرانی‌ها از بروز یک حادثه دیگر مانند چرنوبیل در آسیا را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تلگراف، هم‌اکنون نیاز روزافزون کره شمالی به برق احتمال بروز یک حادثه مانند فاجعه چرنوبیل اوکراین را افزایش داده است.

پیونگ یانگ از دهه 60 میلادی در تلاش است تا وارد صنعت هسته‌ای برای تولید برق شود اما کمبود بودجه و تحریم‌های بین‌المللی که برای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی به این کشور اعمال شده است و این موضوع پیشرفت این امر را متوقف کرده است.

کره شمالی در سال 1965 توانست راکتور یونگ بیون را با کمک مهندسان اتحادیه جماهیر شوروی بسازد در حالی‌که به نظر می‌رسد از آن زمان کارشناسان و متخصصان کره‌ای توانسته باشند توانایی‌های لازم را برای ساخت یک راکتور مشابه راکتورهای 1000ـ RBMIC که توسط شوروی ساخته شده را بسازد.

این در حالی است که فشارهای سیاسی و بین‌المللی علیه کره شمالی،‌ این کشور را مجبور می‌کند تا برای اثبات توانایی‌های خود و افزایش تولید برق از یک راکتور ساده با فناوری قدیمی حداکثر بهره‌وری را داشته باشد؛ بنابراین ریسک بروز حوادث ایمنی با توجه به خطاهای انسانی، فنی و سیستم حفاظتی ضعیف بسیار افزایش می‌یابد.

نگرانی اصلی آن است که کره شمالی قصد داشته باشد تا نیروگاه‌های هسته‌ای جدیدی را با استانداردهای پایین و بدون در نظر گرفتن اقدامات و تمهیدات ایمنی و امنیتی بسازد. کره شمالی همواره برای تسهیل ساخت و ساز صنایع خود همواره کیفیت را فدا کرده است.

دانشمندان روسی که در دوران اتحادیه جماهیر شوروی در ساخت راکتور یونگ بیون با متخصصان کره‌ای همکاری می‌کردند، همواره تاکید داشتند که پیونگ یانگ به دنبال کاهش هزینه‌های مربوط به استانداردها برای تسریع ساخت و ساز بوده است.

در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای برای راکتور کره شمالی با توجه به میزان تولید برق و شرایط آب و هوایی از جمله شدت وزش باد، حدود 100 میلیون در کره شمالی و جنوبی، جنوب چین، شمال روسیه و ژاپن در معرض مرگ قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید