فرهنگسرای ارسباران , موسیقی خراسان , محسن سلیمانی " />

در برنامه «خنیاگران سرزمین مادری»؛

عثمان محمدپرست پیشکسوت موسیقی خراسان در تهران تجلیل می شود

تهران-ایرنا- مدیر فرهنگی هنری منطقه 3 شهر تهران و رئیس فرهنگسرای ارسباران گفت: دومین برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با موضوع موسیقی شناسی خراسان با حضور هنرمندان و تجلیل از عثمان محمدپرست پیشکسوت موسیقی خراسان در این فرهنگسرا برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن سلیمانی روز دوشنبه در نشست خبری برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» موسیقی شناسی خراسان با اشاره به پیشینه برگزاری نشست ها و برنامه های مختلف هنری از جمله موسیقی در فرهنگسرای ارسباران اظهار داشت: این فرهنگسرا از سال 95 برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» را با هدف معرفی و آشنایی با موسیقی اقوام برگزار می کند که دوره اول این برنامه به موسیقی شناسی لرستان اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه دومین برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با موضوع موسیقی شناسی خراسان روز پنجشنبه (31 خردادماه) ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود، گفت: سخنرانی محمد حقگو درباره تأثیرات و ویژگی ‌های موسیقایی خطه خراسان، تجلیل از عثمان محمدپرست پیشکسوت دوتار نواز خراسان، اجرای موسیقی شرق خراسان با حضور عزیز تنها (دوتار)، عبدالله امینی(آواز)، یاسمین تنها(دو تار) و اجرای موسیقی شمال خراسان با حضور ایوب سعیدی(دو تار)، امید صابری(کمانچه و آواز) و مهدی قیطاسی(دایره) از جمله بخش های این برنامه است.
سلیمانی با بیان اینکه موسیقی با تار و پود جامعه ما تنیده شده و برای آشنایی با آن نیازمند نشست های و برنامه های مختلفی هستیم، افزود: موسیقی یک سیستم الگووار برای اندیشه انسانی است، آفرینش موسیقی نوع ویژه ای از فعالیت های اجتماعی محسوب می شود که می تواند نتایجی بر سایر فعالیت های انسانی داشته باشد، موسیقی یک عامل انعکاسی نیست بلکه یک عامل سازنده به مشابه سیستم فرهنگی و توانمندی انسان است.
هوشنگ جاوید پژوهشگر فرهنگ مردم و موسیقی اقوام و نواحی نیز در این نشست ایران را سرزمین خنیا و خنیاگری دانست و گفت: واژه خنیاگری را سال 1391، با طرح «خنیاگران انقلاب اسلامی» در میان جامعه رسانه مطرح کردم.
وی افزود: خراسان سرزمین خنیا است، خنیا به این معنا که فردی هم خواننده، نوازنده و مولف آهنگ بوده و از تمام رموز کار هنری موسیقی مطلع است، جایگاه و پایگاه بیشتر موسیقی های حتی دوره های پس از اسلام هم سرزمین خراسان است.
جاوید با بیان تاریخچه ای از موسیقی و تغییرات و تحولات آن در خراسان اظهار داشت: موسیقی این خطه توسط افرادی همچون باربد در قبل از اسلام و ابن خرداد، خیام، فارابی، محمدبن نیشابوری پس از اسلام رشد پیدا کرده، ماندگار شده و در فضای معنوی ادامه دارد.
این پژوهشگر فرهنگ مردم و موسیقی اقوام و نواحی ایران گفت: امروزه در خراسان سه دسته هنرمند داریم که یک دسته آنها واقعا خنیاگر هستند، همچنین در این خطه سه نوع نوازنده در زمینه دو تار هستند که یک دسته صرفا دو تار نوازی می کنند، این افراد در اصطلاح بومی به لال بخشی معروف هستند که هیچ آوازی نمی خوانند و دسته دیگر به بخشی زبان گیر معروف هستند که آموخته های خود را بدون کم و کاست اجرا می کنند، شکل اصلی بخشی به نام بخشی خودبند این است که فرد خودش ضمن ایجاد شعر و آهنگ، نوازندگی را هم انجام دهد که این حاصل دوره خنیاگری صحیح است.
جاوید با تاکید بر داشتن تعهد و اصالت، در اجرای موسیقی نواحی اظهار داشت: نوآوری در موسیقی حسابش جداست اما ما اجازه نداریم در موسیقی نواحی بی حساب و کتاب، نوآوری ایجاد کنیم که متاسفانه یکسری بزرگان با این اقدام موسیقی نواحی را از اصالت دور کردند به عنوان مثال زمانی که ترانه درنا ارکسترال شد، جوانان دوتار نواز خراسانی در نواختن این قطعه موسیقی اصالت را گم کرده و تحریر اصلی را نمی دانستند، چنین اقداماتی به موسیقی آسیب می رساند.
وی با بیان اینکه هر نوآوری در موسیقی نواحی باید با هدف و علم کامل صورت گیرد، افزود: بعضی از آثار مورد احترام هستند اما بعضی دیگر به دلیل دورافتادن از اصالت مورد تایید پژوهشگران موسیقی نیست و صدمات زیادی به موسیقی وارد می کند که امیدوارم برنامه هایی مانند خنیاگران سرزمین من، توجه جامعه را به سمت اصالت ها سوق دهد.
جاوید در بخش دیگری از سخنان خود درباره عثمان محمدپرست نوازنده پیشکسوت دونواز خراسان گفت: این هنرمند استثنا است، محمدپرست در جنوب خراسان سبک و شیوه مختص به خود را دارد، خنیاگر به معنای واقعی است، چون با بهره گیری از موسیقی محدودی که در منطقه خواف داشته و تلفیق آن با موسیقی ردیف و دستگاه و اضافه کردن پرده به ساز دو تار و ساخت یک دو تار مختص به خود، یک موسیقی خاص را پدید آورده که می تواند به نام خود استاد و با عنوان موسیقی خواف به ثبت هم برسد که متاسفانه حتی آثار محمدپرست ثبت و ضبط نشده است.
ایوب سعیدی کارشناس موسیقی هم در این نشست با اشاره به وضعیت آموزش موسیقی از طریق فضای مجازی گفت: هنرمندان در بسیاری مواقع به دلایل مالی نمی توانند آثار خود را به صورت رسمی منتشر کنند و مجبورند آنها را از طریق فضای مجازی معرفی کنند و متاسفانه در این فضا امکان انتشار کامل آثار وجود ندارد و هنرجو نمی تواند مقام های موسیقی را به طور کامل فرابگیرد.
وی اظهار داشت: تا زمانی که نتوانیم اثر جدی ارائه کنیم نمی توانیم مخاطب جذب کرده و یک اتفاق جدی رقم بزنیم و به عقیده من برپایی برنامه هایی همچون «خنیاگران سرزمین مادری» به دیده و شنیده شدن آثار موسیقی نواحی کمک می کند.
تهرام/7245//1348

نظر خود را ثبت کنید