در گزیده اخبار سیاسی ۲۳ تیر بخوانید؛

رفع مشکل فرودگاه نجف/تخلف در افزایش حقوق کارمندان/تاکید بر انتشار فهرست ارزبگیران دولتی و...

تشکیل بانک اطلاعاتی ویژه قاچاقچیان مواد مخدر، حضور ایران در سوریه موضوع گفت‌وگوی پوتین و ترامپ در هلسینکی، در چند قدمی اجرای بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه، پاسخ آمریکا به درخواست اروپا، افزایش حقوق کارکنان باید ۱۲ تا ۲۰ درصد باشد نه ۶ تا ۱۲ درصد، درخواست کمیسیون امنیت ملی از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی درباره برجام و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، بیست و سوم تیر ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله حاج صادقی در نشستی خبری به تبیین رویکردها و راهبردهای جدید دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پرداخت و گفت:آنچه که سپاه از آن دوری می‌کند دخالت در جبهه‌بندی‌های سیاسی در کشور است. سپاه برای خود یک امر واجب و یک امر حرام تعریف کرده است؛ بر ما واجب است و شرط بصیرت انقلابی اقتضاء می‌کند که بصیرت و درک درستی از وضعیت کشور، تکالیف و وظایف خود، دشمن و نقشه‌های او و برنامه‌ریزی برای مقابله با این نقشه‌ها داشته باشیم اما از طرف دیگر ورود به جناح‌بندی‌ها و محدود شدن به برخی جناح‌های سیاسی بر سپاه حرام است.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور اظهار کرد: ترجیح‌ ما این است در راستای لایحه شفافیت از یک فرد در چند مسئولیت استفاده نکنیم چراکه توضیع امکانات و فرصت باید عادلانه صورت بگیرد. ترجیح ما این است از یک شخص در چند حوزه استفاده نکنیم.


رییس جمهور  در پایان پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان اینکه مردم ایران مقابل آمریکا ایستادگی خواهند کرد، تصریح کرد: همانطور که چهل سال پیش مردم ایران مقابل کارشکنی‌های آمریکا برای جلوگیری از پیروزی انقلاب‌شان ایستادگی کردند، این بار هم تا پیروزی ایستادگی خواهیم کرد.


محمدنعیم امینی‌فرد، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه تا پایان سال به حدود سه میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیاز است، گفت: تامین ارز در زمان مناسب و به اندازه کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که لازم است بانک مرکزی ارز مورد نیاز را برای بخش سلامت اختصاص دهد.

همچنین سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت در افزایش حقوق کارکنان تخلف داشته است، گفت: افزایش حقوق کارکنان باید ۱۲ تا ۲۰ درصد باشد نه ۶ تا ۱۲ درصد. وی توضیح داد: در حالی که قرار بود دولت در رنج ۱۲ تا ۲۰ درصد به صورت پلکانی افزایش حقوق را در احکام جدید کارکنان اعمال کند اما در یک تصمیم عجیب و غریب این افزایش را بین ۶ تا ۱۲ درصد اعمال کرده است که به نظر می‌رسد این اقدام خلاف دولت حرکتی نامبارک در راستای نادیده گرفتن تصمیمات مجلس است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به درخواست کمیسیون امنیت ملی از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی درباره برجام توضیح داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در راستای اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی خواستار ارائه گزارشی در خصوص اثر بسته پیشنهادی بیانیه اتحادیه اروپا در نجات برجام و همچنین انجام مقدماتی جهت بازدید اعضای این کمیسیون از تاسیسات هسته‌ای در راستای نظارت بر اجرای دستور رهبری جهت رسیدن به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو سوخت هسته‌ای شد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز  گفت که در صورت عدم انتشار فهرست ارزبگیران دولتی، مجلس و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود خواهند کرد.احمد انارکی محمدی افزود: اگر سامانه مشخصی برای ثبت فهرست اسامی ارزبگیران دولتی وجود داشت و این کار به درستی پیش می‌رفت، معضلات بعدی به وجود نمی‌آمد.


در چند قدمی اجرای بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه

تا چند هفته دیگر اولین دور از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران، اجرایی می‌شود و همان‌طور که وزیر خارجه ایران گفته است باید دید اروپایی‌ها می‌توانند در این مدت اقدامات و تعهداتی که در بسته پیشنهادی‌شان و نیز بیانیه‌های رسمی اعلام کرده‌اند را عملیاتی سازند.

وزیران امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به درخواست اروپا تاکید کردند که واشنگتن ممکن است در شرایط بسیار خاص و در صورتی که در راستای منافع امنیت ملی آمریکا باشد استثنائاتی برای تحریم‌های ایران در نظر بگیرد. این دو وزیر آمریکایی در یک نامه خطاب به همتایان خود از انگلیس، فرانسه و آلمان تاکید کردند که واشنگتن به دنبال اعمال فشار اقتصادی بی‌سابقه علیه ایران پس از خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و از این رویکرد چشم‌پوشی نخواهد کرد مگر اینکه یک تغییر آشکار، قابل لمس و ادامه‌دار در سیاست‌های ایران مشاهده کند.


کاخ کرملین اعلام کرد که در دیدار روسای ‌جمهور روسیه و آمریکا قرار است موضوع حضور ایران در سوریه مورد بحث و رایزنی قرار گیرد.  مشاور رییس‌جمهور روسیه در امور خارجی اعلام کرد که مساله سوریه و حضور ایران در این کشور یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در نشست ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا خواهد بود. پوتین و ترامپ  قرار است روز دوشنبه در حاشیه نشستی در هلسینکی با یکدیگر دیدار کنند.


ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق، در مورد مشکلاتی که اخیرا در فرودگاه نجف در پی  وقوع اعتراضات مردمی در این منطقه، ایجاد شده بود ، تصریح کرد: مشکلات  ایجاد شده در فرودگاه نجف تا حدودی برطرف شده است و تلاش‌ها در این راستاست که پروازها به حالت عادی برگردد. در پی بروز برخی از اعتراضات در عراق ،صدها عراقی عصر جمعه به فرودگاه نجف یورش برده، وارد سالن فرودگاه شدند و تا باند پرواز فرودگاه پیش‌رفتند که باعث توقف پروازها از  این فرودگاه پر رفت‌وآمد عراقی شد.این موضوع مشکلاتی  را برای پروازها در این فرودگاه به مقاصد مختلف از جمله ایران به وجود آورده بود .


معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در یادداشتی نوشت: تعداد ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند.

رییس کل دادگستری تهران از صدور رای پرونده ناظم ناظم مدرسه‌ غرب تهران خبر داد و گفت که این رای قابل تجدید نظر است. غلامحسین اسماعیلی با اشاره به غیر قطعی بودن رای پرونده ناظم مدرسه‌ غرب تهران افزود: این رای در صورت تجدید نظر خواهی جهت رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر ارسال خواهد شد و چنانچه ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ، اعتراضی به رای نشود دادنامه قطعی و به اجرای احکام ارسال خواهد شد.

همچنین معاون قضائی دادستان کل کشور از تشکیل بانک اطلاعاتی ویژه قاچاقچیان مواد مخدر خبر داد و گفت: در حال حاضر مرحله اجرایی آن شروع شده است و به صورت تفاهم نامه هایی که بین دستگاه های عضو ستاد تهیه شده و پس از امضاء، مسئولان هردستگاه متعهد می شود که در قالب پروتکل ها و تعاریف بخشی از اطلاعات را در اختیار این مرکز قرار دهد.


اعلام‌ نظر شورای نگهبان درباره مصوبات و اساسنامه‌ها

شورای نگهبان نظر خود را در خصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی و اساسنامه‌ها اعلام کرد. برخی از این نظرات شامل تایید دائمی شدن قانون مجازات و آیین دادرسی کیفری تایید، ایراد به لایحه اصلاح قانون مبارزه باپولشویی و... است.

همچنین در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع انطباق لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با سیاست های کلی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید