/اول ذی‌القعده سالروز ولادت دومین شفیعه روز جزا/

کلباسی:ترویج زندگی هدف‌دار از ویژگی‌های بارز حضرت معصومه (س) است

«حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش و پیراسته از زشتی‌ها است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در ایشان تجلی یافته است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آنچه که ما از زندگی حضرت معصومه (س) به صورت مستند و مشروح داریم می‌تواند برای تمام اقشار جامعه، بانوان، مردان و خانواده‌ها الگو باشد، اظهار کرد: ما ابتدا باید بدانیم زندگی معنی‌دار کدام زندگی است. معنای زندگی وقتی محقق می‌شود که انسان یک هدف والا و مقدس و قابل اقتدار را برای خودش پیدا کرده و دنبال آن حرکت کند. زندگی بدون هدف و بدون معنا زندگی کسالت‌باری می‌شود و در نتیجه دچار آسیب‌های فراوانی می‌شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما می‌توانیم برای رسیدن به معنی زندگی از الگوهای دینی و حضرت فاطمه معصومه (س) بهره ببریم،گفت: حضرت معصومه (س) در زندگی خود یک هدف کلی داشت گرچه که ما از دوران کودکی حضرت اطلاعات چندانی نداریم اما عزیمت ایشان به ایران به دلیل حضور در جوار امام زمانش را می‌توانیم به عنوان یک هدف در زندگی این بزرگوار تبیین و تعریف کنیم.

کلباسی در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه که حرکت حضرت معصومه (س) ناتمام ماند اما همین حرکت می‌تواند دلیل و پشتوانه خوبی برای ما در زندگی باشد که به سمت هدفی متعالی حرکت کنیم. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز اخلاقی حضرت معصومه (س) که می‌تواند برای ما الگو باشد این بود که در جامعه آن زمان به دنبال امام زمانش حرکت می‌کرد و همین امر باعث می‌شد که به سمت تکامل و تعالی پیش برود.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه در زمان حاضر و در گذشته یکی از مهمترین حوزه‌های علمیه جهان اسلام در زیر سایه حضرت معصومه (س) در شهر و در شهر قم شکل گرفته است، گفت: تمام این‌ها به دلیل برکت هجرت حضرت معصومه (س) به ایران است. ما هم اگر می‌خواهیم در زندگی به تعالی و رشد برسیم با الگو قرار دادن این معصومین می‌توانیم به این عمل دست پیدا کنیم. زندگی معنادار زندگی‌ای است که جزو اهداف حضرت معصومه (س) بوده است. حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش و پیراسته از زشتی‌ها است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در ایشان تجلی یافته است.

وی با بیان اینکه تمام کسانی که جایگاهی از لحاظ علم، دانش و عمل داشته باشند حق شفاعت را دارند، گفت: حضرت معصومه (س) به دلیل انتصاب به خاندان امامت و ولایت و به دلیل دانشی که داشت لقب «شفیعه روز جزا» را گرفته است و معصومین (ع) به خصوص امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و موسی‌بن‌جعفر (ع) در رابطه با شخصیت علمی و دانشی ایشان سخنان و احادیث زیادی را بیان کرده‌اند و تمام این‌ها نشان از آن دارد که حضرت معصومه (س) دارای شخصیتی تأثیرگذار است و حضرت در کمال عصمت بوده است و عظمت و بزرگی و دانش ایشان در حدی بود که پاسخ‌هایی را به سوالات می‌دادند که ائمه (ع) آن گونه پاسخ می‌دادند و همین عمل و دانش جایگاه ویژه‌ای را به حضرت (س) داده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید