لیلم , موسیقی , مازندران " />

جشنواره لیلم برای هنرمندان کشورهای همسایه هم جذاب شد

ساری - ایرنا - مسئول دبیرخانه سومین جشنواره موسیقی ' لیلم ' گفت که سه گروه هنری از کشورهای افغانستان ، آذربایجان و قزاقستان در جشنواره سال جاری شرکت می کنند.
سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان موسوم به لیلم یکم تا پنجم مرداد در 2 بخش رقابتی به صورت انفرادی و گروهی و جنبی برگزار می شود که بخش جنبی جشنواره شامل اجرای گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین، گروه‌های موسیقی نواحی ایران و گروه‌های موسیقی بین‌الملل خواهد بود.
فاطمی خنیده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حضور کشورهای همسایه در جشنواره لیلم را گواه بر وسعت جغرافیای فرهنگی البرزنشینان دانست و افزود : حضور این کشورها در جشنواره لیلم بیانگر ردپای فرهنگ و موسیقی البرزنشینان در خارج از مرزهای ایران است که منطقه وسیعی را شامل می شود.
وی همچنین گفت که پنج گروه از استان های سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی ، لرستان و هرمزگان نیز در جشنواره امسال هنر نمایی می کنند .
** هنرنمایی 129 نوازنده مازنی در لیلم
خنیده گفت که 129 هنرمند موسیقی مازندران با سازهای مختلف بومی موفق شده اند به مرحله رقابتی سومین دوره از جشنواره البرز نشینان راه یابند.
مسئول دبیرخانه سومین جشنواره موسیقی لیلم افزود : این تعداد از میان 162 هنرمند موسیقی بومی مازندران که در جشنواره ثبت نام کرده بودند، برگزیده شدند .
خنیده گفت : هنرمندان برگزیده در هفت ساز بومی جغرافیای البرز ، رشته منظومه خوانی ، آواز محلی و در یک تیم گروهی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
وی افزود : در رشته آواز محلی 29 نفر ، دسرکوتن 21 شرکت کننده ، دوتار 24 و در غرنه چهار نفر از سراسر استان بایکدیگر رقابت خواهند کرد.
خنیده گفت که در رشته های کمانچه 13 نفر ، للِه وا 18 نفر ، منظومه خوانی 2 نفر ، سرنا نوازی پنج نفر و تست نوازی 13 نفر از هنر مندان استان به مرحله رقابتی جشنواره لیلم راه یافتند.
وی افزود : در بخش گروهی مازندران نیز هشت تیم از شهرستان های ساری ، آمل ، بهشهر ، جویبار و سوادکوه توانستند به مرحله رقابتی جشنواره راه یابند.
او ادامه داد : در بخش البرزنشینان نیز 6 گروه با حضور 36 هنرمند برای حضور در دوره رقابتی جشنواره برگزیده شدند.
لیلم در زبان ساکنان شمالی البرز به معنی زمین بایر و زمین تازه آباد که به حال خود رها شده است اما در نام گذاری به مراتع سرسبز و ییلاقی و دشت های کوهستانی رشته کوه های البرز لیلم گفته می شود .
همچنین در مازندران مناطقی با پسوند و پیشوند لیلم وجود دارد می توان به اسمالیلم از توابع هزارجریب بهشهر ، دالیلم مرتعی در منطقه سوادکوه ، درویش لیلم از توابع بخش دودانگه ساری ، لیلم دشت از توابع بخش کنج افروز شهرستان بابل و دلیلم نام مرتعی در منطقه زیرآب به آلاشت اشاره کرد .
7335/1654

نظر خود را ثبت کنید