موسیقی , ارکستر سمفونیک تهران " />

میانگین سنی پایین، ارکستر سمفونیک تهران را پویا کرده است

تهران- ایرنا- رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران که 28 تیرماه ارکستر را در تالار وحدت به روی صحنه می برد، گفت: میانگین سنی پایین نوازنده ها، ارکستر سمفونیک تهران را پویا کرده است.
بابک کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایرنا افزود: نوازنده های ارکستر سمفونیک تهران نسبت به ارکسترهای اروپایی، میانگین سنی کمی دارند، این بسیار عالی است و ارکستر را پویاتر می کند.
وی گفت که کار کردن با نوازنده های کم سن تر راحتتر است زیرا تغییرات را آسانتر می پذیرند.
این آهنگساز ایرانی با بیان اینکه سمفونی شماره 3 بتهوون، اورتور خفاش، یوهان اشتراس و اورتور رومئو و ژولیت چایکوفسکی قطعاتی است که ارکستر سمفونیک تهران در این کنسرت اجرا خواهد کرد، گفت: تلاش می کنیم به نهایت هماهنگی برسیم و بهترین اجرایی را که می توانیم داشته باشیم.
وی اظهار داشت: سعی می کنیم در تمرین ها همه چیز را پوشش دهیم، چه قسمت هایی که مربوط به تفسیر است و چه قسمت های مربوط به بالانس.
کاظمی اظهار داشت: تلاش می کنیم قطعه را به طور کامل ارائه دهیم و همانطور که گفتم باید تفسیر خاصی باشد که اجرای ما را از اجراهای کشورهای دیگر متمایز کند.
رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه نوازنده های ارکستر از لحاظ سطح کیفی و موسیقیایی در جایگاه بالایی قرار دارند، به مقایسه آنها با موزیسین های اروپایی پرداخت و گفت که تفاوت خاصی در آنها نمی بیند.
این پیانسیت تصریح کرد: تفاوت چشمگیری بین ارکستر سمفونیک تهران با ارکسترهای اروپایی نمی بینم، چه بسا نوازنده های ارکستر سمفونیک، نوازنده های بهتری هستند، البته آنسامبل (همنوازی در موسیقی) و کار گروهی می تواند تقویت شود.
کاظمی با بیان اینکه تاکنون سه تمرین برای کنسرت 28 تیر انجام شده است، گفت: دو تمرین دیگر باقی مانده و ما سعی می کنیم این کنسرت را با تمرین کم آماده کنیم.
این رهبر جوان ارکستر ادامه داد: کارها در هر تمرین بسیار خوب پیش می رود و نوازنده ها آماده تر می شوند باعث خوشحالی است که می بینم نوازنده ها در هر تمرین بهتر می شوند و با جان و دل کار می کنند.
به گفته وی، سطح نوازنده های ارکستر سمفونیک را عالی توصیف کرد و گفت: پر تلاش بودن موزیسین های ایرانی موضوعی است که کسی در آن تردید ندارد.
کاظمی در مورد حضور خود به عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران نیز توضیح داد: جلساتی با علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی و شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران داشتیم و قرارهایی برای یک سری کنسرت و اجرا گذاشتیم.
به گفته وی، طی این جلسات قرار شد مجموعه ای از کنسرت ها اجرا شود که آغازگر آن، کنسرت 28 تیر در تالار وحدت خواهد بود.
پیانیست ایرانی با اشاره به سفر سال گذشته ارکستر سمفونیک تهران به ایتالیا ابراز امیدواری کرد که ارکستر سمفونیک تهران، توری به اروپا داشته باشد تا هر چه بیشتر این ارکستر به اروپا معرفی شود.
کاظمی اضافه کرد: تمام ارکسترها در تابستان به نوعی در تور به سر می برند، برای اجرا به نقاط مختلف دنیا می روند زیرا مهم است که ارکستر یک کشور به سایر کشورها شناسانده شود.
وی با بیان اینکه اهمیت موسیقی در این است که بتوانید نگاه کشور خود به موسیقی را به مخاطبان کشورهای مختلف انتقال دهید، ادامه داد: حسی که ما ایرانی ها نسبت به قطعه ای که یک شخص روس یا یک آهنگساز اتریشی نوشته، با حسی که اروپایی ها هنگام اجرای این قطعه دارند، به طور قطع متفاوت خواهد بود.
رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران همچنین اضافه کرد: درک هر فرد از موسیقی نسبت به شخص دیگر متفاوت است، اگر کلی تر نگاه کنیم، قطعات توسط ارکستر هر کشور، متفاوت اجرا می شود.
کاظمی توضیح داد: به همین دلیل اجرای کنسرت در سایر کشورها نوعی تبادل فکری و فرهنگی به شمار می رود.
به گفته وی، برای کشورهایی که مهد موسیقی کلاسیک هستند مهم است که با نوع نگاه خاص ایرانی ها و آسیایی ها نسبت به موسیقی کلاسیک آشنا شوند، در واقع این تفاوت نگاه ها موسیقی را جذاب می کند.
کاظمی، رهبر ارکستر، آهنگساز و پیانیست ایرانی متولد تهران است که موسیقی را با آموزش پیانو نزد استادانی چون تامارا دولیز و دلبر حکیم آوا آغاز کرد. در ادامه آموزش هایش، هارمونی، کنترپوئن و ارکستراسیون را نزد تنگیز شاولوخاشویلی فرا گرفت. پس از ترک ایران، آهنگسازی را در رویال کالج موسیقی لندن نزد دکتر جو کُل و ویلیام میوال آموخت و همزمان کلاس پیانو را نیز نزد نیل ایمِل مان در رویال کالج موسیقی ادامه داد.
کاظمی خیلی زود توانست بورس تحصیلی کنسرواتوار بیرمنگام را در رشته رهبری و آهنگسازی به دست آورد و همزمان با تحصیل در کنسرواتوار بیرمنگام، کارش را به عنوان دستیار کنداکتور (رهبری ارکستر) آغاز کرد و بعدها به رهبری اصلی برخی از ارکسترهای اروپایی رسید.
کاظمی در سال 2014 به عنوان مدیر موسیقی و رهبر اصلی ارکستر سمفونیک «لایت آو میوزیک» (نور موسیقی) منصوب شد و همکاری اش تا به امروز با این ارکستر ادامه دارد.
همکاری با «باله سلطنتی بیرمنگام» و بسیاری گروهها در بیرمنگام در مقام آهنگساز، رهبری ارکستر سمفونیک جدید اروپا، «ارکستر سمفونیک رادیو سن پترزبورگ»، «ارکستر فیلارمونیک هرمیتاژ» و «ارکستر فیلارمونیک روس» در کارنامه کاری او دیده می شود.
فراهنگ**9012**1055

نظر خود را ثبت کنید