در ارزیابی آرای مردمی فیلم کوتاه / «خطا را به صفر رساندیم»

مسئول آرای مردمی در جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: تمام اطلاعات و حتی برگه‌های رای آرای مردمی موجود هستند و این امکان وجود دارد که اگر فیلمسازی بخواهد از میزان آرا مطلع شود در اختیارش قرار بگیرد.

طوفان نهان قدرتی که مسئولیت آرای تماشاگران انجمن فیلم کوتاه(ایسفا) را در جشنواره فیلم کوتاه تهران برعهده داشت در گفتگویی با ایسنا درباره فرآیند رای‌گیری در این جشنواره بیان کرد: فرآیندی که اکنون شاهد آن هستیم، نتیجه سه سال تجربه اخذ رای تماشاگران توسط «ایسفا» در این جشنواره است. در این چند سال تمام مشکلات و نقص‌های آن‌ را برطرف و بر روی نقاط قوت آن تاکید کردیم.

او ادامه داد: در جلسه‌ای که با مدیران انجمن سینمای جوان و مسئولین جشنواره داشتیم، قرار بر این شد که جدول اکران جشنواره را برای آن که عدالت به درستی برقرار شود با هم تنظیم کنیم تا نکاتی که در اخذ آرای تماشاگران برای ما اهمیت داشت در آن لحاظ شود. قرار بر این بود تمام فیلم‌ها نمایش طلایی و سانس‌های مطلوب داشته باشند که تعادل برقرار شود و اعتراض فیلمسازان را نسبت به تعداد تماشاگر حاضر در سالن مرتفع می‌کرد.

نهان قدرتی با بیان اینکه "نفس آراء تماشاگران اینگونه است که باید بی‌واسطه باشند" گفت: هر سینماگری نظر تماشاگران برایش اهمیت زیادی دارد. ما هم تلاش زیادی کردیم تا مانند کاتالیزور این داوری باشیم و شرایط را برای تمام تماشاگران فراهم کنیم تا با برگه رأی وارد سالن شوند و در شرایط مناسب رای خود را به صندوق ها بیندازد. بعد از اینکه باکس‌های نمایش فیلم مشخص شد، محل صندوق‌ها را با توجه به ورودی‌ها و خروجی‌های سالن‌ها در پردیس سینمایی ملت تعیین کردیم و به این ترتیب یک تیم تشریفاتی فراهم شد که کارشان نظارت بر گرفتن برگه‌های رای از تماشاگران بود که از ابتدا تا انتها پای صندوق‌ها بودند و آنجا را ترک نمی‌کردند. برای هر دو سانس نمایش یک فیلم، اخذ رأی داشتیم و به تعداد مساوی برای فیلم‌ها برگه رأی چاپ شد و به این ترتیب ۴۵۰ برگ رای برای هر اثر طراحی و چاپ شد این در حالی بود که ما به موازات ممیزی نظارت و ارزشیابی نسبت به برخی فیلم‌ها این آثار تغییر می‌کردند و ما مجبور به تجدید چاپ می‌شدیم زیرا نمی‌خواستیم هیچ فیلمی از رقابت عقب بماند.

او درباره طراحی برگه‌های رای هم توضیح داد: سازوکار طراحی برگه‌های رای به ظاهر ساده اما در باطن پیچیدگی‌هایی داشت. ما برای اینکه تقلبی رخ ندهد برگه‌های رای را در سانس‌های مختلف به رنگ‌های مختلفی چاپ کردیم و هیچ رنگ مشابهی وجود نداشت. با گذاشتن آیتم رنگ و مشخصات سالن و نمایش اول یا دوم، خطا را به صفر رساندیم. بعد از هر سانس نمایش فیلم تمامی برگه‌های رای جمع و به دفتر ستاد مرکزی منتقل می‌شد. این آرا بلافاصله شمارش می‌شد و نتیجه رای هر فیلم چند دقیقه بعد از نمایش آن مشخص بود.

مسئول آرای مردمی جشنواره فیلم کوتاه اضافه کرد: برای برگزاری آراء تماشاگران یک هیئت هشت نفری تشکیل شده بود. این هیئت متشکل از افرادی بود که در سال‌های گذشته تجربه اخذ رأی داشتند و حضورشان باعث اعتبار بخشیدن به نتیجه آرا می‌شد. وظیفه این افراد نظارت بر پخش برگه‌های رای در سالن‌ها توسط تیم تشریفات، اخذ و دریافت برگه‌های رای از صندوق‌ها، نظارت بر جمع‌آوری آرا در سه سطح خوب، متوسط و هیچکدام بود. ضمناً شمارش و نظارت بر شمارش هم برعهده این گروه قرار داشت. من به همراه مریم اسمی خانی، محمد حمزه‌ای، علی رشیدی فر، رضا اسدی، مجید قربانی فر، آرمان فیاض و میرعباس خسروی نژاد اعضای این هیئت هشت نفره بودیم.

نهان قدرتی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون در خواستی از طرف فیلمسازان وجود داشته که بخواهند نتیجه آرا را بدانند، اظهار کرد: درخواست‌هایی برای دریافت اطلاعات آرا از طرف فیلمسازان داشتیم اما به معنی اعتراض نبوده بلکه تمایل داشتند بدانند چند نفر به آنها رای خوب یا متوسط داده‌اند و دوست داشتند از میزان استقبال از فیلمشان اطلاع داشته باشند.

او ادامه داد: از آنجایی که اولویت ما اعلام پنج فیلم برتر هر روز بود و در نهایت اعلام یک فیلم برتر از نگاه تماشاگران، در این فرصت محدود که باید بالغ بر ۱۸ سانس را پوشش می‌دادیم، این فرصت وجود نداشت که بتوانیم پاسخ تمام فیلمسازان را بدهیم به همین دلیل به زمان دیگری موکول کردیم.

مسئول آرای تماشاگران انجمن فیلم کوتاه(ایسفا) در جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان با تاکید بر اینکه "تیم برگزاری آرا تماشاگران حافظ اعتماد فیلمساز و تماشاگر است" خاطر نشان کرد: تمام این اطلاعات ثبت شده است و حتی اطلاعات سه سال پیش آرای تماشاگران در انجمن فیلم کوتاه موجود است و می‌توانیم با سند دیداری و نه فقط اعداد و ارقام یعنی با نشان دادن برگه‌های رای این آمار را اثبات کنیم. حتی برگه‌های باطل را می‌توانیم به آنها نشان دهیم. تمام اینها به صورت سند موجود است و قابل ارائه هستند.

به گزارش ایسنا، انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) مسئولیت انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برعهده داشت و هر روز ۵ فیلمی که بیشترین تعدادآرای تماشاگران را بدست آورده بود بدون اولویت معرفی می‌کرد.

پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران در روز چهارم (21 آبان ماه) سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ، بدین شرح بودند:

 -  بچه خور به کارگردانی محمد کارت

_  تکلیف به کارگردانی علی خوشدونی فراهانی

_  شهروند به کارگردانی محمد مختاری

_  مثل بچه آدم به کارگردانی آرین وزیر دفتری

 -  ۲۰ به کارگردانی بهرنگ میرزایی


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید