کویت: روابط‌ ما با سوریه قطع نشده بلکه تعلیق است

معاون وزیر امور خارجه کویت در سخنانی اعلام کرد که نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس با حضور تمامی اعضا از جمله قطر در ریاض عربستان برگزار خواهد شد و روابط کویت با دمشق قطع نیست بلکه به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه الرای کویت به نقل از خالد جارالله، معاون وزیر خارجه این کشور کویت نوشت: تمامی اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) در نشست آتی این شورا که قرار است نهم دسامبر پیش رو (۱۸ آذر) در ریاض برگزار شود، شرکت خواهند کرد و این مساله خوشبین کننده است.

طبق نوشته این روزنامه، سطح نمایندگی هنوز تعیین نشده و طبق روال همیشگی سطح حضور در این نشست‌ها تا لحظات پایانی مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

اما گزارش‌ها حاکی از آن است که علی‌رغم فشار آمریکا برای پایان دادن به اختلافات میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بحران قطر در این نشست بررسی نخواهد شد و همانطور که خبرگزاری رویترز از منابع دیپلماتیک نقل کرده تا بدین لحظه هیچ‌گونه پیشنهاد جدید و اقدام عملی از سوی ریاض و هم‌پیمانانش برای پایان دادن به بحران خود با قطر مشاهده نشده است.

در همین راستا یک مقام دیپلمات عرب به رویترز گفته است: هیچ چیز در رابطه با قطر تغییر نکرده و اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض درباره قطر به اشتباه تفسیر شده است و به عقیده من این اظهارات خطاب به آمریکا بود و پیام آن نیز این بود که "واشنگتن نسبت به اقتصاد قطر نگران نباشد."

اما منابع دیپلماتیک درباره نشست آتی سران شورای همکاری خلیج فارس گفتند، این اجلاس با حضور تمام رهبران و نمایندگان‌شان برگزار خواهد شد.

منابع افزودند، این نشست صفحه جدیدی در روابط بین کشورهای عضو شورا بازمی‌کند و منطقه در برابر تنش‌های روز افزون مستلزم وحدت بیشتر است.

این منابع به الرای گفتند، تلاش‌ها برای دستیابی به نقاط مشترک برای پایان دادن به بحران کشورهای حوزه خلیج فارس در جریان است.

این منابع برگزاری نشست‌های مقدماتی قبل از اجلاس سران را بعید ندانستند. هدف از این نشست‌ها تدوین پیش‌نویس توافق بر سر مرحله آینده است.

جارالله درباره روابط کشورش با سوریه نیز گفت: کویت برخلاف چند کشور دیگر هیچ درخواستی مبنی بر بازگشایی سفارت خود در دمشق را برای مقامات سوری نفرستاده است و سفارت ما در دمشق همچنان بسته است.

وی اظهار داشت: روابط ما با سوریه طبق تصمیم اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده و قطع نشده است و سفارت سوریه در کویت طبق روال طبیعی خود مشغول خدمت رسانی به شهروندان سوری است.

معاون وزیر خارجه کویت درباره روابط کشورش با مصر نیز تصریح کرد: تماس‌ها میان وزرای خارجه دو کشور همچنان برقرار است و طارق القونی، سفیر مصر در کویت چندین بار با مقامات وزارت خارجه کویت دیدار کرده و در مقابل نیز این مقامات با القونی در ارتباط هستند.

این مقام کویتی ادامه داد: القونی فردا (سه‌شنبه) با معاون وزیر خارجه در امور عربی دیدار و با وی درباره جزئیات روابط و کمیته مشترک میان دو کشور بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

جارالله روز گذشته نیز در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که مصر و کویت دو کشور بزرگ بوده و امور کوچک آنها را با مشکل مواجه نخواهد کرد و روابط میان دو کشور تاریخی است که رود نیل روایتگر آن است.


نظر خود را ثبت کنید