در گزیده اخبار سیاسی۳۰ آبان بخوانید؛

واکنش‌ها به تحریم اخیر چند فرد و نهاد ایرانی و روسی/غافلگیری دشمن با الحاق ناوشکن فتح به نداجا

قدردانی دفتر رئیس‌جمهور از استقبال مردم آذربایجان غربی از کاروان دولت تدبیر و امید، گفت‌وگوی تفصیلی رییس کمیسیون اجتماعی با ایسنا، حضور ایران در برجام به اصرار اروپا، تحریم دو فرد و یک نهاد ایرانی از سوی آمریکا، ضرورت مراقبت از ظهور «متولدان فصل تحریم» و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، سی آبان ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا،  فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه چیزی به اسم ناامنی در تنگه هرمز نیست گفت: علاوه بر ناوشکن سهند که در هفته‌های آتی شاهد الحاق آن به ناوگان نداجا خواهیم بود، شاهد الحاق یک ناوشکن متوسط به نام فتح هم به نیروی دریایی خواهیم بود، که یک غافلگیری برای دشمن است.


دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی با قدردانی از استقبال پرشور مردم خطه غیورپرور استان آذربایجان غربی از رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید، اظهار امیدواری کرد با تاکیدات ریاست جمهوری بر تسریع در اجرا و بهره ‏برداری از این طرح‏‌ها و برنامه ‏ها، هر چه زودتر شاهد تحولی قابل قبول در راستای توسعه پایدار و افزایش رفاه و معیشت مردم شریف این استان باشیم.


سلمان خدادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگو با ایسنا به انتقاد از سبد کالا و ایرادات این طرح و ضرورت توزیع پلکانی آن، توضیح در مورد کودکان‌کار و تکدی‌گری و هم‌چنین توصیف علل حاشیه‌نشینی در پایتخت پرداخت و علت عدم برنامه ریزی دقیق برای کودکان کار را نبود آمار دقیق در این رابطه می‌داند می‌گوید تا آمار دقیقی از این افراد توسط دستگاه‌های متولی به دست نیاید نمی‌تواند به وضع آنها رسیدگی موثر کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی همچنین به ضرورت بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی و تخصصی کار کردن کمیسیون‌ها تأکید کرد و افزود: مجالس کشورهای دیگر سالانه ۱۸ تا ۲۱ روز جلسه علنی داشته وهیچ کدام مثل ما قانون‌گذاری روزانه ندارند. نکته این است که (توسط مجلس) نظارت نیست و کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد. وی دلیل به نتیجه نرسیدن تحقیقات و تفحص‌های کمیسیون‌ها را عدم تحقیق کارشناسی و به کار نگرفتن افراد پخته دانست و اذعان می‌دارد: مدارکی که به قوه  قضائیه می‌دهیم، مدارک متقنی نیست که بتواند برای آن حکم صادر کرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در حوزه‌های مختلفی چون دارو، غذا و... گفت: ما با توجه به تجاربی که از تحریم‌های یک‌جانبه و غیرعادلانه آمریکا در چهار دهه گذشته داشتیم، راهکارهای خودمان را بلدیم و نهایتا در حوزه اقلام ضروری تا حدی که می‌توانستیم، انبارهای کشور را پر کردیم و می‌توانیم اقلام ضروری و دارو را فراهم کنیم. وی همچنین اظهار کرد: فکر می‌کنم در بحث ایجاد سازوکار مالی با اتحادیه اروپا هم نهایتا باید اروپا بر اساس تعهداتی که در برجام پذیرفته عمل کند. اروپا اصرار دارد که برجام باقی‌ بماند و ما هم به دلیل اصرار اروپا در برجام باقی مانده‌ایم.


وزارت خزانه‌داری آمریکا این بار به بهانه فروش نفت به سوریه دو فرد و یک نهاد ایرانی و روسی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و روز سه‌شنبه اعلام کرد که چند نهاد و فرد ایرانی، روسی و سوری را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است. اتهام آنها انتقال نفت ایران به سوریه و حمایت مالی از حماس و حزب‌الله لبنان اعلام شده است.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در پیامی در صفحه توئیتر خود تحریم‌های جدید این کشور علیه چند فرد و نهاد ایرانی را بخشی از سیاست آمریکا برای فشار حداکثری بر ایران توصیف کرد.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکومیت تحریم‌های تازه خزانه‌داری آمریکا علیه چند شرکت و فرد خارجی و ایرانی از جمله معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی اظهار داشت: این تحریم‌های بی‌حاصل، بی منطق و ناکارآمد علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی قطعا به نتایج دلخواه طراحان و مجریان آن نخواهد انجامید و دیر یا زود بر بی ثمری آنچه می اندیشند آگاه خواهند شد.

همچنین وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه چند فرد و نهاد ایرانی و روس  محکوم و آن را حمایت از تروریسم توصیف کرد.


رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکه ئو موری معاون ارشد وزیر امور خارجه ژاپن دیدار کرد و در این دیدار بر ادامه حمایت از برجام و ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید شد.


مراقب ظهور «متولدان فصل تحریم» باشیم!

«میلیاردر ایرانی»، «دلال نفتی»، «بانکدار بزرگ»، «غارتگر بیت‌المال» و ... چندین لقب دیگر به او نسبت داده می‌شود. «ب. ز.» این روزها در زندان منتظر اجرای حکم اعدامی است که به گفنه خیلی‌ها در صورت باز نگشتن اموال و بدهی‌ها، دوای درد فساد نیست و بهتر است سرچشمه چنین فسادهایی خشک شود. اما حالا که تحریم‌های دیگری در راه است، آیا فکری به حال« ب. ز» های دیگر شده است؟ آیا دستگیری امثال زنجانی باعث شده تا منابع و راهکارهای زد و بند و بال و پر دادن به مفسدین شناسایی و جلوی چنین اتفاقاتی گرفته شود؟ چه تضمینی وجود دارد که در دور جدید تحریم‌ها و برای دور زدن آن چندین ب. ز. دیگر ظهور نکنند؟


آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان با اشاره به تأکید امام خمینی (ره) بر لزوم وحدت شیعه و سنتی و دوری از تفرقه گفت: اگر مسلمانان وحدت داشتند دشمن نمی‌توانست بر آنان مسلط شود. وی با اظهار امیدواری برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) گفت: این مشکلات و مسائل فقط با دستامام زمان(عج) حل می‌شود و با ایجاد عدل جهانی، بشریت نجات خواهد یافت.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (چهارشنبه) سی آبان ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید