در گزیده اخبار سیاسی ۱۲ آذر بخوانید؛

علت کمک ایران به سوریه وعراق/دستور رهبری برای نیروی دریایی/پاسخ ظریف به پمپئو و...

تشریح ویژگی‌های زیردریایی «غدیر»، قانونگذاری در انحصار مجلس و تایید مصلحت در اختیار مجمع تشخیص مصلحت، نشست خبری علی لاریجانی با اصحاب رسانه، توضیحات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره چرایی احیای کارت سوخت، دلار ۵۷۰۰ تومانی و نفت ۵۴ دلاری برای بودجه ۹۸، پاسخ ظریف به ادعای همتای آمریکایی‌اش در مورد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران، تبعیت شورای نگهبان از نظر مجمع تشخیص درباره CFT و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روزدو شنبه، دوازدهم آذر ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا ، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین گردهمایی بسیجیان دانشگاه امام صادق (ع) وجود رهبری مقتدر و اندیشمند را یکی از مهمترین موئلفه های قدرت ملی ایران دانست و گفت: پیروزی های امروز انقلاب اسلامی نتیجه آینده نگری رهبری معظم انقلاب است، اما دشمنان تلاش دارند در این استراتژی ها و اقدامات شک ایجاد کنند؛ مثلا مطرح می کنند که چرا به سوریه و عراق کمک کردیم و یا اینکه به انرژی هسته‌ای چه احتیاجی هست. باید به آنها گفت اگر با داعش و تروریسم در سوریه و عراق مقابله نمی کردیم امروز در مرزها باید به جنگ آنها می رفتیم.

همچنین امیر دریادار حسین خانزادی طی سخنانی در همایش تشریح دستاوردهای نداجا که در دانشگاه دافوس برگزار شد، بابیان روایتی از دستور رهبری به نداجا برای دریانوردی اقیانوسی گفت: حضرت آقا فرمودند نیروی دریایی هر زمان برای دریانوردی اقیانوسی آمادگی لازم را داشت این اقدام را انجام دهد.

در همین مراسم رئیس سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح با تشریح ویژگی‌های زیردریایی «غدیر» گفت: حضور بازدارنده در دریا نشان دهنده بلوغ صنعت کشور است و صنعت کشتی و زیردریایی سازی بلوغ دانش، فناوری و صنعت کشورها را نشان می‌دهد.


معاون حقوقی ریاست جمهوری در مراسم بزرگداشت روز قانون اساسی در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نهادها و هنجارهای مشخص شده در قانون اساسی به تدریج به درجه بلوغ می‌رسد، گفت: قانونگذاری از طریق مجلس شورای اسلامی جریان پیدا کرده و در انحصار این نهاد است و مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع تایید وجود یا عدم وجود مصلحت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا در نشستی خبری از تشکیل حزب جدید  خبر داد و گفت: حزبی که در نظر داریم تشکیل دهیم، حزبی دارای اهداف و آرمان‌های بلند و مرام‌نامه بسیار روشن، شفاف و مردمی خواهد بود، حزبی که هم مردمی بوده و هم مبنای اعتقادی، اخلاقی و فقهی دارد.

همچنین مدیرکل سیاسی وزیر کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تصویب قانون اساسی، مصوبات سیزدهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب را تشریح کرد.


علی لاریجانی در نشست خبری در پاسخ به خبرنگاران درباره استیضاح ظریف، حقوق کارمندان، نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها و... سخن وگفت و در بخشی از این نشست با بیان این‌که «مجلس دهم تاکنون ۱۲۸ قانون تصویب کرده است»، گفت که نگاه مجلس شورای اسلامی بیشتر حل چالش‌ها بوده تا قانون‌گذاری.


نادر قاضی پور نایب رئیس با بیان اینکه از نظر فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی قواعد واگذاری در مورد کارخانه نیشکر هفت تپه رعایت نشده گفت که کارگران خط قرمز ما هستند و از آنها حمایت می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره چرایی احیای کارت سوخت توضیحاتی را ارائه کرد و با بیان این که در مرحله فعلی احیای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق و بعد از آن زیر بنای تصمیمات بعدی است، گفت که قطعا در آینده با احیای کارت سوخت به سمتی خواهیم رفت که زدن بنزین تنها با کارت سوخت انجام می‌شود.

همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بودجه دفاعی کشور، گفت‌: انتظار می رفت دولت توجه جدی به بودجه دفاعی می‌کرد، البته که مجلس شورای اسلامی هم به وظایف خود عمل خواهد کرد.

در همین راستا بهروز نعمتی درباره تصویب کلیات لایحه بودجه سال آینده گفت: احتمالاً قیمت دلار در بودجه سال آینده حدود ۵۷۰۰ تومان و قیمت نفت، ۵۴ دلار درنظر گرفته شود. وی افزود: دولت بر اساس ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تا پانزدهم آذر مهلت ارائه بودجه به مجلس را دارد و منتظر آن هستیم.


وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود با اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا به ادعای همتای آمریکایی خود علیه ایران در این مورد پاسخ داد.

محمد جواد ظریف همچنین در تماس تلفنی رئیس دفتر سیاسی حماس با وزیر خارجه کشورمان ضمن تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از حقوق مردم فلسطین، از اینکه به دلیل برخی سیاست‌های کشورهای منطقه دولت آمریکا این جسارت را پیدا کرده که نه تنها در یک اقدام مغایر حقوق بین‌الملل سفارت خود را به قدس شریف منتقل، بلکه حتی در مجمع عمومی ملل متحد علیه مقاومت مردم فلسطین قطعنامه پیشنهاد کند، اطمینان داد که ایران در مجمع عمومی تمامی تلاش خود را در هماهنگی با سایر کشورهای اسلامی و مترقی برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه مخالف منشور ملل متحد بکار خواهد گرفت.

بهرام قاسمی در نشست خود با رسانه‌ها اظهار کرد: گفت‌وگوها و تلاش‌ها برای تدوین سازوکار مالی یا همان spv همچنان ادامه دارد .سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر ظریف، تصریح کرد:آنچه که آقای ظریف در مورد پولشویی مطرح کردند یک واقعیت صریح و روشن است. البته کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص به صحبت‌های آقای ظریف اضافه کرد و تبلیغاتی را براین اساس سازمان داد.

همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه آغاز گفت‌وگوهای یمنی - یمنیدر سوئد تحت نظارت سازمان ملل متحد، ضمن استقبال و اعلام حمایت از این گفت‌وگوها، تمامی طرف‌های یمنی را به مشارکت سازنده و مسئولانه در گفت‌وگوهای استکهلم دعوت و از آنها می‌خواهد با برداشتن گام‌های اعتمادساز، زمینه لازم را برای دستیابی به یک تفاهم جامع فراهم کنند که به درد و رنج و محاصره ظالمانه مردم یمن پایان دهد.


سید محمد خامنه‌ای رییس بنیاد ایرانشناسی در همایش "خلیج فارس برای ملت‌های خلیج فارس" گفت: به لحاظ تاریخی و حقوق بین‌الملل خلیج‌هایی که سابقه تاریخی با یک ملت یا ملت‌ها دارند به " خلیج های تاریخی" معروف هستند. نام این خلیج‌ها نامی است که ملت‌های آن منطقه بر آن‌ها گذاشته‌اند و خلیج فارس متعلق به ملتی است که در آن زندگی کرده و اصالت دارد.


عباسعلی کدخدایی  در پاسخ به سوالی در باره سرنوشت لایحه الحاق ایران به CFT با بیان اینکه شورای نگهبان از نظر مجمع تشخیص درباره CFT تبعیت می‌کند گفت: اگر در مجمع تشخیص مصلحت، تشخیص داده شد که منطبق با مصالح ما است این مصوبه هم تصویب خواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید