جدال نافرجام و بی‌سند بر سر ارزان‌فروشی بلیت هواپیما

اعتراض به ارزان‌فروشی بلیت هواپیما در یکی از وب‌سایت‌های فروش اینترنتی که از هفته پیش شکلی رسمی به خود گرفت، امروز نیز با تجمع تعدادی از آژانس‌های مسافرتی بدون فرجام ادامه پیدا کرد. درحالیکه طرفین بدون ارائه اسناد متقن سعی در اثبات این تخلف یا رد آن داشتند، از نهادهای ناظر دعوت شد به این موضوع رسیدگی و با متخلف برخورد جدی کنند.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته نامه‌ای منتسب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به این شرح منتشر شد: «طبق گزارش‌های واصله از سوی تعداد قابل توجهی از همکاران ما سایت‌های مرتبط با آن شرکت، مبادرت به فروش بلیت با ۵ تا ۹ درصد تخفیف مستقیم به مسافر می‌کنند که خارج از ضابطه و عملا موجب ضرر و زیان و لطمه به فعالیت سایر دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شده است و مورد اعتراض انجمن و سایر همکاران بوده. خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به توقف روش اتخاذ شده در زمینه فروش بلیت با تخیفیف‌های مذکور اقدام نمایید. بدیهی است در صورت عدم اقدام به منظور حفظ حقوق بسیاری از همکاران لاجرم نسبت به شکایت از مراجع قانونی اقدام خواهد شد. »

مدیر آن وب‌سایت، این نامه را یک تهدید خواند و در دفاع از اقدام خود گفت: «قیمت بلیت دو قسمت دارد؛ یک بخش آن نرخ اصلی (Fare) است که آژانس از شرکت هواپیمایی دریافت می‌کند و بخش دیگر کمیسیونی است که بسته به نوع روابط تجاری آژانس و ایرلاین و معمولا از ۳ تا ۹ درصد تعیین می‌شود. ما و دیگر سامانه‌های فروش بلیت روش کار متفاوتی به نسبت آژانس‌ها داریم و معمولا عمده فروشی انجام می‌دهیم که بر همین اساس حجم فروش روزانه‌مان گاه تا ۲ هزار قطعه بلیت پرواز خارجی می‌رسد؛ عددی که روزانه برای یک آژانس محقق نمی‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم در شرایط اقتصادی موجود بخشی از آن کمیسیون را به مردم برگردانیم. »

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اما در دفاع از واکنش اعتراض‌آمیز خود، امروز (شنبه ۱۷ آذرماه) نشست خبری را با حضور مدیران آن وب‌سایت ترتیب داد که فضای آن با تجمع اعتراضی سایر آژانس‌دارها به التهاب کشیده شد و بدون نتیجه‌گیری پایان یافت. در این نشست خبرنگاران خواهان ارائه مستندات قانونی دال بر بروز تخلف و یا رد آن شدند، اما دفاعیات بیشتر حالتی تئوریک با بیان کلیات از سوی طرفین که هر یک برای اثبات محق بودن و یا بی‌گناهی خود تلاش می‌کرد، گذشت.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ که به همراه اعضای هیات مدیره در این نشست خبری حاضر شده بود، گفت: در نامه‌ای که نوشتم به دوائر دولتی اعلام کردم باید این رقابت مضر از بین برود، چون تخفیف‌هایی که برخی از وب‌سایت‌ها می‌دهند بی‌رویه و خارج از عرف و خلاف بخشنامه‌ها و قوانین یاتا است. این رقابت نباید به چرخه اقتصادی مملکت آسیب بزند بنابراین از دستگاه‌های ناظر درخواست می‌کنم به این موضوع رسیدگی و با آن محکم برخورد کنند.

او طرح مساله کرد که این وب‌سایت‌ها چرا وقتی عید، اربعین و یا وقت سفر، می‌شود حلقوم مردم را فشار می‌دهند و تخفیف نمی‌دهند و یا از سود کارمزد خود کم نمی‌کنند که قیمت‌ها ارزان شود؟

رفیعی همچنین گفت: زمانی وزیر کار پیشین با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی توافق کردند، بماند که یک مورد از آن هم تا الان محقق نشده است اما چرا حالا با روندی ناسالم می‌خواهیم ۶۰ هزار فرصت شغلی که وجود دارد را از بین‌ ببریم؟

او تاکید کرد: ما مقابله‌ای با هم صنفی خود نداریم اما باید برای این اقتصاد بیمار چاره‌ای بیاندیشیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با این ادعا که بخشنامه‌ها و اسنادی در اختیار دارد که عمل این وب‌سایت‌ها را تخلف برمی‌شمارد، بی‌آنکه آن‌ها را ارائه دهد، گفت: براساس این بخشنامه‌ها تخفیف از کارمزد بلیت هواپیما تخلف است. این سود نیست که با مردم تقسیم شود، بلکه هزینه‌های جاری است. اگر آن‌ها مدعی ارزان‌فروشی هستند چرا در زمان پیک کار قیمت‌ها را نجومی بالا می‌برند. معتقدیم هر کسی، فرقی نمی‌کند اپلیکیشن، استارت‌آپ و یا آژانس، اگر تخلفی کرده باید بسته شود.

رفیعی اما در پاسخ به این پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا وقتی این وب‌سایت‌ها گران‌فروشی می‌کنند چنین اجتماعی با حضور آژانس‌دارها و یا نشست خبری ترتیب داده نمی‌شود و زمانی که این تخفیف به مردم داده شده اعتراض می‌شود؟ گفت: چون این تخفیف به سود مردم نیست و تهدیدی برای صنف گردشگری است. ما آن را ارزان‌فروشی نمی‌دانیم، ‌ چون تخلف محرز صورت گرفته است. ضمن این‌که انجمن صنفی هر بار که گران‌فروشی اتفاق افتاده است؛ در زمان افزایش نرخ ارز مسافرتی، عوارض خروج و یا بلیت هواپیما طلایه‌دار و معترض بوده است.

فنائیان، مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی نیز که جزو معترضان کسر کارمزد در این وب‌سایت و متعاقب آن کاهش قیمت بلیت هواپیما در قیاس با آژانس و ایرلاین‌ها بود، توضیح داد: در قرارداد ایرلاین‌ها بندی به نام «رعایت» وجود دارد، به این معنی که اگر شرکتی بلیت هواپیما را بالاتر و یا حتی پایین‌تر از نرخ واقعی بفروشد، به استناد این بند با آن برخورد می‌شود.

وی همچنین گفت: نباید اتفاقی که در این وب‌سایت‌ها افتاده است را ارزان‌فروشی دانست، چیزی به این نام وجود ندارد. بحث درباره این است که نرخ بلیت هواپیما اشتباه است مثلا بلیت تهران ـ مشهد که ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد یک میلیون تومان فروخته می‌شود این قیمت را ایرلاین تعیین می‌کند، موضوعی که نه به آژانس مربوط می‌شود و نه به وب‌سایت‌های فروش. پس باید با ایرلاین مذاکره کرد چون ما در نرخ‌گذاری نقشی نداریم.

مرتضی قربانی ـ دبیر جامعه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ این ارزان‌فروشی (به لفظ عام) و در بیان تخصصی آن حذف کارمزد را که به کاهش قیمت بلیت هواپیما منجر شده است، تهدیدی برای بیکار شدن آژانس‌های کوچک در نقاط دور افتاده‌تر دانست و بیان کرد: چگونه است ۱۸۰ وب‌سایت فروش اینترنتی به خاطر گران‌فروشی پلمب می‌شوند اما یکباره سه وب‌سایت باز می‌شود، چه کسی از آن‌ها حمایت کرده است؟ موسسه‌های مالی تجربه‌ای مشابه این وب‌سایت‌ها بوده‌اند، آن‌ها هم سودهای خارج از عرف می‌دادند، ولی چه اتفاقی افتاد!؟

اما نیما قاضی ـ مدیر یکی از سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت ـ که مورد اعتراض واقع شده بود، این واکنش را برآمده از غرض‌ورزی و شیطنت دانست که باعث تقابل با آژانس‌دارها شده است و در ادامه گفت: فهم من این است که قوانین در بخش‌هایی کاستی دارد، از طرفی ساختار بازار باید اصلاح شود تا همه با فرصتی برابر در این ساختار رقابت کنند.

او همچنین گفت: ‌نمی‌خواهیم این ماجرا شبیه دعوای تاکسی‌دارها و اپلیکیشن‌ها شود. ما سودمان را با مردم شریک می‌شویم چرا باید تحت فشار باشیم.

او در پاسخ به شبهه‌ای که درباره درآمد این استارت‌آپ با وجود حذف کارمزد ایجاد شد، گفت: در ماه گذشته روزی یک هزار بلیت پرواز خارجی صادر کردیم که به طور متوسط سه درصد از محل کمیسیون هر بلیت درآمد داشته‌ایم، اگر تشویق‌ها هم حساب شود، عدد قابل توجهی بدست می‌آید. درآمد بلیت پروازهای داخلی که خیلی از آژانس‌ها انرژی زیادی روی آن نمی‌گذارند نیز باید درنظر گرفت. صورت‌های مالی این استارت‌آپ شفاف است.

 قاضی در باره وجود بند قانونی و یا بخشنامه‌ای که تخفیف به مشتری از محل کارمزد را تخلف دانسته است، بدون ارائه مستندات تنها به بیان این جمله که در تفاهم‌نامه ایرلاین‌ها خارجی چنین بندی وجود ندارد، ‌اکتفا کرد.

اشرفی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره این وب‌سایت فروش اینترنتی بلیت نیز در اظهاراتی که حاشیه‌های زیادی را در جمع آژانس‌های معترض حاضر در محل انجمن صنفی ایجاد کرد، گفت: ما به ضرر صنف گردشگری نیسیتم و می‌خواهیم این کیک بزرگ شود، چون بازار سفر بویژه خارجی کوچک شده است.

این نشست خبری که حدود سه ساعت طول کشید تحت تاثیر اعتراض جمعی از آژانس‌دارها در مخالفت با حذف کارمزد بلیت هواپیما با عنوان تخفیف و ارزان‌فروشی به مشتری، قرار گرفت و موضوع آن بدون جمع‌بندی به حاشیه رانده شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید