روند رو به رشد مرمت و حفاظت از انبیه تاریخی کهن شهر مراغه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ویژه مراغه از روند رو به رشد مرمت و حفاظت ابنیه تاریخی این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، یعقوب طالبی با اشاره به پروژه‌های مرمت آثار و ابنیه تاریخی شهرستان مراغه در سال گذشته، گفت: طی دو سال گذشته،  اجرای پنج پروژه مرمتی و ساماندهی بناهای تاریخی مراغه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته که تاکنون بخش عمده‌ای از آن ها به پایان رسیده و بخش دیگر در حال انجام است. 

وی با اشاره به پروژه‌های مرمتی و بازسازی شده طی دو سال اخیر، عنوان کرد: طی دو سال اخیر، عملیات مرمت و بازسازی مسجد ضریر، مناسب سازی پوشش گنبد کبود، مرمت و بازسازی حسینیه قدیمی حاج غفار و پی گیری و حفاری باستان شناسی در محدوده برج‌های تاریخی مراغه آغاز و در حال تداوم است، هم‌چنین در این راستا عملیات مقاوم سازی، مرمت و بهره برداری از نمازخانه کلیسای هوانس به اتمام رسید.

وی اظهار کرد: پروژه های عملیاتی بازسازی و مرمتی با نظارت مستمرکارشناسان فنی اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است. 

طالبی با اشاره به برخی از پروژه‌های مرمتی در حال استمرار این شهر تاریخی، تصریح کرد: در سال جاری تکمیل و تحویل پوشش فلزی گنبد کبود مراغه و بازسازی بخشهای فرو ریخته هره آجری، مرمت و حفاظت از مقبره آقالار و مقبره صدر کبیر، تکمیل و بهره برداری از حسینیه حاج غفار و محوطه آن و ساماندهی مسیر بازار در بافت تاریخی و از جمله برنامه‌های در دستور کار اداره کل است. 

طالبی خاطرنشان کرد: در ادامه پروژه های مرمتی این شهرستان، به ادامه بازسازی نمازخانه کلیسای هوانس و بهره برداری نهایی از آن و همچنین ادامه بازسازی، اتمام مرمت و بهره برداری از مسجد ضریر خواهیم پرداخت. 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید