جشنواره موسیقی فجر , اختتامیه " />

درخشش ستارگان جوان؛حُسن ختام سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

تهران ایرنا- هنرمندی گروه های «تِن اُر تِریو» و «علی پرکار» در آخرین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، دو اجرای ماندگار از گروه‌های موسیقی مستقل در کارنامه این جشنواره به ثبت رساند.
به‌ گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا در شب پایانی جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر (29 بهمن ماه)، گروه‌های «تِن اُر تِریو» و «علی پرکار» در برج آزادی به روی صحنه رفتند. درخشش نوازندگان جوان درامز و گیتارباس گروه «علی پرکار» در کنار اجرای بسیار زیبای دو گروه باعث شد تا در کارنامه جشنواره موسیقی فجر، دو اجرای ماندگار از گروه های موسیقی مستقل ثبت شود.

** درخشش جوانان دیروز
شب گذشته گروه «تن ار تریو» به ‌سرپرستی میلاد زنده‌نام نوازنده گیتارالکتریک به روی صحنه رفت. نوازندگان این گروه جوانانی بودند که از اواخر دهه 70 در ایران آغازگر موج نوین و جریانی شدند که امروز پس از گذشت دو دهه نام موسیقی راک ایرانی یا یکی از همان جریانات هنری موسوم به «موسیقی مستقل» را به خود گرفته است.
«جَزشوشتری» قطعه آغازین اجرای این گروه بود. قطعه ای که با الهام از موسیقی «جز» و نیم نگاهی به گوشه «شوشتری» نوشته شده است.
« Q IMPROVISE» قطعه بعدی این گروه بود. قطعه ای که براساس بداهه نوازی‌ها با تکیه بر توانمندی اجرایی نوازندگان نوشته شده و میلاد زنده نام در ابتدای آن گفت: اساس این قطعه بداهه نوازی است و همانگونه که از اسم آن مشخص است در این قطعه نوازندگان گروه با علامت‌ها و اشاره به یکدیگر و بداهه نوازی‌ها روند موسیقیایی این قطعه را شکل خواهند داد.

** روایت رنج مهاجران
«چهارگاه» اثر دیگر گروه «تِن اُر تِریو» در اجرای شب گذشته بود. قطعه ای که در آن شاهد نوازندگی بسیار زیبای «کسری سبکتکین» نوازنده گیتارباس گروه بودیم.
این قطعه روایت موسیقیایی ذهن میلاد زنده نام در مواجهه با دشواری‌های مهاجران ایرانی در زمانی است که او در خارج از کشور زندگی می‌کرد. وی دراین باره گفت: چند سالی من در ایران نبودم هرچند خودم به عنوان یک مهاجر چندان با دشواری رو به رو نبودم اما این قطعه را برای سختی‌هایی که در زندگی همه‌ مهاجران دیده بودم نوشتم.
«سبز طلایی» قطعه بعدی این گروه و روایت موسیقیایی ذهن هنرمندی بود که نظاره گر زیبایی‌های طبیعی چهارگوشه ایران نظیر طبیعت رنگارنگ کردستان، لرستان، گیلان و بسیاری از مناطق دیگر است.

** مهد موسیقی «بلوز» مشرق زمین است
«Persian blues» قطعه دیگری بود که گروه «تن ار تریو» در کنسرت شب گذشته خود اجرا کرد. قبل از آغاز این قطعه میلاد زنده نام گفت: مهد گام پنتاتونیک که در «بلوز» از آن استفاده می‌شود در اصل کشورهای شرق آسیا هستند و در زمان حمله‌ مغول، این فواصل وارد موسیقی شرق ایران به ویژه خراسان شده است که امروزه رگه‌های این تاثیر را در دوتارنوازی خراسان شاهدیم و این قطعه با نگاهی به سبک بلوز و موسیقی ایرانی نوشته شده است.
اجرای قطعه «قایتاغی» که از قطعات مشهور موسیقی آذری است پایان بخش کنسرت این گروه در جشنواره موسیقی فجر بود.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، رقص «قایتاغی» رقصی است نزدیک به «لزگینکا» با گستردگی وسیع در آذربایجان و منطقه قفقاز که با عناوین «اوج دوست»، «یئددی قارداش»، «اوغلانلار رقصی» در این مناطق اجرا میگردد.
نگاه به قایتاغی در آثار بسیاری از بزرگان موسیقی از جمله «آرتور روبنشتاین»، «برودین»، «نیازی تقی زاده حاجی بیگف» استفاده شده است. همراهی جمعیت با موسیقی به درخواست میلاد زنده نام از لحظات خاطره انگیز اجرای این گروه بود.
میلاد زنده نام (گیتار و آهنگساز)، آرش اسکندرلو (کیبرد و سینتی‌سایزر)، روزبه فدوی (درامز) و کسری سبکتکین (نوازنده میهمان) و (گیتار باس) اعضای «تن ار تریو» در برج آزادی را تشکیل داده‌ بودند.

** اولین آلبوم راک آذری ایران و آخرین شب جشنواره موسیقی فجر
اجرای دوم شب آخر جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی را گروه «علی پرکار» با اجرای قطعات آلبوم «یار قاصیدی» که اولین آلبوم موسیقی رسمی ایران در سبک راک آذری بود، به روی صحنه برد.

** امیدواری به حضور مجدد
علی پرکار سرپرست گروه ضمن خوشامدگویی به تماشاگران و تمجید از اجرای «تن ار تریو» از حضور خود و گروهش در جشنواره موسیقی فجر ابراز خوشحالی و از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این نگاه به گروه‌های موسیقی مستقل در دوره‌های آینده جشنواره هم وجود داشته باشد.
«یار قاصیدی» به معنای قاصدیار که از اشعار بسیار مشهور استاد محمدحسین شهریار در دیوان اشعار آذری اوست قطعه اول اجرای گروه پرکار بود.
سپس «او» با شعری از استاد علی‌آقاواحد، «حیدربابا» و «آغیزیمیشی» با شعر ماندگار محمدحسین شهریار که نام آلبوم علی پرکار هم بوده است اجرا شد.
«کونول»، «یالان دنیا»، «گلیر»، «عزیزیم» و «سن‌سیز» قطعات دیگری بود که گروه علی پرکار اجرا کردند.

** درخشش نوازنده 12 ساله
از نکات جالب توجه این اجرا نوازندگی درامز فرزند علی پرکار یعنی کارن پرکار 12 ساله بود. صدای خش دار و دورگه علی پرکار، گروه منسجم و موسیقی استاندارد این گروه همه و همه باعث شد تا بدون تردید اجرای گروه علی پرکار در شب پایانی جشنواره موسیقی فجر بعنوان یکی از زیباترین اجراهای جشنواره سی و چهارم لقب بگیرد.
علی پرکار (سرپرست، خواننده، آهنگساز و نوازنده گیتار الکتریک)، مازیار حسین نژاد (گیتار الکتریک)، محمد جباری (گیتار باس) و کارن پرکار (درامز) اعضای این گروه را در اجرای شب گذشته تشکیل داده بودند.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شب گذشته در مراسمی به کار خود پایان داد. این جشنواره از 24 بهمن آغاز شده بود و طی آن گروه های موسیقی مختلفی از گوشه و کنار جهان، تهران و شهرستان‌ها در ژانرهای مختلف موسیقیایی به روی صحنه رفتند.
فراهنگ**9494**3009

نظر خود را ثبت کنید