راویان سفر به جنوب می‌روند

روایتگران سفر که تابستانِ یک شهر مرزی را در شمال غربی به قصه درآوردند و حالا قرار است زمستانِ شهری در جنوب غربی را به متن و تصویر بکشند.

دزفول‌گرام با دعوت از سفرنگاران برای معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی از ۲۱ تا ۲۴ اسفندماه برگزار می‌شود. آرش نورآقایی، ایده‌پرداز این رویداد مهم‌ترین انگیزه‌ی اجرای ایم جشنواره‌ی سفرنگاری را تولید محتوا دانست و به ایسنا گفت: ارزش تولید محتوا تا سال ۲۰۲۱ به ۴۲۱ بیلیون دلار می‌رسد، درحالی‌که ما خود را برای رسیدن به بخشی از این گردش مالی آماده نکرده‌ایم و تا به حال از این سهم بی‌بهره بوده‌ایم، هرچند که نخستین دوره تخصصی تولید محتوا توسط فصلنامه «گیلگمش» به تازگی برگزار شده است و ادامه هم خواهد داشت، اما در کل تولید محتوا نقطه ضعف گردشگری ایران محسوب می‌شود.

مدیر مسؤول فصلنامه گیلگمش ادامه داد: ایده جشنواره سفرنامه‌نگاری از این فصلنامه برآمد که هدف اصلی آن جریان‌سازی مثبت در گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و محیط زیست است. ایده ما از این باور برخاست که باید تولید محتوای خلاقانه داشته باشیم. در نخستین گام «ماکوگرام» را برگزار کردیم که با مشارکت قابل توجهی روبه‌رو شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی محتوای متنوعی تولید شد. در آن رویداد یک مفهوم را با شرکت‌کنندگان در میان گذاشتیم که تمام یافته‌ها و دانش خود را همزمان در فضای مجازی منتشر کنند و طبق تفاهم‌نامه‌ای امتیاز اثرشان به منطقه آزاد ماکو واگذار شود که البته خودشان هم به عنوان صاحب اثر می‌توانستند از آن استفاده کنند.

او گفت: ندیده‌ام مشابه این ایده را در جای دیگری اجرا کنند و فکر می‌کنم برای نخستین‌بار ما آن را در ایران و در شهر ماکو اجرا کردیم و حالا آن را در دزفول برگزار می‌کنیم. قصد داریم این رویداد را در همه شهرهای ایران برگزار و برای هر یک متناسب با ویژگی‌هایی که دارد تولید محتوا کنیم. بعد از آن وارد فاز بین‌المللی می‌شویم، هرچند که در ماکوگرام تجربه مشارکت خارجی‌ها را داشتیم اما تعداد آن‌ها به اندازه‌ای نبود که بین‌المللی تلقی شود. لازم است که محتواها به زبان انگلیسی بیشترتولید شود که البته مشارکت تا کنون کم بوده است.

نورآقایی درباره تفاوت‌های دزفول‌گرام با جشنواره سفرنگاری، گفت: تقریباً شاهد اتفاق مشابهی خواهیم بود با این تفاوت که داوری آثار و محتواها از زمان ثبت‌نام انجام می‌شود، یعنی این بار نقطه آغاز پیش از سفر خواهد بود. هدف این است که فرهنگ مطالعه و سوژه‌یابی پیش از سفر در تولیدکنندگان محتوا رواج یابد، چرا که در تولید محتوا قصه‌گویی اهمیت زیادی دارید و وقتی مطالعه باشد و سوژه پیش از سفر پیدا شود، می‌توان به نتیجه بهتر و تولید محتوای مؤثری رسید، مخصوصاً آن‌که این رویدادها در زمان کوتاهی برگزار می‌شود و زمان برای یافتن قصه و یا سوژه کم است.

وی اضافه کرد: بخش منتخب مردم در دزفول‌گرام همانند ماکوگرام وجود دارد، برای همین از حالا در شهر دزفول به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود تا بهترین محتوای تولید شده از نگاه آن‌ها انتخاب شود.

عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری درباره چگونگی انتخاب شهرها برای اجرای این رویداد، توضیح داد: ما با خیلی‌ها صحبت کرده‌ایم و برای هر شهری شیوه‌ای خاصی را درنظر داریم اما در نهایت انتخاب شهر به باور مسؤول آن منطقه بستگی دارد. به زعم ما این شیوه تولید محتوا، خلاقانه‌ترین، چابک‌ترین و متنوع‌ترین با صرف هزینه و زمانی کم است. بسیاری از افرادی که در این رویداد شرکت می‌کنند مخاطبان خود را دارند، بستر معرفی را از قبل آماده کرده‌اند، گاهاً از عکاسان و نویسنده‌های شناخته شده هستند، بنابراین بهترین ایده برای تولید محتوا است. یقیناً اگر همین مسؤولان بخواهند محتوا تولید کنند باید هزینه‌های بیشتری را بپردازند.

وی اضافه کرد: در ماکوگرام بیش از ۲ هزار عکس تولید شد، کلیپ‌ها، فیلم‌ها و نوشته‌های بسیاری هزمان در فضای مجازی منتشر شد که وقتی نام ماکو را در فضای مجازی جست‌وجو می‌کنید با محتوای متنوعی را می‌یابید.

نورآقایی درباره ایده بین‌المللی شدن این رویداد، گفت: خوزستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و سمنان استان‌هایی هستند که برای آن‌ها طرح‌های گسترده و متفاوتی آماده شده است. مثلاً درباره اصفهان قصه‌های گفته نشده محور رویداد است چون برای این شهر محتوا به اندازه‌ای تولید شده اما لازم است آنچه تا به حال گفته نشده، روایت شود و یا برای شهر دیگری درنظر است کمتر سراغ متن برویم و بیشتر به تصویر و یا حتی انیمیشن متکی شویم.

او درباره بستر فعالیت مشارکت‌کنندگان رویداد دزفول‌گرام، گفت: با توجه به ضوابط، قوانین و محدودیت‌های کشور در دزفول‌گرام فیس‌بوک و تلگرام حذف شده و بیشترین مشارکت در اینستاگرام، وبلاگ و وب‌سایت با مسؤولیت حقیقی و حقوقی بوده است.

وی اضافه کرد: هدف ما فقط شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام نیست، می‌خواهیم در وبلاگ نیز که مدت‌ها است در ایران کمرنگ شده، حضور قوی و پررنگ‌تری داشته باشیم. برای همین سعی می‌کنیم در دزفول‌گرام به این بخش بیشتر توجه نشان دهیم.

جشنواره سفرنگاری از ۲۱ اسفندماه به مدت سه روز در دزفول برگزار می‌شود که ۴۰ نفر برگزیده از مرحله نخست داوری در این رویداد حضور خواهند داشت و در عین معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید