کارگردان به ایسنا پاسخ داد

مسابقه «ایران» با نمونه خارجی چقدر تفاوت دارد؟

کارگردان مسابقه «ایران» که سری جدید آن با تغییر مجری و اضافه شدن آیتم‌های جدید، مدتی است روی آنتن شبکه یک سیما می رود، درباره تفاوت این مسابقه با نمونه خارجی آن توضیحاتی را ارائه داد.

سعید رضایت در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ایده اولیه تولید مسابقه «ایران» و ساخت آن بر اساس نمونه خارجی، اظهار کرد: ما نسخه خارجی مسابقه را دیده بودیم و با توجه به ساختار متفاوت آن که شرکت کننده با راه رفتن روی یک صفحه نمایش به سوالات پاسخ می‌داد، تصمیم گرفتیم آن را با بازی‌های کاملا ایرانی طراحی کنیم؛ ضمن اینکه در نمونه خارجی طراحی سوالات از همه جا و همه چیز بود، اما ما تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای را طراحی کنیم که طراحی تمام سوالات آن تنها مختص به کشور عزیزمان ایران باشد.

او طراحی مسابقه‌ای که تمام سوالات آن تنها مختص به ایران باشد را دشوار خواند و افزود: در طراحی سوال‌ها با محدودیت‌های فراوانی روبه رو بودیم. با این حال نکته مثبت ماجرا به این برمی‌گشت که طبق قوانین مسابقه، شرکت‌کننده باید به مثابه یک آزمون، تمامی سوالات و پاسخ‌های آن را در اپلیکیشن برنامه مطالعه کند و همین امر به مرور زمان باعث بالا رفتن میزان اطلاعات عمومی قشر قابل توجهی از مردم از کشور خواهد شد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چقدر در فرم و محتوای برنامه تحت تأثیر نمونه خارجی برنامه بوده اند؟ اظهار کرد: به جز برخی آیتم‌ها و نحوه برگزاری مسابقه که شرکت کنندگان روی یک صفحه نمایش قرار می‌گیرند چند بازی جدید توسط طراحان «ایران» به مسابقه اضافه شده است. به عنوان مثال بازی «دوز» نسبت به نمونه خارجی تغییرات بسیاری داشته و بازی‌های «عکس و مکث» و «حرف به حرف» ابداع طراحان ما بوده است. البته باز هم در بازی‌ها تغییراتی خواهیم داشت که فکر می‌کنم از یکی ـ دو ماه آینده آیتم‌های جدید به برنامه اضافه خواهند شد.

سعید رضایت ـ کارگردان مسابقه ایران

رضایت درباره تغییرات لحاظ شده و بازخوردهای مخاطبان از مسابقه در سری جدید نیز گفت: متأسفانه بنا به دلایلی که پیش‌تر هم ذکر شد (بازی در سریال «خوب، بد، جلف») ادامه همکاری با آقای سام درخشانی در سری جدید ممکن نبود و بلافاصله آقای سعید شیخ‌زاده با عقبه‌ای از دوبله، بازیگری و اجرا به پروژه اضافه شدند. خوشبختانه وی با پخش همین چند قسمت از سری جدید با انگیزه و انرژی بالایش توانست خود را خیلی زود با فضای مسابقه وفق دهد و همین بخش عمده‌ای از نگرانی‌مان را کم کرد. بازخوردهای مخاطبان در صفحه رسمی برنامه نشان می‌دهد که توانسته‌ایم مقداری ریتم برنامه را با اضافه کردن بازی‌های جدید بالا ببریم، البته به نظرم مسابقه هنوز ایرادهایی جزئی دارد که به زودی رفع خواهد شد.

کارگردان مسابقه «ایران» در پایان با اشاره به کسر مبلغ جایزه شرکت‌کنندگان به ازای هر پاسخ نادرست در سری جدید این مسابقه نیز گفت: در تمام دنیا یکی از جذابیت‌های اصلی مسابقه‌ها به میزان جایزه آن مسابقه بستگی دارد و یکی از دلایل اصلی حضور شرکت کننده‌ها در برنامه نیز همین مسئله است. ما در سری جدید تلاش کردیم که برای هر کدام از شرکت کننده‌ها امتیازهایی قائل شویم. به عنوان مثال تیمی که از اطلاعات عمومی خوبی برخوردار هستند و افرادشان را تا مرحله نهایی حفظ می‌کنند برایشان امتیازهای ویژه‌ای در نظر می‌گیریم. در صورتی که گروهی در بخش نهایی چهار مرتبه به سوالات پاسخ غلط بدهند از دور مسابقه حذف می‌شوند و هیچ مبلغی نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد. به نظرم این برای بیننده که از داخل خانه گروهی را می‌بیند که با اطلاعات و معلومات بالا در مسابقه شرکت کرده‌اند نیز جذاب‌تر خواهد بود. ضمن اینکه افراد کاملا توجیه می‌شوند که صرفا تنها با شرکت در مسابقه و بدون مطالعه سوال‌ها هیچگونه مبلغی دریافت نخواهند کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید