قطع رابطه بولیوی با اسراییل به خاطر ارتکاب جنایات جنگی در غزه

در حالی کشورهای آمریکای لاتین با اسراییل قطع رابطه می کنند، که تاکنون هیچ کشور عربی و اسلامی که با تل آویو روابط دیپلماتیک دارند، اقدام به قطع رابطه با اسراییل برای حمایت از فلسطین نکرده اند.

دولت بولیوی روابط خود با اسراییل را به نشانه اعتراض به ارتکاب نسل کشی و کشتار غیرنظامیان در غزه، قطع کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از الجزیره، بولیوی روابط رسمی خود را با اسراییل به دلیل جنگ غزه قطع کرد و همزمان دو کشور دیگر آمریکای لاتین سفیران خود در تل آویو را برای مشورت فراخواندند.

فردی مامانی معاون وزیر امور خارجه بولیوی سه شنبه شب در یک کنفرانس خبری گفت: بولیوی برای محکوم کردن تهاجم نظامی نامتناسب اسراییل به نوار غزه، تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با تل آویو گرفت.

"ماریا نلا پرادا" وزیر ریاست جمهوری بولیوی نیز اعلام کرد که این کشور کمک های بشردوستانه به غزه خواهد فرستاد.

وی در همان کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما خواستار پایان دادن به حملات در نوار غزه هستیم . حملاتی که تا کنون باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی و آواره شدن اجباری فلسطینی ها شده است."

بولیوی پیشتر در سال 2009 (1387) نیزروابط دیپلماتیک خود را با اسراییل به دلیل جنگ در نوار غزه قطع کرده بود. در سال 2020 روابط دو طرف دوباره احیا شده بود. 

مقامات اسراییل روز چهارشنبه (امروز)، بولیوی را به "تسلیم شدن در برابر تروریسم و رژیم ایران" متهم کردند.

در بیانیه ای، وزارت امور خارجه اسراییل تصمیم بولیوی را کم اهمیت خوانده و گفت: " روابط بین دو کشور از زمان سوگند خوردن لوئیس آرس به عنوان رئیس جمهوری بولیوی بی محتوا بوده است."

در همین حال، حماس، گروهی که نوار محاصره شده غزه را اداره می کند، از تصمیم بولیوی استقبال کرد و از کشورهای عربی که روابط خود را با تل آویو عادی کرده اند، خواست که همین کار را انجام دهند.

دولت های کلمبیا و شیلی نیز سفیران خود را از تل آویو در اعتراض به کشتار غیرنظامیان در غزه فراخواندند و خواستار آتش بس فوری در غزه شدند.

از نظر تاریخی، کشورهای چپ‌گرای آمریکای لاتین با آرمان فلسطین همدردی کرده‌اند، در حالی که کشورهای راست‌گرا بیشتر تمایل به پیروی از ایالات متحده دارند.

گابریل بوریچ، رئیس جمهوری شیلی، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی "اکس" (توییتر سابق)، اسراییل را به "نقض غیرقابل قبول حقوق بین‌الملل بشردوستانه" و پیروی از سیاست "مجازات دسته‌جمعی" مردم غزه متهم کرد و از فراخواندن سفیر  خود در اسراییل خبر داد.

قطع رابطه بولیوی با اسراییل به خاطر ارتکاب جنایات جنگی در غزه

شیلی بزرگترین و یکی از قدیمی ترین جوامع فلسطینی را در خارج از جهان عرب دارد.

گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا نیز در شبکه اجتماعی "اکس"، این حملات را "قتل عام مردم فلسطین" خوانده و آن را محکوم کرد.

سایر کشورهای آمریکای لاتین از جمله مکزیک و برزیل نیز خواستار آتش بس فوری در غزه شده اند.

گفتنی است در حالی 3 کشور آمریکای لاتین با تحرکات و اقدامات دیپلماتیک برای حمایت از مردم غزه وارد عمل شده اند که تاکنون هیچ کشور عربی و اسلامی که با اسراییل رابطه سیاسی دارند، اقدام به قطع رابطه نکرده اند؛ حتی مقامات آمریکایی اخیرا اعلام کرده اند مقامات سعودی به آنها اطمینان داده اند به محض پایان یافتن جنگ غزه روند عادی سازی رابطه با اسراییل را از سرخواهند گرفت.

حدود 2.3 میلیون نفر در غزه زندگی می کنند و مقامات سازمان ملل می گویند که بیش از 1.4 میلیون نفر از آنها در اثر بمباران بی امان اسراییل آواره و بی خانمان شده اند.

 


نظر خود را ثبت کنید