پرونده های راکد خلافکاران باندی و سریالی به جریان می‌افتد

سرهنگ وابسته کارآگاه یکم جنایی هادی مصطفایی گفت: در پلیس آگاهی تهران بزرگ، واحدی با عنوان « پیگیری پرونده های راکد » تشکیل شده که ساختار و بدنه اصلی آن همان کارکنان ثابت و شاغل پلیس هستند. تنها تفاوت آن با سایر اداره ها، بهره گیری از تجربه های کارآگاهان بازنشسته در کنار کارکنان ثابت است.

مسئول اداره پیگیری پرونده های راکد پلیس آگاهی گفت: به کارگیری کارآگاهان بازنشسته و وابسته می تواند در روند کشف پرونده های معوق تحول مطلوبی ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ وابسته کارآگاه یکم جنایی هادی مصطفایی که مسئولیت واحد رسیدگی به پرونده های راکد و معوق با اعضای کارآگاهان وابسته را بر عهده دارد در این باره گفت: در پلیس آگاهی تهران بزرگ، واحدی با عنوان « پیگیری پرونده های راکد » تشکیل شده که ساختار و بدنه اصلی آن همان کارکنان ثابت و شاغل پلیس هستند. تنها تفاوت آن با سایر اداره ها، بهره گیری از تجربه های کارآگاهان بازنشسته در کنار کارکنان ثابت است.

وی بااشاره به بکارگیری کارآگاهان بازنشسته اظهار کرد: چون طرح مورد نظر در مراحل اول است و به صورت آزمایشی درپلیس آگاهی تهران بزرگ راه اندازی شده، فهرست تعدادی از کارآگاهان بازنشسته ارائه و پس از طی مراحل پیش بینی شده در طرح، برای همکاری دعوت شده اند. بدیهی است در ادامه و با توسعه کار، لازم خواهد شد که در سطح وسیع ترنسبت به فراخوان کارآگاهان زبده وابسته اقدام شود.

سرهنگ مصطفایی درباره پرونده های مورد بررسی نیز گفت: با توجه به مطالعات و بررسی های انجام شده در مورد آمار انواع جرایم، فعلا پرونده های کشف نشده سرقت که وقوع آنها سال ۱۴۰۱ و قبل از آن می باشد در اولویت رسیدگی قرار دارند. با وجود اینکه پرونده های معوق در حوزه های جنایی و جعل و کلاهبرداری آمار چندانی ندارد ولی در فاز بعدی، امکان حضور کارآگاهان بازنشسته رشته جنایی و مشورت و همکاری درباره این پرونده ها به خصوص پرونده های گمشدگان یا فقدان افراد فراهم خواهد شد. هدف اصلی، کشف حداکثری است و شروع کار با پرونده های باندی و سریالی و نیز پرونده هایی که احتمال حصول نتیجه بیشتر است.

وی با اشاره به استقبال مراجع قضائی از هر اقدامی جهت کشف جرم و کاهش پرونده های معوق تاکید کرد: مفاد و نحوه همکاری پلیس با کارآگاهان بازنشسته رسما به اطلاع مراجع  قضائی ذی ربط رسیده است. قبل از شروع همکاری، نظر مراجع نظارتی و صیانتی درباره صلاحیت این عزیزان گرفته شده، با برگزاری چند ساعت کلاس توجیهی، به روز رسانی دانش این عزیزان درباره مسائل پیش رو و امکانات و قابلیت های نوین صورت گرفته است. رعایت مفاد قانون آیین دادرسی کیفری به جد مد نظر است و کلیه کارهایی که لازمه انجام آنها ضابط قضائی بودن است، توسط کارکنان شاغل صورت می گیرد.

براساس گزارش پایگاه خبری پلیس، مسئول اداره پیگیری پرونده های راکد پلیس آگاهی در پایان با بیان اینکه ایجاد نهاد و ساختاری رسمی در کنار پلیس آگاهی و تحت نظارت این پلیس و همکاری تنگاتنگ بین آنها، یک ضرورت و خواسته دیرینه است خاطرنشان کرد: درصورت موفقیت این طرح امکان دارد در آینده دفاتر خدمات کارآگاهی باضوابط قانونی توسعه و حداقل در کلانشهرها ساختاریابی شود. امیدواریم با تداوم وتوسعه این طرح و گرفتن نتایج خوب، بتوانیم گام های بلندی برای تاسیس نهاد یاد شده برداریم تا بتوان به بخشی از نیازها و خواسته های معقول و منطقی مردم که مرتبط با خود مراقبتی و پیشگیری از جرم باشد پاسخ داد و مقداری از بار سنگینی که بر دوش پلیس آگاهی می باشد کم کرد. مسئولین امر از نظرهای کارشناسان و اهل فن و هر موضوعی که به پیگیری پرونده های راکد کمک کند استقبال می کنند.


نظر خود را ثبت کنید