آنکارا و سازمان ملل از انحلال کمیته اداری حماس در غزه استقبال کردند

وزارت خارجه ترکیه و سازمان ملل از تصمیم جنبش حماس در انحلال کمیته اداری خود در غزه استقبال کرده و از همه طرف‌های ذی‌ربط خواستند فرصت را غنیمت شمرده و اتحاد فلسطین را محقق سازند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الجزیره، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای این تصمیم حماس را در راستای روند آشتی ملی، راهکار تشکیل دو کشور و تحقق ثبات در منطقه ضروری دانست.

جنبش حماس در پاسخ به تلاش‌های مصر برای تحقق آشتی ملی فلسطین و پایان یافتن دو دستگی روز یکشنبه کمیته اداری خود را در غزه منحل اعلام کرد و از دولت وفاق ملی خواست وظایف خود را در نوار غزه برعهده بگیرد.

نیکولای ملادینوف، فرستاده سازمان ملل در امور خاورمیانه نیز این تصمیم حماس را ستود و در بیانیه‌ای همه طرف‌ها را به غنیمت شمردن فرصت برای اتحاد فلسطین و گشایش صفحه جدیدی به روی ملت فلسطین دعوت کرد.

وی با بیان اینکه سازمان ملل از تلاش‌ها در این زمینه حمایت می‌کند، گفت: پایان دادن به وضعیت اسفناک انسانی در غزه به ویژه بحران قطعی برق از اهمیت بالایی برخوردار است.

از سوی دیگر، رئیس پارلمان عربی از تصمیم جنبش مقاومت اسلامی حماس برای انحلال کمیته اداری نوار غزه، دعوت به حضور دولت وفاق ملی در این منطقه و بدست گرفتن اداره امور آن، موافقت با برگزاری انتخابات سراسری و اعلام آمادگی این جنبش برای آغاز گفتمان ملی با جنبش فتح تحت نظارت مصر و تشکیل دولت وحدت ملی استقبال کرد.

دولت مصر نیز از مواضع دو جنبش فتح و حماس در جریان سفر اخیرشان به قاهره و تفاهم و اهتمام آنها به گفت‌وگوهای داخلی فلسطینی استقبال کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یک مسؤول بلند پایه دیپلماتیک در ‌گفت‌وگو با روزنامه "الیوم السابع" خاطرنشان کرد که عبد الفتاح سیسی رئیس جمهور مصر علاقه مند به وحدت ملت فلسطین به منظور پایان شکاف داخلی و تحقق وحدت ملی در فلسطین است.

وی افزود: دولت مصر از این رایزنی‌ها حمایت می‌کند و به تماس‌های خود با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و تمامی گروه‌های فلسطینی در راستای خدمت به مساله فلسطین و تحقق منافع آن ادامه می‌دهد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید