مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان:

از 7000تماس با اورژانس اصفهان تنها 15درصد پوشش داده می‌شود

مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: سالانه هفت هزار تماس تلفنی با اتاق فرمان برقرار می‌شود، متاسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی و تجهیزات می‌توانیم فقط 15 درصد از این تماس‌ها را پوشش دهیم و مابقی به صورت تلفنی راهنمایی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غفور راستین امروز (دوشنبه) با اشاره به 26 شهریورماه سالروز تاسیس اورژانس کشور (سازمان پیش بیمارستانی) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز بیش از دو هزار و 500 پایگاه، 13 هزار پرسنل و سه هزار و 400 دستگاه آمبولانس در کشور در حال خدمت رسانی است.

وی افزود: امروز 134 پایگاه زمینی، یک پایگاه اورژانس هوایی (به صورت قرارداد با هوانیروز) و 14 اتاق فرمان در سطح استان فعال است.

مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اکنون 140 پست بلاتصدی در اورژانس موجود است، ادامه داد: 600 پرسنل در اورژانس‌های سطح استان مشغول به فعالیت هستند و کسری پرسنل به صورت اضافه کاری پرسنل کنونی رفع می‌شود.

راستین با بیان اینکه اضافه کاری برای مقطع کوتاه مدت مشکلی برای پرسنل به وجود نمی‌آورد، گفت: در دراز مدت کیفیت خدمات رسانی نیرویی که زمان زیادی را کار می‌کند کاهش می‌یابد، تلاش می‌کنیم ظرفیت نیروهای اورژانس را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به افزودن 80 دستگاه آمبولانس در سال گذشته به سازمان پیش بیمارستانی، تصریح کرد: از این تعداد 58 دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر 315 هستند که وزارت بهداشت برای هر کدام از این دستگاه نزدیک به 450 میلیون هزینه کرده است.

مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه این آمبولانس‌ها از آخرین تکنولوژی روز دنیا برخوردار هستند، افزود: آموزش مناسب با تجهیزات این خودروها برای پرسنل در نظر گرفته شده است. هیچ نیروی انسانی وارد کار نمی‌شود مگر این که سطح بندی را گذرانده باشد و به صورت عملی نحوه استفاده از تجهیزات را بلد باشد.

راستین تصریح کرد: پوشش اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان نسبت به کل کشور قابل قبول است اما هنوز به استاندارد کشوری نرسیده است. در برخی از مناطق شرق استان مانند خور تا نائین بعد مسافت پایگاه‌ها بیشتر از 40 کیلومتر است بنابراین برای مکان‌های تعیین شده برنامه ریزی کردیم تا پایگاهای جدید ایجاد کنیم و فاصله‌مان را تا شاخص کشوری کاهش دهیم.

وی با اشاره به معیارهای سنجش سازمان پیش بیمارستانی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش زمان حضور در بالین امدادخواه است. زمان حضور در بالین امدادخواه در ماموریت های جاده‌ای 15 دقیقه است و در استان در 80 درصد از ماموریت ها این زمان کمتر از 9.3 دقیقه است.

مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، افزود: شاخص شهری حضور در بالین امدادخواه باید کمتر از 8 دقیقه باشد و در کل شهرهای استان به جز اصفهان این شاخص زیر 5 دقیقه است و در این شهر زمان هنوز هشت و نیم دقیقه است.

راستین دلیل تاخیر حضور در بالین امدادخواه را عوامل متعددی دانست و گفت: در کلان‌شهر اصفهان لاینی به عنوان لاین امدادرسانی نداریم هم‌چنین در برخی شهرها فضای مناسب برای ایجاد پایگاه وجود ندارد و ترافیک شهری نیز مانع امداد رسانی می‌شود.

وی با اشاره به همکاری شهرداری در راه‌ها و کنترل چراغ های ترافیکی اظهار کرد: انتظارمان از مردم این است که زمانی که ماشین آمبولانس را می‌بینند راه را باز کنند تا سریع‌تر بتوانیم به مردم خدمت رسانی کنیم.

رییس اورژانس 115 اصفهان با مقایسه ماموریت‌های اورژانس در 5 ماه اول سال 1395 و سال جاری گفت: در سال 1395؛ 68 هزار و 516 ماموریت انجام شد که از این تعداد 46 هزار و 100 ماموریت غیرتصادفی، 22 هزار و 416 ماموریت تصادفی بوده است که سهم شهر اصفهان از این تعداد ماموریت ها 17 هزار و 409 تصادف شهری و 5 هزار و 7 تصادف جاده‌ای است.

راستین با بیان اینکه 86 هزار و 919 ماموریت در 5 ماه اول سال 1396 انجام شده است، تصریح کرد: در این مدت 58 هزار و 761 ماموریت غیرتصادفی و 28 هزار و 158 مورد ماموریت تصادفی رخ داده است که از این تعداد 21 هزار و 578 مورد سهم شهر اصفهان و 6 هزارو 400 مورد تصادف جاده‌ای بوده است.

وی با اشاره به کاهش تعداد ماموریت های اورژانس هوایی از سال 1395 تا 1396 تصریح کرد: در سال 1395 اورژانس هوایی با انجام 34 ماموریت، 66 امدادخواه را به بیمارستان منتقل کردند این در حالی است که در سال جاری با انجام 8 ماموریت 17 امدادخواه را به بیمارستان منتقل کرد.

مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به توان اورژانس هوایی که توان پرواز 150 کیلومتر را دارند، تصریح کرد: به دلیل فاصله بسیار از مرکز تا شرق و غرب استان اورژانس هوایی توانایی طی کردن این مسافت را ندارد.

راستین با اشاره به الزام تامین امنیت برای امداد هوایی، اظهار کرد: تامین امنیت امداد برای مددکاران، خلبانان و اورژانس هوایی روندی دشوار است، اما از نظر زمانی تفاوت بسیاری با اورژانس زمینی ندارد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزارت بهداشت و درمان گفت: قرار است دو دستگاه مدی کوپتر (هلکوپتر تخصصی پزشکی) وارد استان شود. تمام بیمارستان‌ها باید به پد ویژه بالگرد مجهز شوند. در بحث ناوگان آمبولانس یک دستگاه اتوبوس آمبولانس فعال است. اکنون دو دستگاه دیگر نیز به سازمان پیش بیمارستانی افزوده شده است و دو دستگاه دیگر نیز در حال آماده شدن است. پنج دستگاه موتور آمبولانس نیز فعال است و در آینده به تعداد آن اضافه خواهد شد.

مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در خصوص امداد رسانی به مناطق کوهستانی، تصریح کرد: یک نوع آمبولانس ویژه مناطق کوهستان وجود دارد و برای مناطقی نظیر سمیرم، فریدون شهر و گلپایگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فریدون شهر دو پایگاه امدادرسانی پیش بینی کردیم که یکی در اسلام آباد افتتاح شده و دیگری در حال تجهیز است.

راستین در خصوص مدی کوپتر (مدیکال کوپتر) تصریح کرد: این نوع هلی کوپتر بسیار کامل‌تر و مجهزتر است و توانایی پرواز در شب را دارد. اکنون در دو بیمارستان الزهرا و ارتش پد فرود بالگرد موجود است.

وی افزود: 40 درصد از امدادخواهی‌ها، در حوزه حوادث ترافیکی است که حدود 70 درصد آن تصادف شهری است و از این آمار 50 درصد مرتبط با موتورسوارها است.

مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه سالانه هفت هزار تماس تلفنی با اتاق فرمان برقرار می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی و تجهیزات می‌توانیم فقط 15 درصد از این تماس‌ها را پوشش دهیم و مابقی به صورت تلفنی راهنمایی خواهند شد.

راستین با اشاره به وجود نقاط بحرانی در شهر گفت: پل هوایی امام خمینی، اتوبان شهید خزاری و اتوبان آقابابایی از نقاط بحرانی برای امداد رسانی هستند چرا که امکان امداد رسانی در این مناطق به دلیل عدم وجود لاین امدادرسانی بسیار دشوار است.

وی با اشاره به نارضایتی 20 درصدی مردم در نظرسنجی سازمان پیش بیمارستانی، گفت: تاخیر در حضور در بالین امدادخواه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها است و امدادرسان‌ها تمام تلاششان را برای حضور به موقع در محل می‌کنند.

مدیر مرکز حوادث مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه خیران می‌توانند با جمع آوری هزینه پایگاه‌های پیش بیمارستانی تاسیس کنند، تصریح کرد: در این زمینه با عدم وجود زمین، بودجه عمرانی و نیروی انسانی مواجه هستیم، اما با این حال در صورت همکاری خیران حاضر به خدمت رسانی هستیم. در شهرستان‌ها همکاری محلی بسیار بیشتر از کلان شهر است.

راستین با اشاره به اینکه بسیاری از پایگاه‌های امدادرسانی در ایستگاه‌های آتش نشانی قرار دارد، گفت: برای توسعه این پایگاه‌ها نیاز به مکان مناسب داریم. در برخی مواقع به اندازه یک کانکس زمین در یک ورزشگاه یا مدرسه اجاره می‌کنیم و مبلغ گزافی را برای این اجاره می‌پردازیم تا بتوانیم بهتر به مردم خدمت رسانی کنیم.

وی گفت: برخی از مناطق استان نقطه کور مخابراتی دارند از این رو نزدیک به دو میلیارد هزینه تغییر سیستم آنالوگ به دیجیتال کرده‌ایم. اکنون در سیستم امداد پیش بیمارستانی نقطه کوری وجود ندارد و امیدواریم مخابرات نیز نقاط کور مخابراتی را پوشش دهد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید