بانک مرکزی , صیاد , ناصر حکیمی " />

در پاسخ به ایرنا؛

معاون بانک مرکزی: سامانه صیاد زیرساخت اجرای چک الکترونیک است

تهران - ایرنا - معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه صدور یکپارچه دسته چک (صیاد) اجازه کنترل سیستمی صدور دسته چک را فراهم می کند، گفت: این سامانه زیرساخت صدور چک الکترونیکی در آینده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا؛ «ناصر حکیمی» عصر روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از سامانه صیاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایرنا اظهار داشت: صدور چک الکترونیک برنامه آتی بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر فرآیند صدور چک است.
وی با تاکید بر اینکه با آغاز فعالیت سامانه صیاد تغییری در شرایط صدور دسته چک برای مشتریان بانکی ایجاد نشده و همان مقررات اعمال می شود، گفت: در این شیوه تنها صدور چک به عنوان یک ابزار مالی به صورت یکپارچه و با رعایت استانداردهای مورد نظر انجام می شود.
وی با بیان اینکه اکنون بانک ها برگه های چک را در اشکال و سایزهای مختلف منتشر می کنند که امکان جعل آنها نیز وجود دارد، گفت: یکی از ویژگی های چک های صادر شده در صیاد این است که همه چک ها یک شکل و یک اندازه می شوند و در آن لایه های امنیتی مختلف پیش بینی شده است.
حکیمی یادآور شد: اکنون چک های مورد استفاده در دستگاه های اجرایی صیادی شده است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده بانک ها نیز به تدریج به این طرح می پیوندند و انتظار می رود از اردیبهشت ماه سال آینده تنها چک های صیادی در سیستم بانکی مبادله شود.
وی گفت: مشتریان بانک ها به تدریج با اتمام برگه دسته چک خود دسته چک های جدید از بانک دریافت می کنند مگر اینکه بانک احساس کند که یک مشتری در مدت زمان بیشتری دسته چک خود را به اتمام می رساند که در این صورت می تواند دسته چک استفاده نشده آن را تبدیل به چک صیادی کند.
«مسعود رحیمی» مدیر کل معاملات ریالی بانک مرکزی نیز اظهار داشت: در طراحی این چک ها ویژگی ها و لایه های امنیتی پیش بینی شده است که می توان به طرح های برجسته استفاده از تصاویر مخفی یا واتر مارک و یا اشکال حساس به نور ماوراء بنفش اشاره کرد.
وی تاکید کرد، چک های جدید نه تنها روند صدور دسته چک را برای مردم تسهیل می کند، بلکه سبب اطمینان بخشی به مردم درباره صحت چک های صادر شده و امنیت آن می شود.
به گزارش ایرنا، سامانه صیاد به سفارش بانک مرکزی و با هدف متمرکزسازی درخواست های دسته چک، امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضا طراحی شده است و از اختصاص دسته چک به افراد بدون صلاحیت و بد سابقه جلوگیری می کند.
همچنین با اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک در این سامانه، استعلام و پیگیری وضعیت چک تسهیل و اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور بیشتر می شود.
سامانه صیاد با ثبت دسته چک های صادر شده، یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و مدون از سوابق صدور دسته چک در سراسر کشور ایجاد می کند.
بانک های کشور پس از ثبت درخواست در سامانه صیاد و دریافت شناسه استعلام (به ازای هر برگ چک) اجازه صدور دسته چک برای متقاضیان را پیدا می کنند.
این سامانه با مشارکت همه بانک‌ها به بهره‌برداری می‌رسد و از نیمه اردیبهشت ماه سال 1397 پذیرش دسته چک‌های صادر شده‌ پیشین در چکاوک متوقف و تداوم ارایه خدمت فقط به بانک صادرکننده محدود می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**2025 **1561**خبرنگار:لیلاجودی**انتشار:مژگان توانا

نظر خود را ثبت کنید