عربستان , روهینگا " />

عربستان: کشتار مسلمانان روهینگا، قتل عامِ تروریستی است

تهران-ایرنا- عربستان روز سه شنبه ضمن محکومیت کشتار مردم مسلمانان روهینگا در میانمار، آن را «قتل عام تروریستی و کشتار جمعی» توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، شورای وزیران عربستان در جلسه هفتگی خود به ریاست ملک سلمان بن عبد العزیز حملات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگا را «قتل عام تروریستی، اقدامات وحشیانه و کشتار دسته جمعی» خواند و آن را محکوم کرد.
شورای وزیران عربستان همچنین از جامعه جهانی خواست که هر چه سریعتر برای توقف این اعمال خشونت آمیز وارد عمل شود و حق و حقوق اقلیت مسلمان در این کشور را بدون هیچ گونه تبعیض یا طائفه گری باز ستاند.
این شورا تاکید کرد که ریاض کمک هایی به ارزش 50 میلیون دولار در اختیار مسلمانان روهینگا قرار داده و از سال 1948 پذیرای آنها در خاک خود بوده است.
طبق این گزارش، حدود 410 هزار تن از مسلمانان روهینگا در اثر حملات نظامی گسترده ارتش میانمار به بنگلادش گریخته اند.
آنگ سان سوچی رهبر میانمار روز سه شنبه پس از آنکه جامعه جهانی از وی خواست که موضع خود را در برابر بحران روهینگا اعلام کند، سکوت خود را شکست و گفت که میانمار آماده بازگرداندن مسلمانانی است که به بنگلادش گریخته اند.
وضعیت جمعیت حدود یک میلیون و 100 هزار نفری مسلمانان روهینگیا و نحوه برخورد با آنها، بزرگترین چالش آنگ سان سوچی رهبر ملی میانمار است، که برخی در غرب از او به دلیل سکوت در برابر نارضایتی‌ های این جامعه اقلیت انتقاد می‌کنند.
دولت میانمار پیش از این نیز با رد گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص اتهامات تجاوز گروهی، شکنجه، آتش سوزی و کشتار توسط نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیایی، مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام ماموریت گروه حقیقت یاب سازمان ملل برای رسیدگی به این اتهامات شده بود.
بر اساس گزارش سال 2016 شورای حقوق بشر سازمان ملل، مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت های کشور میانمار با نقض فاحش حقوق زندگی، آزادی و امنیت از سوی نیروهای امنیتی و دیگر مقامات دولتی میانمار روبه رو هستند.
خاورم**9329**1144 مترجم: ندا بهبودی** انتشار دهنده: علیرضا جباری

نظر خود را ثبت کنید