آموزش و پرورش , بازگشایی مدارس , مهری بانشاط " />

میزگرد ایرنا / آمادگی کردستان برای شروع مهری با نشاط

  • تاریخ انتشار : 1396/6/30 ساعت : 12:08 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سایر
سنندج - ایرنا - در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، با همکاری آموزش و پرورش و سایر دستگاه های اجرایی متولی، سه هزار و 700 مدرسه شهری و روستایی در سطح استان کردستان برای پذیرش دانش آموزان در اول مهر ماه آماده سازی شده است.
به گزارش ایرنا، در آستانه فصل پاییز، بوی مهر در شهرها و کوچه ها پیچیده و مدارس چشم به در دوخته و به انتظار ورود دانش آموزان نشسته اند تا سال تحصیلی جدید را همراه با هم شروع کنند.
در این ایام میلیون ها دانش آموز در سراسر ایران اسلامی به شوق آموختن، روانه مدرسه و کلاس درس می شوند، البته روزهای آغاز درس و مدرسه اهمیت زیادی دارد، ایجاد نگرش مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن آثار بدبینی نسبت به درس، مدرسه، کلاس و معلم و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه های همکلاسی های جدید می تواند در این روزها صورت گیرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کردستان در آستانه سال تحصیلی جدید میزگردی با هدف بررسی میزان آمادگی دستگاه های متولی استان برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید برگزار کرد.
در این میزگرد مهدی نامدار معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان، سرهنگ صدیق درویشی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان و آرش رخزادی معاون خدمات شهری شهرداری سنندج حضور داشتند.
در این میزگرد فعالیت های انجام شده در زمینه آماده سازی فضای مدارس برای شروع سال تحصیلی، اجرای طرح های ترافیکی پلیس راهور در هفته اول مهر، ساماندهی سرویس مدارس، آماده سازی فضای شهری برای شروع مهری با نشاط، توزیع کتاب های درسی دانش آموزان و ثبت نام دانش آموزان در مدارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**کردستان آماده بازگشایی مدارس
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان گفت: آموزش و پرورش استان در راستای آماده سازی مدارس و شروع مهری با نشاط برای دانش آموزان اقدامات لازم را در قالب پروژه مهر انجام داده است.
مهدی نامدار افزود: هر سال برنامه پروژه مهر به منظور تمهید مقدمات بازگشایی مدارس، ساماندهی نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، ثبت نام دانش آموزان در قالب پنج کار گروه زیر نظر شورای پروژه مهر در سطح استان، شهرستان و مدارس از خرداد ماه فعالیتش را آغاز می کند.
وی با بیان اینکه در این راستا برنامه های مختلفی برای فضا سازی و شاداب سازی مدارس، ساماندهی تجهیزات، معلمان و مدیران مدارس انجام شده است، اظهار کرد: آموزش و پرورش کردستان در زمینه اجرای پروژه مهر سه سال متولی از استان های برتر کشور بود.

**آمادگی کامل پلیس راهنمایی و رانندگی استان برای هفته نخست مهر
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان گفت: با توجه به نگرانی خانواده ها در نخستین روز از سال تحصیلی و برای امنیت بیشتر دانش آموزان، پلیس از آمادگی کامل برخوردار است.
سرهنگ صدیق درویشی افزود: در هفته نخست مهر تمامی امکانات خودرویی و موتوری پلیس در آمادگی کامل قرار دارد و در زمان بازگشایی و تعطیلی مدارس، گشت های ویژه برای مدارسی که در نزدیکی معابر و خیابان های اصلی قرار دارند، پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مدارس دارای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان هستند در این مدت خانواده ها برای جلوگیری از ایجاد ترافیک از آوردن فرزندان خود به مدرسه با خودروی شخصی خودداری کنند.
سرهنگ درویشی یادآور شد: پس از بازگشایی مدارس برای تردد دانش آموزان از معابر عمومی، پلیس مدارس راه اندازی می شود و به دانش آموزان عضو پلیس مدارس، پرچم و لباس مخصوص داده می شود تا دیگران را راهنمایی کنند.

**رانندگان فرمان های پلیس مدارس را جدی بگیرند
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان گفت: رانندگان فرمان های پلیس مدارس را جدی بگیرند تا برای آنها نمره منفی لحاظ نشود.
سرهنگ درویشی افزود: اگر راننده ای به فرمان پلیس مدارس توجه نکند و این پلیس شماره پلاک خودرو را یادداشت کند و تحویل راهنمایی و رانندگی دهد حتما برای او پنج نمره منفی لحاظ می شود این در حالیست که اگر ماموران پلیس راننده متخلفی را جریمه کنند برای وی نمره منفی لحاظ نمی شود.
وی اظهار کرد: با بازگشایی مدارس پلیس برنامه ها و کلاس های آموزشی را برای دانش آموزان برگزار می کند و قوانینی راهنمایی و رانندگی را به آنها آموزش می دهند.
به گفته وی، پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان آمادگی دارد که در طول سال تحصیلی، دوره های آموزشی و تخصصی را در زمینه آشنایی مربیان و معلمان با قوانین راهنمایی و رانندگی در مدارس برگزار کند.

**آماده سازی سه هزار و 700 مدرسه شهری و روستایی در کردستان برای اول مهر
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان می گوید: هم اکنون حدود سه هزار و 700 مدرسه شهری و روستایی با 12 هزار کلاس درس از جنبه های مختلف آماده پذیرش 285 هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی است.
مهدی نامدار با بیان اینکه همچنین برای دانش آموزان پیش دبستانی 560 مدرسه ساماندهی شده است، گفت: علاوه بر این تعداد مدرسه، 170 مدرسه غیر انتفاعی، 133 مرکز شبانه روزی و 41 مدرسه نمونه دولتی در استان برای سال تحصیلی جدید ساماندهی شده است.
وی همچنین به برنامه ریزی های انجام شده در زمینه کتاب های درسی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: دانش آموزان دوره ابتدایی برای دریافت کتاب های درسی خود در سایت مربوطه ثبت نام کرده و کتب دانش آموزان متوسطه اول و دوم نیز در بازار موجود است و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.
نامدار به سرویس های مدارس نیز اشاره کرد و یادآور شد: سیاستگذاری های لازم در زمینه ارائه سرویس برای مدارسی که اعلام کرده اند انجام شده و با هماهنگی شهرداری و فرمانداری این سرویس ها تعیین نرخ شده اند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در زمینه تامین امنیت دانش آموزان هیچگونه مشکلی نداریم، اضافه کرد: تمامی خودروهایی که سرویس مدارس می شوند دارای مجوز هستند و رانندگانی دارند که تایید صلاحیت شده و مجاز به ارائه خدمات حمل و نقل هستند.
به گفته وی، در زمینه سرویس مدارس طبق آیین نامه اولویت عقد قرارداد با شرکت های حقوقی است که براساس قانون ایجاد شده و دارای مجوز هستند و در طول سال تحصیلی نیز هر گونه مشکلی در زمینه سرویس ها وجود داشته باشد، قرارداد آن خودرو لغو خواهد شد.
نامدار در ادامه افزود: در زمینه فضا و تجهیزات نیز برای ورود به مهری با نشاط، تعمیرات جزیی در فضاهای آموزشی که نیاز بود انجام شد و وسایل و تجهیزات جزیی مورد نیاز نیز خریداری و تحویل مدارس شده است.
وی مشکل اصلی آموزش و پرورش استان و کشور در زمینه تجهیزات مدارس را مربوط به هنرستان ها دانست و اظهار کرد: سال گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه برای خرید تجهیزات هنرستان های استان کمک هایی شد ضمن اینکه تجهیزات سایر مدارس استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
معاون آموزش و پرورش کردستان افزود: در زمینه شاداب سازی مدارس نیز اقدامات بسیار خوبی از جمله خط کشی، نقاشی محیط مدرسه انجام شد و فضاهای آموزشی به صورت کامل آماده ورود دانش آموزان در سال تحصیلی جدید هستند.

**تمهیدات ویژه شهرداری سنندج برای استقبال از فصل بازگشایی مدارس
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز با اشاره به آمادگی سازمان ها و مناطق تابعه شهرداری برای استقبال از مهر فصل بازگشایی مدارس اظهار کرد: اقدمات لازم در زمینه رفاه حال دانش آموزان و بازگشایی مدارس انجام شده است.
آرش رخزادی با بیان اینکه رسالت کاری شهرداری های ایجاب می کند با تغییر هر فصل آمدگی لازم جهت ارائه خدمات متفاوت را در سطح شهر اجرا کنند، افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس از ابتدای شهریور امسال سازمان ها و مناطق تابعه شهرداری برنامه ریزی های لازم جهت اجرای طرح استقبال از مهر را در دستور کار خود قرار داده است.
وی گفت: فضا سازی و آماده سازی مطلوب سطح شهر در آستانه بازگشایی مدارس و ایجاد خاطره خوش در ذهن دانش آموزان بخصوص کلاس اولی ها از مهمترین برنامه ها و اهداف شهرداری سنندج است و اقدامات لازم در این ارتباط انجام شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج اجرای خط کشی طولی و عابر پیاده جلوی مدارس جهت ایمن سازی معابر و همچنین استفاده از تجهیزات ترافیکی نو را از جلمه اقدامات انجام شده اعلام کرد.
رخزادی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی سنندج نیز با آمادگی کامل در روز اول مهر نسبت به جابجایی شهروندان و دانش آموزان اقدام می کند، اضافه کرد: برای جابجایی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید، 70 دستگاه تاکسی و 192 دستگاه اتوبوس و مینی بوس به سرویس مدارس اختصاص یافته است.
به گفته وی، هر مدرسه ای که درخواست راننده خانم برای سرویس مدارس را داشته باشد از سوی سازمان تاکسیرانی شهرداری و با هماهنگی آژانس های تاکسی بانوان تامین خواهد شد.
وی اظهار کرد: همچنین در این هفته و برای استقبال از دانش آموزان، شست و شو و رفت و روب خیابان ها و معابر اصلی بویژه جلوی مدارس و پاکسازی دیوار حیاط مدارس از تبلغات زائد انجام شده و یا در حال انجام است.
رخزادی ادامه داد: همچنین با هدف کاهش ترافیک در هفته اول مهر، از 28 شهریور تا هفتم مهرماه هر گونه حفاری در معابر و خیابان های شهر به غیر از مواقع ضروری از سوی شهرداری سنندج ممنوع است.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج جمع آوری نخاله های ساختمانی، لکه گیری خیابان های اصلی به خصوص نوارهای حفاری، رنگ آمیزی جداول و گل کاری برخی از معابر اصلی و همچنین استقرار چندین دستگاه ماشین آتش نشانی در سطح شهر را از دیگر اقدامات انجام شده برای طرح استقبال از مهر اعلام کرد.
وی یادآور شد: مدیران مناطق شهرداری در هفته نخست مهرماه و در راستای رفع مشکلات از مدارس سطح منطقه بازید کرده و با همکاری مدیران مدارس نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام می کنند.
در این میزگرد حاضران بر این باور بودند که برای نهادینه شدن فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، آموزش ها در مدارس شروع شود و این مقوله بیشتر در کُتب درسی و ساعت درس مورد توجه قرار گیرد تا دانش آموزان آن را به عنوان یک مهارت بیاموزند.
رعایت حقوق شهروندنی و فرهنگ رانندگی درست باید در سیستم آموزشی کشور جایگاهی خاص داشته باشد و مربیان و معلم در قالب دوره های ضمن خدمت، این آموزش ها را ببینند و در سر کلاس به دانش آموزان آرائه دهند.
سال تحصیلی جدید (97 - 96) در استان کردستان در سه هزار و 700 مدرسه شهری و روستایی با 12 هزار کلاس درس و حضور 285 هزار دانش آموز در سه مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم با 26 هزار پرسنل آموزشی، پرورشی و خدماتی آغاز می شود.
خبرنگاران: افسانه گلباغی، عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7348/3020/9102

نظر خود را ثبت کنید