دینی , بازمهندسی , خرافه " />

لزوم بازمهندسی مراسم و شعائر مذهبی بر اساس محکمات دینی

  • تاریخ انتشار : 1396/6/30 ساعت : 12:07 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سایر
مشهد- ایرنا- مدیرکل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای کاهش آسیب ها و خرافات باید نسبت به بازمهندسی مراسم مذهبی بر اساس محکمات دینی اقدام شود.
رضا معممی مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: تعظیم شعائر دینی باید بر اساس تراز دینی انجام شود و سطح عزاداری ها از نظر فرهنگی و اجتماعی ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه حمل علامت در اشکال بزرگ و بی قواره اقدام بیهوده و به نوعی تظاهر و خودنمایی است، اظهار کرد: از سوی دیگر شکل آن شبیه صلیب بوده و هیچ اثری از هنر اسلامی چون محراب، گنبد و مناره و حتی علم در آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این علامت ها آسیبی بر پیکره عزاداری های حسینی است، گفت: برای وجود این علامت ها که هیچ بار معنایی و مذهبی ندارد در مراسم عزاداری هیچ دلیل منطقی نمی توان یافت و اقدامی پوچ و اشتباه است.
معممی مقدم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب و علما حمل علامت را جایز ندانسته اند، افزود: در اکثر نقاط کشور این امر مدیریت شده است و از نگاه سازمان تبلیغات اسلامی نیز حمل علامت در مشهد همانند سایر نقاط کشور به خاطر سد معبر و ایجاد اختلال در معابر عمومی نهی شده و باید ممنوع شود.
وی برخی اقدامات از جمله قمه زنی و شمشیر زنی و مانند آن را موجب وهن در اسلام و تشیع دانست و اظهار کرد: با توسعه اسلام و تشیع در جهان، دشمنان در پی آن هستند که تشیع را نسخه خشونت و خشنی از اسلام جلوه دهند لذا اقداماتی مانند قمه زنی در مراسم و شعائر مذهبی به خواست دشمن کمک می کند.
وی با اشاره به محتوای برنامه های عزاداری و سخنرانی های این ایام گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در این حوزه عملیات محور است و به طور مستمر قبل و حین ماه های محرم و صفر به شبکه تبلیغی مبلغین و مبلغات و مداحان تذکرات لازم داده می شود.
معممی مقدم افزود: امسال به صورت اساسی این موضوع تدبیر شده و در این راستا یک هزار همایش توجیهی و تبیینی قبل از ماه محرم برای شبکه تبلیغی این مراسم در کشور برگزار شده است.
وی اظهار کرد: پرهیز از اهانت به مقدسات سایر ادیان و مذاهب بویژه اهل سنت، خودداری از طرح مباحث غلو آمیز و مباحث انحرافی در عزاداری ها و مباحث خلاف شرع از جمله تاکیدات در این همایش ها و نشست ها بوده است.
وی با تاکید بر اینکه احکام دینی ما دارای ابعاد فرهنگی واجتماعی قوی است، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر آشکارترین بعد فرهنگی، اجتماعی فروع دینی ماست و نماز دارای کارکرد اجتماعی است که اقامه آن ما را از فساد و فحشا دور می کند.
وی گفت: به همین سبب می توان به جای نذر آش و شله، نذری های خاص که کارکرد عمومی تر و آثار عام المنفعه دارد انجام دهیم.
معممی مقدم با بیان اینکه حضرت امام رضا (ع) را به نام ضامن آهو می شناسیم، افزود: در این شرایط که کشور از کم آبی رنج می برد می توان بخشی از این نذورات را به حوزه احیای قنات و ایجاد آبشخور برای حیوانات اختصاص داد.
وی اظهار کرد: خمس و زکات نیز برای خیرات و دارای ابعاد اجتماعی است.
هم اکنون 90 هزار هیات مذهبی در کشور وجود دارد که 70 هزار هیات از این تعداد فعال هستند.
در استان خراسان رضوی نیز هشت هزار و 200 هیات مذهبی وجود دارد که از این تعداد بیش از چهار هزار هیات در مشهد فعالیت دارند.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

نظر خود را ثبت کنید