سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران , ماه محرم , جلوه سوگ " />

برگزاری ویژه برنامه «جلوه سوگ» در فرهنگسراهای تهران

تهران-ایرنا-معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: این سازمان همزمان با ماه‌های محرم و صفر، ویژه برنامه‌های متعددی را با عنوان «جلوه سوگ» شامل نمایشگاه‌های عاشورایی، تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی در فرهنگسراها برگزار می‌کند.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) اظهار کرد: عزاداری امام حسین(ع) آثار، فواید و کارکردهای بسیار مهمی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد.
وی افزود: شناخت این کارکردها باعث می‌شود تا ما نسبت به چرایی عزاداری برای امام حسین(ع) آگاهی ژرف‌تری پیدا کنیم، براین اساس ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر با عنوان «جلوه سوگ» با محوریت تعمق و گسترش فرهنگ عاشورا و با هدف گسترش اندیشه حسینی اجرا می‌شود.
ناصری پور، ارتقای سطح آشنایی بیشتر شهروندان با اهداف واقعی عاشورا، ایجاد جریان فرهنگی در قالب برنامه‌های دینی در شهر تهران، معرفی الگوهای راستین و ایجاد پیوند عمیق عاطفی با آنان را از دیگر اهداف برگزاری ویژه برنامه‌ «جلوه سوگ» عنوان کرد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تلاش کرده‌ایم در ویژه برنامه‌های ماه‌های محرم و صفر گروه‌های سنی مختلف را در نظر بگیریم و از تمامی ظرفیت‌های موجود در این زمینه برای ارائه پیام عاشورا بهره ببریم.

*21 عنوان ویژه‌برنامه در ماه‌های محرم و صفر
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه 21 عنوان ویژه برنامه برای ماه های محرم و صفر در سطح مناطق22گانه و فرهنگسراهای تهران تدارک دیده شده، گفت: تعدادی از این برنامه‌ها در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار می شود.
ناصری پور افزود: برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) توسط هیئات مذهبی و مداحان اهل بیت(ع)، اجرای تعزیه، نقالی و پرده خوانی پیرامون وقایع عاشورا، برپایی غرفه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌های میدان آیینی امام حسین(ع) در ماه های محرم و صفر است.
وی، ویژه برنامه «برآستان اشک» با شعرخوانی شاعران آیینی اهل بیت(ع) در فرهنگسرای اندیشه، برگزاری مجالس تعزیه در تمامی مناطق 22گانه شهر تهران و سوگواره عاشورایی «مرثیه آفتاب» با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با علل قیام حضرت سیدالشهدا(ع) به صورت تعزیه خوانی در مدارس مناطق 22گانه را از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام محرم و صفرعنوان کرد.
ناصری‌پور با اشاره به برگزاری یازدهمین برنامه آیینی «نوگلان حسینی» در فرهنگسرای اندیشه گفت: این برنامه امسال نیز با هدف نشر و اشاعه فرهنگ دینی، تشویق و ترغیب نوجوانان خادم اهل بیت(ع) و شناسایی استعدادهای دانش آموزان مداح شهر تهران با حضور جمعی از پیرغلامان و مداحان اهل بیت(ع) برگزار می‌شود و به نفرات برگزیده هدایایی اهدا می‌شود.
وی، مسابقه بزرگ کتابخوانی «72 سخن عاشورایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» را از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: این مسابقه به عنوان بزرگترین مسابقه کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه به ویژه مطالعه متون دینی، ترویج پیام‌های قیام امام حسین(ع) و بزرگداشت ایام محرم و صفر برگزار می شود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به همزمانی روز جهانی کودک(8اکتبر مصادف با 16مهرماه) با ماه محرم اظهار کرد: به این مناسبت ویژه برنامه ای با عنوان «کودکان عاشورایی» در نظر گرفته شده است.
ناصری پور گفت: در این ویژه برنامه، کارگاه قصه‌خوانی، ایستگاه نقاشی، کلاژ، ایستگاه ساخت سربند توسط کودکان با نظارت مربی، اجرای سرود کودک و نوجوان در تمامی فرهنگسراهای شهر تهران برگزار می‌شود.
وی، برگزاری مراسم اربعین حسینی در روز بیستم ماه صفر و راهپیمایی در این روز از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، غبارروبی مزار شهدای گمنام، نمایشگاه کتاب عاشورایی (محفل مقتل) و نمایشگاه مجازی کتاب‌های عاشورایی را از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه های محرم و صفر عنوان کرد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539

نظر خود را ثبت کنید