حال خوب «یار مهربان» در یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی

این‌روزها شاهد حضور انبوهی از مردم مشتاق در نمایشگاهی فرهنگی در استان هستیم که سال‌های گذشته شاهد این حضور پررنگ نبودیم.

به گزارش ایسنا، حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه کتاب امسال در خراسان‌جنوبی خالی از لطف نبود.

نمایشگاه کتاب امسال درحالی کارخود را آغاز کرد که ۱۱۶ غرفه فعالیت داشتند و ناشران استان ٢٠ غرفه را برای عرضه محصولات خود در اختیار داشتند.

امسال شاهد آن بودیم که مردم برای تهیه کتاب در صف‌های طولانی خرید بن منتظر  بودند، صفی که با وجود سه باجه فروش بن کتاب، باز هم از دویست نفر تجاوز می‌کرد.

امسال بر خلاف سال‌های پیش، استقبال ناشران و فروشندگان استانی نیز قابل توجه بود، و نکته خوبی که به وضوح دیده می‌شد، کتاب‌های چاپ جدید در این نمایشگاه بود.

مردم بازدیدکننده از نمایشگاه راضی بوده و معتقدند کتاب‌هایی که در جستجو آن هستند را به راحتی یافته‌اند.

در ورودی اولین سالن غرفه‌ای برای راهنمایی مراجعان پیش بینی شده که به مردم راهنمایی می‌دهد که چه کتابی را در چه غرفه‌ای می‌توانند تهیه کنند و این حرکت درست باعث شده مردم راضی‌تر باشند و از بی‌نظمی در جستجوی کتاب جلوگیری شود.

استقبال وحضور غیرقابل توصیف اقشار مختلف مردم به خصوص دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان باعث شده تردد در غرفه‌ها به کندی صورت پذیرد.

حضور شور انگیز مردم باعث شده تا خیابان منتهی به نمایشگاه مملو از ماشین‌ها باشد و مردمی که برای خرید کتاب آمده‌اند و این حضور مثال زدنی است.

نگاه کنجکاوانه مخاطبان به کتاب‌ها کاملا مشهود است، این رویکرد زیبای فرهنگی در مردم ما به خصوص در نسل جوان که قشر آگاه به علم و دانش و معرفت هستند، بسیار ارزشمند است.

در حاشیه نمایشگاه غرفه‌ی ویژه کودکان به چشم می‌خورد که در کنار آن نشست‌های تخصصی با موضوعات کودک با حضور کارشناسان مجرب برپا است.

همراه با یار مهربان در کویر

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه از " محمد صفاری مهربان " به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه تقدیر شد.

او که از مربیان کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استا ن است و حالا با عنوان "عمو مهربان" شناخته می‌شود، راننده مینی‌بوس یا تنها کتابخانه سیار روستایی استان است که هر روز با داشتن 7 هزار جلد کتاب به یکی از از 19 روستای مقصد خود سرمی‌زند.

ابراز رضایت مردم از کتب نمایشگاه

رضا کریم پور یکی از بازدید کنندگان در گفت و گو با ایسنا گفت: کتاب‌هایی که در این نمایشگاه ارایه شده از لحاظ تنوع بسیار خوب هستند و تقریبا رضایت مردم را به دنبال داشته‌اند.

وی افزود: نمایشگاه کتاب فرصتی است که دانش‌آموزان و دانشجویان از آن بهره ببرند و توانستم کتب مورد نظرم را با تخفیف خوب تهیه کنم.

این دانشجوی بیرجند اظهارکرد: یکی از برنامه‌های خوب نمایشگاه امسال نشست‌های تخصصی به عنوان یکی از برنامه‌های جانبی بود که تأثیر خوبی در حضور مردم داشت.

ابوالفضل حسن‌پور یکی دیگر از بازدید گنندگان گفت: این‌روزها شاهد حضور انبوهی از مردم مشتاق در نمایشگاهی فرهنگی در استان هستیم که سال‌هاست مردم این مرز و بوم را این‌گونه ندیده بودم.

وی افزود: شاهد آن بودیم که مردم برای تهیه کتاب در آن در صف طولانی خرید بن منتظر ایستاده بودند.

این شهروند بیرجندی افزود: امسال بر خلاف سال‌های پیش، استقبال ناشران و فروشندگان استانی نیز قابل توجه بود.

نمایشگاه کتاب، فرصتی برای ترویج کتابخوانی

بهار یوسفی یک شهروند بیرجندی نیز با بیان اینکه نمایشگاه کتاب، فرصتی برای ترویج کتابخوانی است، گفت: از نمایشگاه راضی هستم و توانستم کتب مورد نیازم را خریداری کنم.

وی افزود: تخفیف درنظر گرفته برای کتاب از سوی مسئولان و ناشران خوب بوده و همین امر باعث شد بتوانم کتب زیادی خریداری کنیم

سارا بحرینی دانشجوی ارشد حقوق نیز به ایسنا گفت: وجود سالن جداگانه برای کتب تخصصی و دانشگاهی بسیار قابل تقدیر است و توانستم به راحتی کتب مورد نظرم را تهیه کنم.

این دانشجو اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب فرصت خوبی است تا اقشار مختلف بتوانند از امکانات آن بهره‌مند شوند.

محمد حق‌شناس پدرخانواده‌ای که در حال خرید کتاب کودک بود، به ایسنا گفت: کتب کودک و نوجوان زیاد به چشم می‌خورد و توانستم کتب آموزشی و قصه خوبی برای فرزندانم تهیه کنم.

وی اظهارکرد: خرید کتاب در نمایشگاه‌ها بسیار مناسب است، چون بیشتر انتشاراتی‌های معتبر حضور دارند و می‌توانیم کتاب‌های مورد نظرمان را تهیه کنیم و تخفیف 30 درصدی نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

حق‌شناس با اشاره به ارائه کتاب‌های مختلف در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد، افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب تبلیغ فرهنگ است و مردم از نزدیک می‌توانند کتب مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این شهروند بیرجندی اظهار کرد: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند بر افزایش سرانه مطالعه در استان تأثیر مثبتی داشته باشد.

معنویت کتاب در شبکه‌های اجتماعی نیست

حجت الاسلام قدوسی مسئول غرفه انتشارات طباطبایی نیز به ایسنا گفت: در این غرفه آثار مرحوم علامه تهرانی را در غالب انتشارات علامه طباطبایی داریم.

وی با بیان اینکه امسال سومین حضورمان در نمایشگاه‌ خراسان‌جنوبی داریم، افزود: استقبال از نمایشگاه خوب است، اما اطلاع‌رسانی چندان خوب نبود.

مسئول غرفه انتشارات طباطبایی اظهارکرد: مخطبان ما خاص هستند و معمولا طلاب و دانشجویان رشته معارف و علاقمندان به بحث‌های عقایدی و عرفانی استقبال می‌کنند.

قدوسی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی باید کاری کنند تا مردم برای مباحث اعتقادی به منابع دست اول رجوع کنند، گفت: پیامک‌رسانی می‌توانست مخاطبان بیشتری را به نمایشگاه دعوت کند.

وی ادامه داد: مردم فکر می‌کنند از طریق نرم‌افزار و شبکه‌های اجتماعی به مطالب مورد نظر خود می‌رسند در حالی که اینگونه نیست و نور و معنویت کتاب در شبکه‌های اجتماعی نیست.

ضرورت راه‌اندازی نشر در بیرجند

مهدی مرتضوی مدیرمسئول انتشارات چهاردرخت نیز راه اندازی نشر در بیرجند را یک ضرورت و نیاز دانست و گفت: در استان تعدادی ناشر فعال هستند، اما پاسخگوی همه نیاز استان و مولفان و نویسندگان نبودند و از سوی دیگر همه امور نشر و چاپ به صورت کامل در استان انجام نمی‌شد.

وی افزود: این انتشارات که طی سال 160 عنوان کتاب منتشر کرده توانسته جایگاه خوبی بین نویسندگان و مولفان استان پیدا کند.

مدیرمسئول انتشارات چهاردرخت در این خصوص گفت: خوشبختانه باتوجه به اینکه سعی کرده ایم صفرتا صد امور نشر و چاپ در استان به صورت حرفه‌ای انجام شود، علاوه بر جلب نظر نویسندگان استان، از سایر استانها نیز سفارش کار گرفتیم.

وی به برپایی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: حضور در چنین رویدادهایی برای ناشران شهرستانی مفید بوده، چرا که زمینه‌ساز معرفی و ارتباط با دیگر ناشران است.

عهدنامه دوستی با کتاب

مصطفی شفائی مدیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی نیز گفت: همزمان با برگزاری یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی، علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع در بخش فعالیت‌های جنبی نمایشگاه و در سالن اصلی، با توجه به استقبال گسترده خانواده‌ها از این رویداد، بخشی جهت کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده بود تا برنامه‌های متوعی اجرا شود، که یکی از جذاب ترین آنها مراسم امضا بر روی یک بنر تحت عنوان عهدنامه دوستی با کتاب بود.

وی افزود:در قالب غرفه کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، 11 برنامه برنامه برای آنها اجرا می‌شود.

مدیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی اظهارکرد: نمایش کتاب‌های بنری، آموزشی و معرفی کتابهای آموزنده و دوست داشتنی، آموزش قصه‌گویی، مداحی با موضوع محرم از برنامه‌های این غرفه است.

شفائی ادامه داد: همچنین آشنایی با کتاب‌های نقاشی و کهن ایرانی، برگزاری مسابقه نقاشی با محوریت محرم، مشاعره و آموزش زیباخوانی و روان‌خوانی کتاب از دیگر برنامه‌های این غرفه است.

وی با بیان اینکه همه روزه امضاء عهدنامه دوستی با کتاب را توسط کودکان در این غرف داریم، یادآور شد: کودکان، امیدهای جامعه آینده هستند و این برنامه‌ها در راستای نهادینه شدن کتاب برای کودکان و نوجوانان است.

برپایی نشست‌های تخصصی در یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی

محمد جعفری مسئول نشست های تخصصی یازدهمین نمایشگاه کتاب نیز به ایسنا گفت: نشست‌های تخصصی با موضوعات مختلف فرهنگی و دینی در طول برگزاری یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان‌جنوبی در غرفه برنامه‌های جنبی یازدهمین نمایشگاه کتاب استان مستقر در نمایشگاه بین المللی استان برگزار شد.

وی افزود:کارگاه آموزشی " دعوت فرزندان به نماز " و نشست تخصصی با موضوع " سواد رسانه‌ای و اصول خبرنویسی " با حضور خبرگزاری‌های استان در روز دوم نمایشگاه کتاب استان برگزار شد.

جعفری ادامه داد: همچنین نشست تخصصی تربیت فرزند " تشویق و تنبیه کودک " و کارگاه آموزشی داستان نویسی کتب کودک و نشست تخصصی تغذیه اسلامی " مزاج شناسی " با حضور دکتر پرهیز برگزار شد.

وی افزود: کارگاه آموزشی " نقش امر به معروف و نهی از منکر " برای داشتن جامعه‌ای سالم و نشست تخصصی با موضوع اقتصاد مقاومتی برگزار شد و در آخرین برپایی نمایشگاه نیز دو کارگاه آموزشی بررسی وضعیت نشر کتاب و بررسی حقوق شهروندی فرد و جامعه برگزار خواهد شد.

فروش 2 میلیارد ریالی بن کتاب در ‌نمایشگاه

احمد محبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: در نمایشگاه امسال 4 میلیارد ریال بن کارت و 800 میلیون ریال یارانه به واجدین شرایط اعطا ‌شد.

وی افزود: پیش‌بینی ما از تعداد بازدیدکنندگان امسال با توجه به استقبال خوب این نمایشگاه افزایش ١٠٠ درصدی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی از فروش 2 میلیارد و666 میلیون ریال بن کتاب تا کنون در نمایشگاه خبر داد و افزود: به منظور رفاه حال شهروندان، دستگاه کارت خوان در تمامی غرفه‌ها تعبیه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: در نمایشگاه امسال برای هر نفر ٣٠ درصد تخفیف در خرید کتاب در نظر گرفته شده که از این میزان ١٠درصد تخفیف از سوی ناشران و ٢٠ درصد تخفیف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

محبی ادامه داد: به افراد مشغول تحصیل تا مقطع کارشناسی بن کارت ۵۰ هزار تومانی و افراد فوق لیسانس و بالاتر ۱۰۰ هزار تومان با ارائه کارت ملی بن خرید کتاب اعطا می شود.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: به طلاب مشغول در حوزه علمیه تا سطح ۲ مبلغ ۵۰ هزار تومان و سطح ۲۵ به بالا ۱۰۰ هزار تومان بن خرید کتاب اعطا می شود.

 وی همچنین از اعطای بن خرید کتاب به موسسات و مدارس استان خبر داد و گفت: موسسات تا ۹۰۰ هزار تومان می توانند حواله خرید کتاب دریافت کنند و مدارس ابتدایی نیز تا سقف ۳۰۰ هزار تومان،‌ مدارس راهنمایی ۵۰۰ هزار تومان، دبیرستان ۷۰۰ هزار تومان،‌ دانشگاه سه میلیون تومان، دانشکده‌ها ۲ میلیون تومان، حوزه های علمیه تا ۱.۵ میلیون تومان، کتابخانه‌های عمومی تا ۳ میلیون تومان و اداره کل آموزش و پرورش تا ۳ میلیون می توانند حواله خرید کتاب دریافت کنند.

باید گفت از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه، آشتی مردم و بازدیدکنندگان با آثار مکتوب بود، به نحوی که در فضای نمایشگاه احساس می‌شد که دیگر فضای مجازی برای استفاده از منابع دیجیتال وجود ندارد و این نکته، بر غنای هر چه بیشتر این حرکت فرهنگی می‌افزود.

امید است در سال‌های بعد با راه‌اندازی فضای جدید نمایشگاه بین‌المللی بیرجند، شاهد این حرکت فرهنگی و حضور تعداد بیشتری از ناشران در استان باشیم.


گزارش و عکس از سپیده قلندری اسفدن


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید