تهدید 50 هزار هکتار از نخلستان‌های کشور از سوی سوسک سرخرطومی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از نخلستان‌های شهرستان سرباز با بیان این مطلب گفت: سوسک سرخرطومی درختان خرما، 20 سال پیش از کشور پاکستان وارد نخلستان‌های شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان شده است و اینک اغلب نخلستان‌های این استان را تهدید می‌کند.

‌به گزارش ایسنا- ‌محمد علی باغستانی افزود: ردیابی، شناسایی و بیولوژی این آفت از اقدامات ضروری برای مبارزه با آن است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در راستای مبارزه با آفات گفت: سالانه ۲۵ هزار تن سموم برای مبارزه با آفات در کشور استفاده می‌شود.

وی بر ضرورت تولید محصولات سالم تأکید کرد و افزود: یکی از اهداف و اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی کنترل بیولوژیک با هدف تولید محصولات سالم و ارگانیک است.

باغستانی با اشاره به اینکه میانگین استفاده از سموم در ایران کمتر از میانگین جهانی آن است، خاطرنشان کرد: ایران بین 300 تا 400 گرم در هر هکتار از سموم کمتری برای تولید محصولات کشاورزی و باغی استفاده می‌کند.

وی گفت: با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور و سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان برنامه ای آموزشی، هم برای بهره برداران و هم کارشناسان اجرا خواهد شد تا در هر شهرستان، کارشناسان متخصص به کشاورزان در امر ضدعفونی کردن و مراقبت از درختان کمک کنند.

وی تصریح کرد: آفت سوسک سرخرطومی در نخلستان های هرمزگان و فارس هم دیده شده که البته علت آلودگی این نخلستان‌ها، وارد کردن پاجوش‌های آلوده خرما از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده است.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید