ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ای که گذشت

از نمایشگاه تلکام تا آماده‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی اربعین

برگزاری نمایشگاه تلکام با تشکیل پنل‌های تخصصی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود. در جریان این نمایشگاه، از آزادسازی مکالمات بین‌الملل از انحصار شرکت ارتباط زیرساخت برای اپراتورهای مجازی و اصلاح تعرفه‌های اینترنت خبر داده شد. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بهبود کیفیت ارتباطات اربعین به عراق سفر کرد.

به گزارش ایسنا، هفته‌ی گذشته به دلیل برگزاری نمایشگاه تلکام برای حوزه ارتباطات کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. این نمایشگاه از روز دوشنبه آغاز به کار کرده و امروز به کار خود خاتمه می‌دهد. تلکام برای اولین بار با تشکیل پنل‌های تخصصی حوزه ارتباطات همراه بود.

تلکام و پنل‌های تخصصی

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (تلکام) روز دوشنبه با حضور ۲۲۵ شرکت داخلی و ۱۰۲ شرکت خارجی افتتاح شده و زمان برگزاری آن از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه بود. در نمایشگاه تلکام سه پنل تخصصی نیز برگزار شد. پنل روز نخست توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران، پنل دوم با موضوع۲.۵ برابر کردن حجم بازار ICT در برنامه ششم توسعه، پنل سوم نیز پیوست فناوری وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی برای تولیدکنندگان صنعت مخابرات بود.

محمد جواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در افتتاحیه این مراسم با اشاره به آزادسازی مکالمات بین‌الملل از انحصار شرکت ارتباط زیرساخت برای اپراتورهای مجازی، اظهار کرد: از کمیسیون تنظیم مقررات خواستیم مکالمات بین‌الملل را با تنظیم مقررات برای MVNO ها برقرار کند تا آنها از این ظرفیت برای بهبود کیفیت مکالمات استفاده کنند.

وی با تاکید بر اصلاح نظام تعرفه اینترنت ثابت اظهار کرد: ما ملزم به توسعه بازار ICT هستیم و با توجه به شرایط بازار موبایل، توسعه را در بازار ثابت می‌بینیم. نظام تعرفه نیاز به اصلاح دارد و ما انتظار داریم با اصلاح نظام تعرفه تقاضا نسبت به بازار ثابت افزایش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارائه فیبر نوری توسط شرکت مخابرات ایران بیان کرد: طی شش ماه گذشته در تهران ۱۴ هزار پورت فیبر نوری واگذار شده است. انتظار است در پایان سال بعد شرکت مخابرات ۱۰۰ هزار پورت واگذار کرده باشد. هر چند این عدد بزرگ نیست، اما موانع توسعه در حوزه ثابت زیاد است و سال‌هاست در آن سرمایه‌گذاری نشده است.

جهرمی با تاکید بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه شبکه ملی اطلاعات و تولید محتوای داخلی و دو برابر کردن آن است. در حال حاضر شرکت‌هایی که مجوز IPTV  از سازمان صدا و سیما دریافت کردند و شرکت‌هایی که مجوز VOD داشتند، فعالیت خود را آغاز کردند. این شرکت‌ها مرحله پایلوت را در سطح بازار گذرانده‌اند و تا پایان امسال برندهایی در این حوزه خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۱۹۵ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مسدود کردن پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم گفت: این سامانه گزارش‌های مردمی را درخصوص مزاحمت‌های تبلیغاتی برخی شماره‌ها دریافت می‌کند و پس از بررسی‌های لازم توسط مراجع ذیصلاح شماره ریپورت شده و مسدود می‌شود.

سفر به عراق برای بهبود کیفیت ارتباطات در اربعین

پس از افتتاح تلکام، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور پیگیری بهبود کیفیت ارتباطات در مراسم اربعین حسینی (ع) به عراق سفر کرد. هدف از این سفر مذاکره و پیگیری بهبود کیفیت ارتباطات در ایام اربعین حسینی (ع) برای زایران است. کیفیت ارتباطات اربعین به چند عامل از جمله ارتباطات بین ایران و عراق و ظرفیت شبکه اپراتورهای عراقی بستگی دارد که وزیر ارتباطات با سفر به این کشور، رایزنی های خود را برای بهبود کیفی ارتباطات و رضایت ارتباطی کاربران در ایام پرترافیک اربعین حسینی (ع)، آغاز کرد.

جهرمی همچنین در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به حمله به وب‌سایت‌های ایرانی، نوشت: حمله‌ای به تعدادی از وب‌سایتهای ایرانی صورت پذیرفت. هر چند سریعا شناسائی و دامنه آن کنترل شد، اما لزوم هوشیاری ما جدی است. امنیت سایبری و حفظ دارائی‌های سایبری کشور بسیار با اهمیت است. تربیت ۱۰ هزار نیروی امنیت سایبری در چهار سال را در دستور کار قرار داده‌ایم. تربیت این نیروها از طریق مراکز آپای دانشگاه‌های کشور صورت خواهد پذیرفت و هدف آن داشتن متخصصانی در برابر حملات سایبری بیگانگان است.

آخرین نفس‌های اینترنت حجمی

بحث اینترنت حجمی که از اواخر دوره وزارت محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد؛ یکی از جدی‌ترین مسائلی است که این روزها اکثر کاربران اینترنت کشور به نوعی پیگیر آخرین اخبار از اجرای این طرح بزرگ ملی هستند. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات کنونی نیز درباره اینترنت حجمی گفته که در در رابطه با کاهش هزینه‌های اینترنت و خارج کردن آن از حالت حجمی وحدت نظر وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: با توجه به اختلاف نظراتی که وجود دارد، جزئیات آن پس از تصویب نهایی اعلام خواهد شد. اما اصل بحث این است که وحدت نظری در رابطه با کاهش هزینه‌ها و خارج شدن از حالت حجمی وجود دارد.

حالا باید منتظر بود تا در روزهای آینده تکلیف نهایی طرح اینترنت غیرحجمی روشن شود. مجموعه وزارت ارتباطات و شخص محمدجواد آذری جهرمی چه در دوره معاونت و ریاست شرکت ارتباطات زیرساخت و چه حالا که وزیر شده است از اصلی ترین چهره های حامی این طرح بوده است. طرحی که در صورت تصویب و نهایی شدن می تواند کاربران ایرانی را به استانداردهای روز دنیا در زمینه استفاده از اینترنت نزدیک کند.

داود زارعیان -معاون شرکت مخابرات ایران- نیز با تاکید بر لزوم اصلاح نظام تعرفه‌گذاری در خدمات ارتباطی گفت: باید متناسب با تورم و سود منطقی اپراتور آبونمانی برای تلفن ثابت در نظر گرفته شود همچنین در حوزه اینترنت مشترکین باید با پرداخت هزینه ثابت از خدمات مختلف بهره ببرند.

وی با اشاره به اصلاح نظام تعرفه‌گذاری اظهار کرد: با توجه به اینکه شیوه استفاده مردم از ارتباطات و همچنین رشد فناوری در طول این سال‌ها تغییر کرده، نظام تعرفه‌گذاری تلفن ثابت، همراه و ADSL نیز باید تغییر کند. اگر بنا باشد اقدام به تعرفه‌گذاری بر اساس دقیقه و پالس و فاصله باشد، پاسخگو نیست. باید در تلفن ثابت متناسب با تورم و سود منطقی برای اپراتور یک آبونمان ثابت پیش‌بینی شود. همچنین در بحث ADSL باید مدل کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد. اکنون در کشورهای توسعه‌یافته از مشترکین هزینه ثابت گرفته می‌شود و آنها می‌توانند از هم خدمات استفاده کنند.

زارعیان با اشاره به واگذاری تانوما اظهار کرد: در بحث تانوما برنامه سال گذشته یک میلیون فیبر نوری تا مکان را در برنامه داشتیم. امسال واگذاری‌ها را آغاز کردیم البته تجهیزاتی مانند مودم برای این کار مورد نیاز است. وزیر ارتباطات از واگذاری ۱۰۰ هزار فیبر نوری خبر دادند و با روندی که مخابرات دارد، رسیدن به این هدف تا پایان سال کار سختی نیست.

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه به همه دانشگاه‌هایی که متقاضی فیبر نوری بودند از سال ۸۵ فیبر داده‌ایم، افزود: اتصال دانشگاه‌ها به فیبر نوری بدون استثنا انجام شده و هزینه آنها هم مثل بقیه است. البته کمک‌هایی از جمله از طرف دولت به آنها شده است.

موضوع تلگرام و شورای عالی فضای مجازی

ابوالحسن فیروزآبادی -دبیر شورای عالی فضای مجازی- در مورد آخرین اخبار از موضوعات مطرح در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: به هیچ وجه در جلسه شورای عالی فضای مجازی بحث تلگرام را نداریم. او درباره سرویس‌های اجتماعی بومی مشابه تلگرام در کشور نیز اظهار کرد: سرویس‌های بومی تعدادشان زیاد است اما متاسفانه کیفیت مناسبی ندارند. توصیه ما این است که سازمان‌های ذی‌ربط حمایت‌های لازم را به عمل بیاورند که ما شاهد تقویت این سرویس‌ها باشیم.

برات قنبری - قائم مقام شرکت مخابرات - با شرکت در کارگاه تخصصی با موضوع افزایش ۲.۵ برابری بازار ICT در برنامه ششم اظهار کرد: در برنامه ششم نباید مشکلی برای ارائه خدمات به لحاظ زیرساختی داشته باشیم. در این برنامه حجم بازار به بیش از ۲ برابر افزایش خواهد داشت، چرا که در برنامه پنجم به این نتیجه رسیدیم که این حوزه قابلیت رشد ۲.۵ برابری را در برنامه بعد خواهد داشت. در حوزه فناوری اطلاعات و پست هم ظرفیت رشد ۵ و ۶ برابری وجود دارد.

قنبری ادامه داد: ایجاد ترانزیت ارتباطات بین‌الملل نیز یکی از برنامه‌های مهم این حوزه است. ما در سال‌های آتی بحث آزادی مکالمات بین‌الملل را خواهیم داشت به طوریکه در ابتدای برنامه ششم توسعه دیگر بحث کمیت‌ها و سرعت را نخواهیم داشت و نگاه جدید ما به بازارهای بین‌المللی خواهد بود.

همچنین رسول سراییان -مدیرعامل شرکت مخابرات- اظهار کرد: باید مشخص شود دقیقا چه چیزی را قرار است ۲.۵ برابر کنیم. از زمانیکه اینترنت‌های پرسرعت وارد کشور شده است مرز بین IT و ICT تقریبا کمرنگ شده است که در اینجا حتی در مورد قرارگیری درآمدهای شرکت‌های بزرگ اینترنتی در هر کدام از این حوزه‌ها ابهام وجود دارد.

وی اضافه کرد: بعد از این اتفاقات تحول در حوزه کار و اشتغال بدون یک شبکه بزرگ دسترسی مخابراتی ممکن نیست. ما اگر بتوانیم زیرساخت‌های مخابراتی را در اختیار شهروندان قرار بدهیم آنگاه شاهد افزایش ۲.۵ برابر بازار ICT در برنامه ششم خواهیم بود.

همچنین حسین فلاح جوشقانی -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان اینکه مکالمه ثابت از ۱۷ درصد به ۱۲ درصد رسیده است، بیان کرد: در داده‌های ثابت مبتنی بر فناوری‌های سیمی و ABSL در سال ۹۰، چهار درصد و در پایان سال گذشته ۱۱ درصد بوده است. با اینکه حجم افزایش بازار را شاهد بوده‌ایم اما در سایر بخش‌های این حوزه درآمدها کاهش یافته است.

وی در ادامه به برخی آمار مقایسه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: در داده‌های مبتنی بر حوزه ثابت در ایران ۹، ترکیه ۷ و در انگلیس ۱۱ درصد در سال‌های گذشته رشد داشته‌ایم. در حوزه مصرف اینترنت ثابت در انگلیس به طور متوسط ۱۳۲ گیگ، ترکیه ۶۶ گیگ و در ایران شش گیگ است. همین‌طور در حوزه صوت سیار در ایران ۱۰۴، ترکیه ۲۴۰ و در انگلیس ۱۵۱ میلیارد دقیقه مکالمه صورت گرفته است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید