خانه، نخستین نهاد موثر در کتاب‌خوان شدن کودکان

  • تاریخ انتشار : 1396/8/24 ساعت : 15:28 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : زنجان
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: مدرسه به‌عنوان نخستین نهاد می‌تواند نقش موثری در فرآیند کتاب‌خوان شدن کودکان خانواده داشته باشد.

به گزارش ایسنا، «امیرعلی نیکبخش» ظهر امروز در آیین افتتاحیه بیستمین دوره نمایشگاه‌های کتاب دانش‌آموزی اظهار کرد: فعالیت مدارس در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر است، چون اقدامات این بخش بیشترین تأثیر را در تعلیم و آموزش دانش‌آموزان دارد.

این مسئول با اشاره به این‌که 20 آبان تا 2 آذرماه به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی معرفی شده است، خاطرنشان کرد: شعار امسال این هفته «آینده روشن با خانواده کتابخوان» نام‌گذاری شده است و به دنبال فرهنگ‌سازی در این بخش هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها یادآور شد: خانه به‌عنوان نخستین نهاد می‌تواند نقش موثری در فرآیند کتاب‌خوان شدن کودکان خانواده داشته باشد.

نیکبخش، نقش مدارس را نیز در زمینه فرهنگ‌سازی موثر خواند و گفت: با توجه به اهمیت این مراکز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همکاری لازم برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس را بر عهده دارد.

در ادامه این جلسه، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، اظهار کرد: هفته کتاب و کتابخوانی فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت این گنجینه بزرگ است و بدون کتاب گذشته و آینده‌ای نخواهیم داشت و باید توجه کرد که کشورهای پیشرفته موفقیت خود را مدیون کتاب می‌دانند و در این کشورها تیراژ کتاب در این کشورها بسیار بالا است.

«مرتضی تمجیدی» ادامه داد: کتابخوانی را باید از خانواده‌ها آغاز و در مدارس ادامه دهیم. همچنین باید احساس تشنگی به کتاب در دانش‌آموزان و حس نیاز مطالعه در این افراد ایجاد شود. نباید کتاب و کتاب‌خوانی در هفته کتاب و کتاب‌خوانی خلاصه شود و باید این فرهنگ در طول سال مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاش برای تقویت کتابخانه‌های مدارس استان زنجان، افزود: 60 درصد مدارس دارای کتابخانه‌های کلاسی هستند و آمار کتابخانه‌های کلاسی در مدارس ابتدایی بالاتر از مدارس مقاطع متوسطه است.

تمجیدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یک میلیون نسخه کتاب در مدارس استان زنجان وجود دارد که به‌صورت مستمر این کتاب‌ها نوسازی می‌شوند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید