شتاب توسعه و کارآفرینی روستایی در استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- روستاها در ایران بعنوان یکی از شریان های مهم اقتصادی در سال های گذشته گریبانگیر مشکلات زیادی بوده و بتدریج در حال خالی شدن از سکنه بود و دولت تدبیر و امید در 2سال گذشته اقدام های اساسی در توقف این روند و توسعه و کارآفرینی در آنها انجام داده است.
به گزارش ایرنا، جایگاه روستاها در توسعه اقتصادی و نیز پیامدهای توسعه‌ نیافتگی مناطق روستایی که خود را با پدیده مهاجرت ، حاشیه نشینی و تبدیل نیروهای مولد به نیروهای مصرف گرا نمایان کرده است موجب توجه مسئولان دولت تدبیرو امید به توسعه روستایی و استقرار مناسب آن در چرخه توسعه پایدار گردیده‌ است.
به گفته کارشناسان، کارآفرینی روستایی و ایجاد فضای کسب و کار در این مناطق می‌تواند راهکاری مناسب برای توانمندسازی مناطق روستایی و در نتیجه دستیابی به توسعه اقتصادی باشد.
در استان اردبیل از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر وامید، شناخت ظرفیت های روستاها بمنظور ایجاد اشتغال و کارآفرینی در دستور کار مسئولان قرارگرفته و با اقدام های اساسی بتدریج رونق اقتصادی و حتی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در حال شکل گیری است.
ایجاد زیرساخت ها و ارائه خدمات به روستاییان در این مسیر جز اقدام های اساسی است و در این راستا تاکنون 73 درصد روستاهای استان اردبیل از آب آشامیدنی ، 99.7 درصد از برق ، 117 هزار نفر روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند ضمن اینکه طرح های هادی بسیاری در آنها اجرایی و طرح های راه روستایی بسیای نیز در حال اجرا می باشد.
به گفته مسئولان استان اردبیل در سال های اخیر در کنارکشاورزی بعنوان مهمترین منبع درآمدی روستاییان ایجاد واحدهای تولیدی کوچک تعاونی و خصوصی نیز مورد توجه قرار گرفته تا زمینه های اشتغال جدید در آنها فراهم شده و عمران روستایی شتاب گیرد.
اکبر طوبی مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل در این باره به ایرنا گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید توسعه وعمران وآبادی در روستا ها مورد توجه قرار گرفته بطوریکه برای بیش از سه هزار نفر در روستاهای استان با پرداخت 283 میلیارد ریال تسهیلات بانکی زمینه اشتغال فراهم شده است.
وی افزود: از این تعداد یک هزار و 925 نفر توسط صندوق کارآفرینی امید با اعطای 150 میلیارد ریال تسهیلات ،150 نفر با 17 میلیارد ریال از طریق طرح درآمد زایی دهیاری ها ،990 نفر با 104 میلیارد ریال تسهیلات برای ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و 24 نفر با 12 میلیارد ریال وام از طریق بانک سینا شلفب شده اند.
مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل بیان کرد: تقویت زیرساخت ها با هدف افزایش تولید، استفاده از سرمایه انسانی روستائیان، آموزش های کاربردی با هدف تولید ، سرمایه گذاری با هدف افزایش تولید و اشتغال، ساماندهی انواع سرمایه ها، تقویت و زیبا سازی کالبد روستاها ، توسعه تولیدات کشاورزی ، صنایع تبدیلی ، صنعتی ، گردشگری و خدماتی ، مدیریت مردمی و کاهش تصدی گری دولت، بهبود زندگی روستائیان با افزایش شاخص های رفاه و آسایش از جمله اهداف و اقدامات لازم جهت توسعه روستایی می باشد.
طوبی اجرای طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحد های تولیدی در روستا ها را یادآور شد وگفت: در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ، توسعه اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستائیان، طرح کشت زعفران در 80 روستای محروم شهرستان گرمی در سطح 350 هکتار و با اشتغال زایی 340 نفر وارد فاز اجرایی شده که می تواند اقتصاد این روستاها را متحول کند.
وی حمایت از طرح های مشارکتی وغیرمشارکتی قابل اجرا در روستاهای استان، شناسایی واجرای برنامه 'هر روستا یک محصول وهر خانه یک کارخانه '، حمایت از مشاغل صنایع دستی منحصر به هر روستا و حمایت از طرح های کارآفرینی خرد وکوچک را از جمله برنامه های توسعه ای روستایی عنوان کرد وگفت: با اجرای طرح های مشارکتی می توان شاهد رشد وتوسعه کارآفرینی در روستاها بود.
وی با اشاره به اجرای طرح مشارکتی کشت زعفران در استان اردبیل گفت: برای اجرای این طرح 130 میلیارد ریال اعتبار تصویب شده که در صورت اجرا تحول عظیمی در مناطق روستایی به لحاظ اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
طوبی به طرح های درآمد زایی در روستا ها اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات بانکی به طرح های درآمدزایی دهیاری ها فقط به دهیاری هایی که دارای توان مالی و مدیریتی فعالیت های اقتصادی در اشتغال زایی روستایی را دارند اختصاص داده می شود و تا به امروز چهار طرح برای اجرا تصویب شده که شامل طرح مجتمع آبدرمانی موئیل مشگین شهر با 9 میلیارد ریال، تولید کیف سنتی در روستای اسبمرز سرعین با 2 میلیارد ریال ، تولید کیف سنتی در روستای آلوارس سرعین با چهار میلیارد ریال و فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی و عسل طبیعی در روستای 'ویندکلخوران' سرعین با چهار میلیارد ریال است.
مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل با اشاره به تهیه طرح هادی در روستاها افزود: یک هزار و 24 روستای استان برای اجرای طرح هادی مطالعه شده اند که 460 مورد آن در دولت تدبیر و امید تهیه شده و 95 هزار سند هم به اماکن روستایی صادر شده است .

** ارایه تسهیلات کم بهره به روستاییان برای ایجاد زمینه های شغلی جدید
اقبال عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل هم در این باره گفت: به منظور تشویق و جذب سرمایه‌گذاران در مناطق محروم و روستاها و کمک به سازندگی، آنها که در نهایت منجر به توسعه منطقه و درآمدزایی برای استان خواهد شد مزایای خاص و متعددی برای تشویق سرمایه‌گذاران منظور شده است.
وی افزود: از جمله اقدامات صورت گرفته برای کمک به رشد و توسعه مناطق محروم ارائه تسهیلات خاص و متفاوت در روستاها و مناطق محروم است که این تسهیلات و مزایا با سرعت و کیفیت بهتری در مقایسه با سایر طرح‌ها انجام می‌پذیرد تا مورد توجه بخش‌های خصوصی و شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذار نیز قرار بگیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل گفت: در مناطق روستایی و محروم تسهیلات بانکی از صفر تا 4 درصد به متقاضیان و سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و در برخی از مواقع و با در نظرگرفتن اهمیت موضوع درجهت انجام فعالیت‌های تولیدی و خدماتی، تسهیلات اعطایی به صورت قرض‌الحسنه نیز در اختیار متقاضیان علاقه‌مند به شرکت در طرح‌ها و سرمایه‌گذاری در طرح ها قرار می‌گیرد.
عباسی گفت: در بخش‌های محروم اخذ تسهیلات آسان‌تر و راحت‌تر است و برای عموم متقاضیان در زمینه تولید در روستاهای استان از طریق استانداری و دفتر روستایی، تسهیلات ارزان‌قیمتی فراهم شده است تا سرمایه‌گذاران به راحتی و با شرایط مناسب از این مزایا برخوردار شوند و این عامل زمینه رشد و ترقی منطقه و استان را فراهم کنند.

** توسعه ملی در گرو توسعه متوازن شهر و روستا است
رضا کریمی نماینده اردبیل، نیر، نمین وسرعین در مجلس شورای اسلامی هم در این باره به ایرنا گفت: بدون تردید در جامعه امروزی وابستگی زیادی بین شهروروستا در رویکردهای مختلف اقتصادی، سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی ،اجتماعی به چشم می خورد و البته یک جامعه وقتی به رشد وتعالی می رسد که روستاها وشهرها قادر به جوابگوی نیاز های بشری در بعد های مختلف باشند.
وی افزود: در سا ل های اخیر شاهد رشد وتوسعه در روستا ها هستیم اما برای توسعه کارآفرینی درروستا های محروم باید برنامه ریزی کلانی صورت بگیرد تا با ایجاد زمینه اشتغالزایی در روستا ها بتوان جلوی مهاجرت ها را گرفت.
کریمی اضافه کرد: استان اردبیل برغم داشتن پتانسیل های فراوان در امرکشاورزی، استعداد زیادی نیز جهت جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی دارد که روستا های محروم شهرستان هایی مانند نمین، نیر، سرعین وحتی منطقه بکر فولادلو و بخش هیر بایستی از این حیث در اولویت سند توسعه قرار گیرند.
وی ادامه داد :فضاهای روستایی بایستی متناسب با نیازهای روستائیان توسعه یابد و بی توجهی به روستاها به افزایش فاصله میان شهر وروستا می انجامد ودر نهایت تخلیه، تخریب روستاها و هجوم جمعیت مهاجر روستایی به شهرها که هر گونه دستاورد توسعه ای در شهر ها را نیز خنثی و آثار اقتصادی و اجتماعی نامطلوب و فاجعه باری به دنبال دارد .
نماینده اردبیل بیان کرد : در روستاها همه عوامل و وسائل توسعه فراهم است غیر از سرمایه ومنابع مالی که علت اصلی مهاجرت از روستاها به شهرها همان عزم سرمایه گذاری کافی در روستاهاست.
کریمی اضافه کرد: گاز، راه ، آب و برق بعنوان زمینه های تولید و مکمل سرمایه گذاری بوده و موجب اشتغال نمی شود بایستی برای حل مشکل بیکاری رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سرانه تولید و در آمد سرانه روستائیان، امکانات سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی،صنعت و دامپروری بوجود آید.

** آینده روشنی در انتظار روستاهای کشور است
بشیر خالقی نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایرنا گفت: در برنامه ششم توسعه کشور اعتبارات خوبی برای محرومیت زدایی از روستاها لحاظ شده و آینده بسیار روشنی در انتظار روستاهای محروم است.
وی افزود: توسعه همه جانبه اجتماعی و اقتصادی روستاهای واقع در مناطق کم برخورداری همچون خلخال از برنامه های اولویت دار برنامه ششم توسعه کشور است که با اجرایی شدن این برنامه ها در کنار توسعه عمرانی، اقتصادی و اجتماعی روستاهای محروم مشکل مهاجرت از این مناطق نیز در آینده برطرف خواهد شد.
براساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و 248 هزارو 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در یک هزار و 555روستا سکونت دارند که از این تعداد یک هزار و 24 روستا بالای 20 خانوار هستند.
تاکنون 873 دهیاری در روستاهای بالای 20 خانوار استان راه اندازی شده که 407 هزار و 495 نفر جمعیت روستایی آن را پوشش می دهد
گزارش :یعقوب شاددل** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
7110/6016

نظر خود را ثبت کنید