معاون سازمان انتقال خون:

پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی مغز استخوان در 19 مرکز استان

  • تاریخ انتشار : 1395/11/18 ساعت : 15:23 - 7 سال قبل
  • از گروه : اجتماعی
  • زیرگروه : بهداشت
تهران - ایرنا - معاون فنی و فناوری سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر کار پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی مغز استخوان را در 19 مرکز استانی انجام می‌دهیم و تا پایان سال آینده 12 مرکز دیگر هم به این مراکز اضافه می‌شوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا کریم شمس اسنجان روز دوشنبه در نشست خبری بیان دستاوردهای سازمان انتقال خون به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر در وزارت بهداشت، درباره سیستم «هموویژلانس» که به بررسی 'از لحظه اهداء تا تزریق و بررسی عوارض پس از تزریق' می‌پردازد، افزود: در حال حاضر 74.5 درصد از بیمارستان‌های کشور تحت پوشش سیستم «هموویژلانس» قرار گرفتند که شامل 706 بیمارستان هستند و امیدواریم در سال آینده به پوشش 100 درصدی هموویژلانس در بیمارستان‌ها برسیم.
وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی‌های این سیستم در سال جاری 3 هزار و 300 عارضه اعلام شده، گفت: از زمان اجرای سیستم هموویژلانس تا کنون 12 هزار و 100 مورد عارضه گزارش شده است.
شمس در ادامه به موضوع پذیره‌نویسی سلول‌های مغز استخوان اشاره و اظهارکرد: در حال حاضر در 19 مرکز استانی کار پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی مغز استخوان را انجام می‌دهیم که تا پایان سال آینده 12 مرکز دیگر به این تعداد اضافه می‌شود.
معاون فنی سازمان انتقال خون همچنین برنامه کاهش ضایعات خون این سازمان را تشریح کرد و گفت: یکی از اهداف این سازمان، کاهش ضایعات خون به زیر استانداردهای بین‌المللی است.
شمس تصریح کرد: بر این اساس ما در سال گذشته در داخل سیستم انتقال خون شاهد کاهش 40 درصدی ضایعات تولید خون بودیم که بیشتر این ضایعات در سیستم بیمارستانی اتفاق می‌افتند.
وی همچنین درباره تولید فرآورده‌های خونی گفت: در سال جاری شاهد افزایش 10درصدی فراورده «کن لوکوسیت» بودیم که برای بیماران مبتلا به تالاسمی و افرادی که تزریق مکرر خون دارند استفاده می‌شود، اما اکنون فرآورده‌ای است که در دنیا به جای خون کامل استفاده می‌شود.
او ادامه داد: ما نیز این هدفگذاری را داریم که از این فرآورده به جای خون کامل استفاده کنیم و در این زمینه نیازمند آموزش‌هایی به بیمارستان‌ها و پزشکان هستیم و آنها باید بدانند که این فرآورده نسبت به خون کامل عوارض کمتری دارد.
شمس همچنین از بازرسی تمام بانک‌های خون بیمارستانی کشور در سال گذشته به منظور ارتقای سطح خدمات آنها خبر داد و گفت: در سال جاری میزان تولید خون ما یک میلیون و 780 هزار واحد بود که افزایش 1.6 درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و سیاست ما حفظ همین سطح از تولید خون برای سال آینده است.
وی میزان اهداء کنندگان مستمر(با سابقه حداقل دوبار اهداء در سال) خون را 52.76 درصد عنوان کرد و با اشاره به افزایش 1.27 درصدی این اهداءکنندگان نسبت به سال های گذشته، گفت: هدف افزایش 90درصدی اهداءکنندگان مستمر است.
اجتمام**2181**1021
خبرنگار: ناهیدحاجی خانی**انتشار: حسین نوروزیان

*برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

نظر خود را ثبت کنید