برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش‎های حوزوی در قم

  • تاریخ انتشار : 1396/9/23 ساعت : 09:13 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
معان پژوهش حوزه، از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی در مصلای قدس خبرداد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میر معزی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش با موضوع نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی در سالن جلسات کتابخانه آیت‌الله بروجردی برگزار شد، گفت: همزمان با هفته پژوهش، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با همکاری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی، نمایشگاهی را برگزار می‌کنند که در این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی قم ارائه می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که پژوهش باعث ایجاد حیات و رشد و بالندگی هر نهاد علمی است افزود: امسال در هفته پژوهش برای نخستین بار ایام پژوهش به موضوعات مورد نیاز جامعه نامگذاری شده است.

میرمعزی ادامه داد: یک حرکت در سراسر کشور آغاز کردیم که در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و مدارس همه در چارچوبی که ارائه شده برنامه‌های خود را تنظیم کنند و همه برنامه‌ها به صورت هماهنگ انجام شود.

معان پژوهش حوزه بیان کرد: بر این اساس شنبه ۲۵ آذر، روز پژوهش، حوزه و حوزه‌ پژوهش نامگذاری شده است، یک شنبه ۲۶ آذر ماه،‌ پژوهش حوزه و نظام اسلامی، دوشنبه ۲۷ آذرماه، پژوهش حوزه بین‌الملل، سه شنبه 28 آذر پژوهش حوزه و جامعه اسلامی، چهارشنبه ۲۹ آذر پژوهش حوزه، فناوری و فضای مجازی، و ۳۰ آذر اخلاق و فرهنگ پژوهش نامگذاری شده است.

آغاز به کار نمایشگاه از 25 آذر

وی افزود: نمایشگاه از روز ۲۵ آذر آغاز می‌شود و تا ۳۰ آذر ادامه دارد، در این نمایشگاه علاوه بر اینکه بیش از ۶۰ مرکز پژوهشی بزرگ و مهم قم دستاوردهای علمی خود را در معرض دید عموم می‌گذارند، مراسمی نیز برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: روز اول نمایشگاه، با حضور علما، استادان، فضلا، نمایندگان مراجع و بزرگان حوزه افتتاح می‌شود و آیت‌الله مکارم شیرازی سخنران ویزه افتتاحیه هستد، در هر روز دو نشست علمی برگزار می‌شود، ‌روز سه شنبه ۲۸ آذر ماه، منشور حوزه و روحانیت از مقام معظم رهبری رونمای می‌شود که ۱۵ جلد است و تمام مطالبی که مقام معظم رهبری در این مورد فرموده اند در آن گردآوری شده است و در روز آخر نیز اختتامیه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه، نمایش خوبی از فعالیت‌های سال‌های اخیر مراکز علمی و پژوهشی باشد، نمایشگاه‌های مربوط در حوزه یکی در سال ۱۳۷۴ در مجتمع امام خمنی برگزار شده است، نمایشگاه بعدی نماشگاه مشکات در سال ۱۳۸۹ بوده است و از هر دو نمایشگاه مقام معظم رهبری بازدید کردند و از سال ۱۳۸۹ نمایشگاه برگزار نشده است.

میرمعزی با بیان اینکه این نمایشگاه در مصلای قدس برگزار می‌شود اظهار کرد: در طول این ۷ سال، بدون تردید مراکز پژوهشی دستاوردهای خوب و قابل قبولی داشتند که در این نمایشگاه در معرض عموم قرار می‌گیرد؛ بسیاری از مراکز درخواست حضور دارند که به دلیل محدودیت تا کنون نتوانسته‌ایم زمینه حضور همه مراکز را فراهم کنیم.

 فعالیت 185 مرکز پژوهشی در قم

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸۵ مرکز پژوهشی در استان قم شناسایی شده است که از این تعداد تاکنون ۸۰ مرکز تقاضای حضور در این نمایشگاه را داشتند که از این ۸۰ مرکز نیز شرایط حضور ۶۰ مرکز علمی در نمایشگاه فراهم شده است.
میرمعزی گفت: در سال‌های اخیر به مجلات رتبه‌هایی علمی ترویجی داده شده است، در حال حاضر برخی از مجلات درخواست رتبه علمی پژوهش کرده‌اند که این درخواست بررسی شده است و به آن‌ها مجوز علمی پژوهشی اعطا شده است و برخی نیز مجوز علمی ترویجی دریافت کرده‌اند.

وی با ذکر این مطل که زمانی که مجوزی به مجله‌ای اعطا می‌شود،‌این مجله در سایت ISc نمایه می‌شود، گفت: این حرکت ادامه پیدا می‌کند و به تدریج به همه مجلات علمی مجوز داده میشود و در سایت نمایه می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی که در حوزه انجام می‌شود درعین اینکه عمیق و دقیق صورت می‌گیرد، اما کافی برای نیازهای جامعه و نظام نیست، ما باید زمینه‌سازی، حمایت‌ و هدایت کنیم تا این پژوهش‌ها به سمت نظام و جامعه تمایل بیشتری پیدا کند؛ البته در معاونت پژوهش در حال اتحاذ و تصویب سیاست‌هایی هستیم که به این سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه آمار دقیقی از تعداد پژوهشگران وجود ندارد، البته خیلی از پژوهشگران را می‌شناسیم ولی تعداد دقیق پژوهشگرانی که در حوزه فعالیت می‌کنند را نداریم و این از نقص‌هایی است که داریم و باید جبران شود.

میرمعزی اظهار کرد: آیین نامه رتبه بندی پژوهشگران در شورای عالی پژوهش تصویب شده است تا تمام فعالیت‌هایی که یک طلبه می‌توانند انجام دهد لیست شده و امتیازات آن مشخص شود و براساس این امتیازات پژوهشگران رتبه بندی می‌شوند.

وی افزود: قصد داریم تا پایان سال سامانه‌ای برای پژوهشگران طراحی و راه‌اندازی کنیم تا تمام فعالیت‌های پژوهشی طلاب در آن سامانه ثبت شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بودجه پژوهش کل کشو مناسب نیست، حوزه علمیه قم، یک حوزه مستقل است و بودجه پژوهش در مدیریت حوزه تعیین می‌شود؛ ما در سال 1396 نسبت به سال 1395 ارتقا بودجه در پژوهش داشتیم امام همچنان محدودیت‌های زیادی وجود دارد و برای فعالیت‌های پژوهشی نیاز به فعالیت‌های زیر ساختی و پرهزینه هست اما متاسفانه امکانات و بودجه مناسب در اختیاز نداریم و یکی از دلایل حرکت آهسته در عرصه پژوهش، مشکلات بودجه‌ای است.

**انتشار 52 نشریه علمی حوزوی مجوزدار

وی با بیان اینکه بسیاری از پژوهش‌های حوزوی متناسب با نیازهای جامعه است، خاطرنشان کرد: ۵۲ نشریه دارای مجوز هستند که از این تعداد ‌۳۳ نشریه علمی پژوهشی و ۲۰ نشریه علمی ترویجی هستند.

لزوم ورود پژوهش به فرآیند آموزش حوزه

میرمعزی بیان کرد: لازم است پژوهش را وارد فرایند آموزش حوزه کنیم؛ از ابتدایی که طلبه وارد این فرایند آموزشی می‌شود تا زمانی که به عنوان فارغ‌التحصیل از پایان نامه خود دفاع می‌کند، وارد کردن پژوهش و جهت دادن به آموزش‌ها در راستای تقویت پژوهش از ۲ راه دنبال می‌شود؛ نخست اینکه پژوهش‌ها و پایان‌نامه ها را وارد برنامه‌ آموزش طلاب کردیم به گونه‌ای که طلبه پایه ۳ تا 5 مکلف است که از یک درس مقاله پژوهشی ارائه دهد و در پایه ۶ مکلف است که یک تحقیق پایانی ارائه دهد.

وی افزود: راه دوم این است که با عنوان آموزش پژوهش محور، طرحی شروع شده است و مطالعات صورت می‌گیرد، منظور از آموزش پژوهش محور این است که یک نظام آموزش داشته باشیم که در پژوهش و تهذیب ترکیب اتحادی داشته باشد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: نظام آموزش می‌تواند فقط انتقال مفاهم کند و حافظه محور باشد و هیچ نقشی نسبت به ایجاد انگیزه و مهارت پژوهش نداشته باشد، این نظام آموزشی به گونه‌ای است که تنها مفاهیم را به شاگرد منتقل کند و این نظام هیچ توجه ای به پژوهش و تهذیب ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل آن نظامی آموزشی، نظامی است که به تهذیب و پژوهش نیز توجه دارد و این نظامی است که در حوزه‌های علمیه باید وجود داشته باشد و امیدواریم بتوانیم در یک حرکت میان مدت این نظام را ایجاد کنیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید