نمایش و تحلیل فیلم "یک روز بخصوص"در پژوهشگاه ابن سینا

  • تاریخ انتشار : 1396/9/23 ساعت : 16:12 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
فیلم سینمایی یک روز بخصوص در پژوهشگاه ابن سینا نمایش داده شد و تحلیل شد.

به گزارش ایسنا، امروز (پنجشنبه) در سالن همایش مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا فیلم سینمایی یک روز بخصوص در اولین نشست‌ سلسله نشست‌های اخلاق زیستی و سینما با حضور دکتر سید علی آذین سرپرست پژوهشگاه ابن سینا و متخصص پزشکی اجتماعی، دکتر امیرحسین خداپرست عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه، دکتر ساناز دهقانی مسئول واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان سینا  و دکتر محمد کیاسالار سردبیر هفته نامه سلامت به نمایش در آمد و تحلیل شد.

فیلم یک روز بخصوص با محوریت موضوع اهدا و پیوند عضو رویکردی اخلاقی نسبت به موضوع پیوند دارد و در این فیلم مومقعتی ترسیم می شود که گویی قهرمان فیلم علیرغم چارچوب‌های اخلاقی شخصی خود چاره‌ای جز انتخابی غیراخلاقی برای نجات زندگی خواهرش ندارد.

علاوه بر پرسش‌های بنیادین اخلاقی که در این فیلم مطرح می شود، از منظر زیست اخلاقی نیز فیلم به مسائلی همچون شیوه انتخاب و اولویت بندی گیرندگان عضو، کمبود بافت عضو و بافت پیوندی، ارتباط مالی فرد دهنده و گیرنده عضو، سازوکارهای قانونی و اجرایی، نظارت اخلاقی بر چرخه اهدا و پیوند اعضا، کالا انگاری اعضای بدن انسان در رویه‌های معمول و نظام پیوند اعضا می پردازد.

دکتر ساناز دهقانی مسئول واحد فراهم آوری و اعضای بیمارستان سینا با بیان اینکه فرآیند پیوند عضو قلب که در فیلم نمایش داده شد، به دور از واقعیت است از فیلنامه انتقاد کرد و تصریح کرد: با توجه به قوانین و مقررات مربوط به پیوند اعضا، در پیوند قلب امکان هیچگونه دلالی و سودجویی مالی وجود ندارد.

وی درباره پیوند عضو اظهار کرد: در پیوند کلیه اهدای عضو بین دو فرد زنده نیز وجود دارد و به همین علت مسائل مربوط به فرآیند پیوند در آن با فرآیند پیوند قلب متفاوت است.

مسئول واحد فراهم آوری و اعضای بیمارستان سینا با بیان اینکه در پیوند قلب، دهنده قلب فقط فردی است که دچار مرگ مغزی شده، گفت: در پیوند قلب هیچ گونه مراوده مالی وجود ندارد و سازوکاری بر آن حاکم است که به هیچ عنوان امکان فساد مالی و دلالی در فرآیند آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است چنین فیلم‌هایی فرهنگ نوپای اهدای عضو را در کشور در معرض خطر قرار دهند و خانواده‌های افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در اهدای عضو عزیزانشان دچار تردید شوند و بسیار ضروری است که در نوشتن چنین فیلنامه هایی حتما از مشاوران متخصص در حوزه پزشکی استفاده شود.

همچنین دکتر خداپرست عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه نیز با طرح مسائلی همچون تفاوت بین اظهار بی‌میلی نکردن با اظهار تمایل کردن درباره اهدای عضو توسط افراد، حق وتوی خانواده فردی که دچار مرگ مغزی شده و بررسی مراودات مالی پیرامون مسئله پیوند عضو از منظر  اخلاقی به مسئله پیوند عضو پرداخت.

دکتر محمد کیاسالار سردبیر هفته نامه سلامت نیز درباره این فیلم گفت: انگاره‌های قدرت بسیاری در تصمیم گیری‌های ما دارند و با توجه به تاثیرگذاری رسانه‌ها در ساخت انگاره مخاطبان اگر در فیلمی درباره یک موضوع اطلاعات غلطی داده شود، می تواند تصمیم گیری‌های افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر آذین سرپرست پژوهشگاه ابن سینا و متخصص پزشکی اجتماعی در پایان از منظر جامعه شناختی به تحلیل این فیلم پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که در فیلم به آن اشاره شده زمینه های اجتماعی است که باعث می شود فرد در موقعیتی قرار گیرد که در هنگام استیصال امکان انتخاب غیراخلاقی داشته باشد.

آذین یادآور شد: کشورهای توسعه یافته سازوکارهایی را فراهم کردند که با پررنگ شدن نقش سیستم‌های نظارتی امکان فساد در حوزه‌های مختلف کمتر شود. اما فساد سیستمی مسئله‌ای است که کشورهای در حال توسعه بیشتر با آن درگیر هستند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید