سلامت , دانشگاه علوم پزشکی , خوابگاه دانشجویی " />

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت :

ساخت خوابگاه استاندارد و تامین بودجه از مشکلات جدی دانشگاه‌های علوم پزشکی است

  • تاریخ انتشار : 1396/10/21 ساعت : 18:16 - 6 سال قبل
  • از گروه : اجتماعی
  • زیرگروه : بهداشت
تهران -ایرنا -معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ،ساخت خوابگاه استاندارد و تامین بودجه این بخش را یکی از مشکلات جدی دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد.
به گزارش پنج شنبه ایرنا از وزارت بهداشت ، محمدرضا فراهانی با بیان این که برای حل این مشکل راه‌کارهای مختلفی وجود دارد، گفت: یکی از این راه‌حل‌ها تامین بودجه مورد نیاز از سوی دولت است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و هزینه‌های دولت باید آن را منتفی دانست.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت راه دیگر را دعوت از بخش خصوصی برای احداث خوابگاه‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: در این شیوه پس از ساخت خوابگاه دانشجویان ماهیانه مبلغی برای هزینه اسکان در خوابگاه پرداخت می‌کنند و دانشجویانی که از توانایی مالی برخوردار نیستند نیز همچنان از خدمات رایگان استفاده و هزینه‌ها را پس از ورود به بازار کار پرداخت می‌کنند.
فراهانی راهکار دیگر را مشارکت دانشگاه در ساخت خوابگاه عنوان کرد و یادآور شد : در این شیوه دانشگاه به جای بخش خصوصی ساخت خوابگاه را انجام می‌دهد و در ساخت خوابگاه نیز از نقشه‌های تهیه شده خوابگاه استاندارد در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: در این شیوه نیز هزینه احداث خوابگاه از محل اجاره بهای خوابگاه به دانشگاه باز می‌گردد.
معاون وزیر بهداشت رضایت دانشجویان و احساس امنیت آنان در فضای دانشگاه را شاخص سنجش عملکرد معاونان فرهنگی و دانشجویی ذکر کرد و گفت:در محیط‌های دانشگاهی باید به شکلی در مسیر حرکت کنیم که دانشجویان احساس ناامنی نکنند و از ضریب امنیتی مطلوبی برخوردار باشند.
وی تاکید کرد:اگر بنا به دلایلی تحت فشارهای مختلف دچار مشکلات روحی و روانی شدند، دلیل آن تا اندازه زیادی به عملکرد ما به عنوان مسئولان فضای فرهنگی دانشگاه باز می‌گردد و به معنای آن است که کارمان را به درستی در قبال دانشجویان انجام نداده‌ایم و به نتیجه مطلوب دست نیافته‌ایم.
امیر للگانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت نیز ضمن تشریح برنامه‌های اداره نشریات و تشکل‌های دانشجویی، این اداره را از قسمت‌های مهم اداره کل فرهنگی دانست و گفت: اداره نشریات و تشکل‌های دانشجویی پیش از این با نام«اداره مشارکت دانشگاهیان» در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت فعالیت می‌کرد و به دلیل حجم بالای فعالیت‌هایی که در خود جای داده بود، تصمیم بر این شد که به طور تخصصی به کار نشریات و تشکل‌های دانشجویی بپردازد.
وی در ادامه با تاکید بر نقش مهم و ویژه تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی به عنوان یک نهاد دانشجویی نقش مهمی در دانشگاه بر عهده دارند و معمولا کسانی که در حوزه تشکل‌های دانشجویی فعالیت می‌کنند جزء نفرات فعال و برگزیده دانشگاه به شمار می‌روند.
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در ادامه این نشست، روند دریافت مجوز برای یک تشکل دانشجویی را بررسی کرد و گفت: در اعطای مجوز به تشکل‌های دانشجویی، باید حقوق تشکل بر اساس آئین‌نامه رعایت و از اعمال سلایق شخصی در این حوزه پرهیز شود. ضمن آنکه در این حوزه باید منصفانه برخورد کنیم و امکانات موجود به صورت عادلانه میان تشکل‌ها تقسیم شود و حقی از دانشجویان و تشکل‌ها ضایع نشود.
للگانی سپس به روند صدور مجوز برای نشریات دانشجویی پرداخت و افزود: باید فضای بهتری برای نشریات دانشجویی مهیا کنیم و حمایت‌های مادی و معنوی را از فعالان این حوزه دریغ نکنیم؛ چراکه دانشجویی که قلم به دست می‌گیرد نیاز به حمایت دارد.
وی تاسیس خانه نشریات را عاملی برای تقویت نشریات دانشجویی دانست و توضیح داد: دو سال پیش خانه نشریات با حضور نمایندگان دبیران نشریات دانشجویی شکل گرفت و این نمایندگان با تشکیل شورای مرکزی، ساختاری تحت عنوان 'خانه نشریات' را پایه‌گذاری کردند که می‌تواند به عنوان بازوی کمکی و مشورتی در حوزه نشریات دانشجویی عمل کند.
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت از تدوین طرحی آموزشی برای انسجام نشریات دانشجویی خبر داد و گفت: در قالب این طرح مباحث آموزشی در سطوح دانشگاهی و کشوری تدوین و به فعالان و علاقمندان این حوزه ارائه می‌شود.
وی همچنین از تدوین شیوه‌نامه حمایت مالی نشریات دانشجویی خبر داد و گفت: این شیوه‌نامه تا اندازه زیادی به ارتقاء کمک‌های مالی به نشریات خواهد انجامید.
اجتمام**2181**1336
تنظیم :ناهید حاجی خانی**انتشار:مهرنوش خانزائی

نظر خود را ثبت کنید