تحلیل بورس , دی , شاخص " />

بازار داغ بورس در نخستین ماه فصل سرما؛ بازدهی شاخص به 28 درصد رسید

تهران- ایرنا- شاخص بورس در دی ماه 3.5 درصد و از ابتدای امسال تا پایان دی ماه حدود 28 درصد بازدهی داشته که بخش عمده آن تحت تاثیر رشد قیمت نفت، افزایش بهای کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، رشد نرخ ارز و ارایه گزارش های مثبت 9 ماه توسط شرکت ها، کسب شده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روند صعودی شاخص بورس که در ماه های اخیر به رشد بی سابقه و رکوردشکنی های پی در پی منتهی شده، در دی ماه نیز دنبال شد به طوری که شاخص بورس از کانال 95 هزاری به کانال 98 هزاری جهش کرد.
رشد قابل توجه بورس در ماه های اخیر سبب شده است که جذابیت آن نسبت به سایر بازارهای موازی شامل سود بانکی و خرید و فروش طلا و ارز، بیشتر شود.
بازدهی 3.5 درصدی بورس در دی ماه و 28 درصدی از ابتدای سال 96 تا پایان دی ماه، سبب شده است که بخش قابل توجهی از نقدینگی در ماه های اخیر به سوی بازار سرمایه روانه شود.
بر اساس نظر کارشناسان، عواملی مانند رشد قیمت نفت، افزایش بهای کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، رشد نرخ ارز و ارایه گزارش های مثبت 9 ماه توسط شرکت ها، نقش اصلی را در رشد شاخص داشته اند که در ادامه به بررسی آن پرداخته می شود.

**عوامل تاثیرگذار در رشد بورس
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، رشد قیمت نفت، افزایش بهای کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، رشد نرخ ارز و ارایه گزارش های مثبت 9 ماه توسط شرکت ها، از مهم ترین عوامل رشد بورس در دی ماه بوده اند.
نفت یکی از اثرگذارترین مولفه ها بر رشد بورس طی این مدت صعود قیمت جهانی نفت بود. طی این مدت نفت برنت با رکورد شکنی سه ساله به سقف 70دلار و 26 سنت نیز رسید.
براساس تحلیل رویترز، افت موجودی انبارهای نفتی آمریکا نشان می‌دهد که تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش تولید به خوبی اثرگذار بوده و ترازوی عرضه و تقاضای بازار به سمت کفه تقاضا سنگینی می‌کند. در کنار این عوامل پایبندی اوپک به توافق، دیگر عاملی است که موجب شده احتمال کمبود عرضه در بازار نفت تقویت شود.
آخرین برآوردها از تولید نفت اوپک نشان می‌دهد که این سازمان بیشتر از آنچه وعده داده بود درحال کاهش تولیدات خود است، به‌طوری‌که میزان پایبندی اعضای اوپک به توافق در نوامبر (آبان-آذر) گذشته به 125 درصد رسید .
عامل دیگر اثرگذار بر روند بازار سهام، رشد بی محابای نرخ دلار در بازار ارز کشور است. بر اساس بررسی های صورت گرفته دلار در دی ماه تا هشت درصد رشد داشته است.
با پایان یافتن آذر ماه پرونده دلار در محدوده قیمتی 42 هزار ریالی بسته شد و تا حدی با افت قیمتی همراه بود، با این وجود این روند ادامه نیافت و تحت تاثیر نوسان گیری های معامله گران دلار بار دیگر روند صعودی به خود گرفت.
از سوی دیگر موضوع مهمی که بر روند صعودی این ارز اثر گذاشت مربوط به انتظار ها در خصوص اظهار نظر ترامپ در خصوص برجام بود.
بر این اساس دلار در میانه های دی ماه به محدوده 44 هزار ریال نیز رسید. با این وجود افزایش تقاضا و تشدید سفته بازی در بازار باعث شد این ارز مهم بین المللی در پایان دی ماه به بیش از 45 هزار ریال نیز برسد.
البته مهمترین اهرم رشد بورس در یکسال اخیر را باید بازار جهانی فلزات پایه و کامودیتی ها دانست. شاهد این ادعا نیز رشد صنایع مرتبط با این کالاهاست که طی این مدت از اقبال بسیار خوبی در بورس برخوردار بوده اند.
در این بین یکی از عوامل اثر گذار در شانس خوب کامودیتی ها مربوط به تضعیف «شاخص دلار» است. هراس از تعطیلی دولت دونالد ترامپ یکی از دلایلی بود که باعث شد شاخص دلار جهانی از نهم ژانویه (اواسط دی ماه) نسبت به دیگر ارزها روند نزولی به خود بگیرد.
در یک ماه اخیر مس توانست در اوج قیمت چهار ساله گذشته قرار بگیرد. بر این اساس کارشناسان پیش بینی می کنند قیمت ها با تشدید مقررات زیست محیطی چین در واردات قراضه که عامل کمبود 500 هزار تنی قراضه در بازار می شود، بالاتر رود.
بر این اساس در پایان دی ماه هر تن مس به هفت هزار و 45 دلار رسید. بازار روی نیز توانست شاهد ثبت رکورد های جدید باشد.
در روز جمعه هفته گذشته هر تن روی به سه هزار و 463 دلار رسید و رکورد 10 ساله گذشت خود را پشت سر گذاشت. لغو مجوز فروش موجودی انبارها در بزرگترین انبار آمریکا(LME) باعث کسری عرضه و افزایش تقاضا در این محصول شد.
همچنین هر ساله بطور سنتی ماه دی، مصادف با افزایش ترافیک انتشار گزارش عملکرد 9 ماه شرکت هاست.
بررسی این گزارش ها در صنایع بزرگ بورسی حاکی از کارنامه موفق بسیاری از شرکت ها از ابتدای سال است. در شرکت های فلزی، گزارش های 9 ماه بسیار مطلوب ارزیابی شده است. با توجه به افزایش قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی، شرکت ها توانستند تا حد زیادی از کاستی های سال های قبل خود را جبران کنند.
صنایع پالایشی نیز با در نظر گرفتن مولفه های مربوطه شرایط بسیار خوبی را نوید دادند. این شرکت ها اولین پیش بینی های خود را بر مبنای نفت 45 دلاری و نرخ دلار 33 هزار ریال در نظر گرفتند. با این وجود در تعدیلات 6 ماه نرخ دلار را به 35 هزار ریال افزایش دادند و قیمت جهانی نفت را بیش از 55 دلار در نظر گفتند.
با این حال در شرایط فعلی که دلار در اتاق مبادلات از سطح 36 هزار ریال عبور کرده و نفت برنت نیز به بیش از 67 دلار رسیده است شرایط برای سودآوری بیشتر این شرکت ها مهیاست.

**رشد فعالیت حقیقی ها در بازار بورس
نگاهی به تغییر مالکیت ها در معاملات دی ماه نشان از تحرک هرچه بیشتر بازیگران خرد دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده در این مدت حدود 750 میلیارد ریال نقدینگی از سوی معامله گران حقوقی به حقیقی دست به دست شده است که نشان می دهد جذابیت این بازار برای سرمایه گذاران تازه نفس افزایش قابل توجهی داشته است.
بر همین اساس ارزش معاملات نیز با احتساب معاملات بلوکی به بیش از 2 هزار و 100 میلیارد ریال رسید. با وجود اینکه این رقم نسبت به ماه آذر کاهش داشته است اما همچنان نسبت به میانگین این مولفه از ابتدای سال در رقم بالاتری قرار داد.

**صنایع جذاب بورسی
در بخش صنایع نیز آمارها قابل توجه است، به طوریکه رشد قیمتی در صنایعی رخ داده است که بیش از نیمی از ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارند.
بر این اساس، صنعت استخراج ذغال سنگ با تک نماد «کماسه» بیشترین رشد قیمتی را در میان 32 صنعت بورسی داشته است، بعد از آن صنایع کانه های فلزی، محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی قرار داد.
در این میان خودرو بیشترین حجم معامله را در میان صنایع بورسی داشته است و محصولات کاغذی بیشترین افت قیمتی را به ثبت رسانده است.
به گزارش ایرنا، روند رشد شاخص بورس در بهمن ماه نیز ادامه داشت، به طوری که برای نخستین بار در طول تاریخ فعالیت بازار سرمایه، شاخص بورس وارد کانال 99 هزار واحدی شده است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2022**6075
خبرنگار: میثم طاهری **انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد

نظر خود را ثبت کنید