شبه جزیره کره , دونالد ترامپ , المپیک زمستانی " />

شبه جزیره کره آرام است؛ اگر ترامپ بگذارد

تهران-ایرنا- مقامات ارشد پیونگ یانگ و سئول تمایل به همکاری سیاسی خود را با همکاری در حوزه ورزش نشان داده اند اما تحلیلگران اعتقاد دارند چالش اصلی «دونالد ترامپ» و خط مشی های وی است که افزایش فشار بر کره شمالی را دنبال می کند.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از سال ها قبل شبه جزیره کره درگیر بحرانی بوده است که یک طرف آن نیروی مداخله گر خارجی قرار دارد. در حالی که پیونگ یانگ دخالت، تهدید و مانورهای نظامی واشینگتن را عامل برهم زننده ثبات این منطقه می داند، ایالات متحده هم سیاست ها و آزمایش های موشکی کره شمالی را دلیلی بر حضور خود و حمایت از همسایه جنوبی بیان می دارد.
با این حال آزمایش های موشکی کره شمالی و تهدیدهای آمریکا نتوانستند تغییری را در آتش بحران در شبه جزیره ایجاد کند و یکی از دو طرف را به مصالحه وا دارد. کاخ سفید هنوز هم به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه می دهد.
به نظر می رسد این بار پدیده ورزش بارقه های امید را در دل صلح طلبان جهان روشن کند تا اندکی از سنگینی بار تنش و بحران در شبه جزیره کره بکاهد و باعث شود حداقل دو کشور کره شمالی و جنوبی برای از سرگیری مذاکرات و قدم نهادن در مسیر پایان تنش نخستین گام ها را بردارند.
جالب اینجاست، درحالی که پیونگ یانگ و سئول که چند دهه قبل کشوری متحد بودند، این بار در اوج تنش دوطرفه بدون تهدید و دخالت قدرت های خارجی تصمیم گرفته اند تا با استفاده از ابزار ورزش و با توجه به روح المپیک در منازعه ها را کنار قرار دهند .

**ورزش کاتالیزور سیاست
دو کره با تشکیل تیم مشترک هاکی روی یخ زنان و انجام نخستین بازی دوستانه گامی کوچک اما مهم را در شکستن یخ روابط دو طرف برداشتند. زنان هاکی باز دو کشور در قالب یک تیم در بازی دوستانه به مصاف تیم سوئد رفتند اما با وجود شکست 3 بر یک در میدان ورزش، به یک پیروزی بزرگ در عرصه سیاسی دست پیدا کردند. حتی قرار شده است تعدادی از ورزشکاران کره شمالی در بازی های رسمی المپیک هم در تیم هاکی کره جنوبی حضور داشته باشند. تماشاگران هم پرچم ‌هایی که تصویر کره متحد بر آن نقش بسته بود در دست داشتند و فریاد می زندند «ما یکی هستیم».
اگرچه پس از مذاکراتی سخت میان پیونگ یانگ و سئول، دو کشور برای تشکیل این تیم موافقت کردند، به نظر می رسد حتی گفت و گوها برای همکاری بیشتر تاکنون در حوزه ورزش به نتایج خوبی دست یافته است. این حرکت پس از ابراز تمایل رهبر کره شمالی برای همکاری در حوزه ورزشی و پذیرش مقام های سئول اتفاق افتاد.
این اقدام که نشانه تمایل به دوستی دو طرف برای احیای روابط تفسیر شد موجب راه اندازی خط تلفن میان سئول و پیونگ یانگ گردید که چند مدت قبل به علت افزایش تنش بر سر اداره یک منطقه مرزی مشترک قطع شده بود. حتی گفته می شود قرار بر این است تا هر دو کشور در المپیک زمستانی که تا چند هفته دیگر در کره جنوبی برگزار می شود، زیر یک پرچم در مراسم افتتاحیه شرکت کنند.

**سنگ اندازی های ترامپ
دولت کره شمالی هم متعاقب این تلاش ها اعلام کرد یکی از مقامات ارشد خود را به این مسابقات می فرستد. قرار است تا «کیم یونگ نام» رئیس مجلس کره شمالی درصدر هیات 22 نفره ورزشکاران کره شمالی برای حضور در مراسم افتتاحیه المپیک به سئول برود. علاوه بر این یک گروه هنری کره شمالی هم جهت برگزاری نمایش در طول این بازی ها ابراز تمایل کرده اند.
سفر رئیس مجلس کره شمالی به سئول، از مهمترین بازدیدهای مقام های عالی رتبه این کشور ازهمسایه جنوبی در طول سال های اخیر بوده است. یورونیوز در تحلیل تولات اخیر در روابط دو کره به نقل از یک مقام کره جنوبی، این اقدام پیش دستانه کره شمالی را نشانه تمایل این کشور برای بهبود روابط و کاهش تنش ها ارزیابی کرد.
با اینکه سئول و پیونگ یانگ تمایل به نزدیکی بیشتر را فریاد می زنند اما در طرف مقابل کاخ سفید که بخش عمده ای از تنش ها در شبه جزیره کره به علت مداخلات دولت و اظهارات ترامپ ایجاد شده، بیکار نشسته است. «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته است به همراه یک فرمانده ارشد نظامی و «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا در مراسم افتتاحیه شرکت کند.
رسانه های آمریکایی نزدیک به کاخ سفید مدعی شدند سفر این گروه از آمریکا باهدف خنثی کردن تلاش های تبلیغاتی کره شمالی و مقابله با رویکرد تهاجمی پیونگ یانگ انجام می شود. با این حال رسانه ها و تحلیلگران مستقل اعتقاد دارند حضور ورزشکاران دو کشور زیر یک پرچم واحد در یک دوره مسابقات رسمی گامی مهم برای تنش زدایی در شبه جزیره کره به شمار می رود.
روزنامه «ایریش تایمز» بازی های زمستانی پیونگ چانگ کره را بهترین فرصت برای احیای مذاکرات صلحی دانست که سال ها قبل آغاز شده بود و مدتی است بی تحرک مانده است. این روزنامه با اشاره به اهداف و سخنان «پیر دو کوبرتین» بنیانگذار المپیک نوین، مهمترین هدف بازی های المپیک را نه پیروزی بلکه مشارکت و در کنار هم بودن کشورها عنوان کرد.
این گزارش به بررسی تاریخی تاثیرگذاری ورزش بر سیاست در چارچوب بازی های المپیک پرداخت و افزود: لحن درخواست کره شمالی برای مشارکت در این بازی ها معانی جدیدی را منتقل می سازد.
به اعتقاد تحلیلگران موضوع فعالیت های هسته ای کره شمالی جز با گفت وگو نمی تواند مورد بررسی قرار گیرد. با اینکه از سال 2000 تاکنون سه بار دو کشور کره جنوبی و شمالی زیر یک پرچم در مسابقات حاضر شدند اما می توان با استفاده از فرصت طلایی به دست آمده در مسابقات پیش رو، گام مهمی را در حل و فصل یک بحران مهم در خاور دور برداشت. باید امیدوار بود که سفر ورزشکاران از پیونگ یانگ به سئول یک ثمره دیپلماتیک به همراه داشته باشد و این المپیک همچون هدف اعلامی ورزش، می تواند پیام آور صلح برای جهانیان باشد.
اما چالش اصلی از طرف این دو کشور نیست و از فراسوی اقیانوس در تحولات دخالت دارد. روزنامه «گاردین» نوشت این سخنان و خط مشی های رئیس جمهوری آمریکا است که باعث می شود روند برقراری صلح که اکنون با مسابقات ورزشی تحرک پیدا کرده است، تهدید شود.
«مون جائه» رئیس جمهوری کره جنوبی در چند هفته اخیر تلاش بسیاری را انجام داد تا با استفاده از بازی های المپیک، پُلی را برای ارتباط با همسایه شمالی ایجاد کند اما سخنان ترامپ فرایند را به سمت خطرناکی پیش می برد. به نوشته گاردین به تازگی دونالد ترامپ ضمن تهدید به انجام یک حمله نظامی، دولت پیونگ یانگ را «رژیمی فاسد» نامید.
گاردین افزود: پذیرش درخواست رئیس جمهور کره جنوبی از سوی «کیم جون اون» امیدها برای کاهش تنش میان دو کشور در شبه جزیره کره را بیشتر کرد. با توجه به خصومت موجود میان پیونگ یانگ و واشنگتن، کره شمالی ضمن پذیرش این دعوت، سخنان رئیس جمهوری آمریکا علیه خود را «اوج تکبر، خودخواهی و خود برتربینی ترامپ » دانست که به علت ترس از توان نظامی کره شمالی بیان شده است.
تهدیدهای ترامپ باعث شد پیونگ یانگ تصمیم بگیرد همزمان با این مسابقات ورزشی، رژه نظامی بزرگی را انجام دهد تا قدرت خود را به رخ کاخ سفید بکشاند. این احتمال وجود دارد که خوش بینی های اولیه به علت رفتار نسنجیده ترامپ، تغییر جهت دهد و شکنندگی امیدهای کنونی را بیشتر کند. به نوشته گاردین، چه از روی نادانی یا با برنامه، گویا ترامپ تصمیم گرفته است این اوضاع شکننده را تخریب کند.

پژوهشم**9130 **1601**خبرنگار: حسین عباسی نسب** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهشی های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

نظر خود را ثبت کنید