فیلیپین , چین , آمریکا " />

پرچم قرمز دیگری علیه چین

فیلیپین دستور خروج مراکز تحقیقاتی خارجی را از فلات‌قاره این کشور داد

کوالالامپور- ایرنا – «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین از تمامی کشورها خواست تا تحقیقات دریایی خود در منطقه غنیِ فلات‌قاره «فیلیپین رایز»، واقع در دریای فیلیپین را متوقف کنند و از آب‌های این کشور خارج شوند. اقدامی که ناظران منطقه ای آن را اقدام دیگری علیه چین می دانند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از فیل استار، «امانوئل پینول» وزیر کشاورزی فیلیپین، صحبت‌های «رودریگو دوترته» را در جلسه کابینه دولت چنین نقل کرده است: اجازه دهید واضح بگویم که «فیلیپین رایز» برای ماست و هر مرکز تحقیقاتی‌ که از ما نیست، باید پس از این اعلامیه، به کار خود پایان دهد.
«پینول» اعلام کرد که صحبت‌های رئیس جمهوری فیلیپین درباره مالکیت فلات‌قاره «فیلیپین رایز» خطاب به یک «دیپلمات سطح پایین» از کشوری دیگر بوده است.
منظور وزیر کشاورزی فیلیپین بدون اشاره مستقیم به نام آن دیپلمات، ظاهرا سخنگوی وزرات امور خارجه چین است که سال گذشته میلادی (2017) اظهار کرده بود که فیلیپین نمی‌تواند منطقه «فیلیپین رایز» را در قلمرو خود بداند.
در حالی که رسانه‌ها پیش از این گزارش کرده بودند که چین تحقیقات دریایی خود را در این منطقه آغاز کرده بود، وزیر کشاورزی فیلیپین در مطلبی که در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده، تأکید داشت که «دوترته» به نیروهای هوایی و دریایی فیلیپین دستور داده تا این فلات‌قاره را از حضور خارجی ها خالی کنند.
وی در همین خصوص اظهار داشت که به دستور رئیس جمهوری، تنها فیلیپینی‌ها می‌توانند در این منطقه تحقیقات انجام دهند.
«هری راک» سخنگوی دولت نیز به خبرنگاران گفت که در واقع تمامی مجوزهای داده شده به شرکت‌های تحقیقاتی از این پس باطل است.
سخنگوی دولت همچنین اظهار داشت که این ممنوعیت تنها شامل فعالیت‌های تحقیقاتی خارجی ها می‌شود و تأثیر در قوانین عبور و مرور و سایر فعالیت‌های دریایی نخواهد داشت.
طبق اعلام سازمان ملل در سال 2012، منطقه فلات‌قاره «فیلیپین رایز» بخشی از قلمرو حکومتی فیلیپین است. با این حال دولت این کشور به محققان کشورهای مختلف اجازه داده بود تا در این منطقه فعالیت‌های تحقیقی انجام دهند تا در تهیه نقشه دقیق این منطقه به این کشور کمک شود.
گفته می‌شود که فلات‌قاره «فیلیپین رایز» که پیش از این با نام «بنهام رایز» شناخته می‌شده، در شمال شرق فیلیپین دارای منابع طبیعی گاز است و موادی دارد که از آن‌ها می‌توان فلزهایی چون منگنز تولید کرد.
فلات‌قاره به سطح شیب‌دار ملایم بستر آب‌های کم عمق دریا‌ها گفته می‌شود که از انباشت توده‌های شن ساحل ایجاد شده و با شیبی ملایم به سوی اعماق اقیانوس ادامه می‌یابد.
عرض این فلات‌قاره 130 هزار کیلومتر مربع محاسبه شده که از جزیره مسکونی «لوزان» فیلیپین بزرگتر محسوب می‌شود اما قسمت بزرگی از آن هنوز تجسس نشده و دست نخورده باقی مانده است.
عمق این فلات قاره نیز بین 2 تا 5 هزار متر بر آورد شده که به همین علت فیلیپین نیازمند این بوده که از کشورهای دیگر برای انجام تحقیقات کمک بگیرد.
«آلن کایتانو» پیش از این اعلام کرده بود که فیلیپین از سال 2000 به 13 گروه تحقیقاتی آمریکایی، نه گروه تحقیقاتی ژاپنی و چهار گروه از کره جنوبی، اجازه انجام تحقیقات داده بود.
وی همچنین اضافه کرد که از چین تا کنون 18 درخواست برای انجام تحقیقات ارائه شده اما تنها با 2 درخواست موافقت شده بود.
چین پیش از یکی از پیشرفته ترین کشتی های تحقیقاتی خود را به ارزش 87 میلیون دلار به فلات‌قاره «فیلیپین رایز» فرستاده بود.
برخی ناظران فیلیپینی می گویند هجوم چین به منطقه فیلیپین، ادامه تلاش این کشور برای توسعه در دریای جنوبی چین و به هدف مقابله با سلطه گری آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.
این فلات زیر دریایی در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در «گوام» و «هاوایی» قرار دارد که فعالیت‌های چین در آن منطقه نگرانی‌هایی را برای آمریکایی‌ها ایجاد کرده است.
آساق****241**1599** انتشار: مریم شفیعی

نظر خود را ثبت کنید