رویدادهای افغانستان , کابل , جوزجان " />

رویدادهای مهم خبری روز دوشنبه افغانستان

کابل - ایرنا - مسدود شدن بزرگراه «سالنگ»، انفجار خودرو بمب گذاری شده در «فراه»، ربوده شدن 10 بزرگ قوم در «جوزجان»، خارج شدن کارمندان خارجی شرکت «کام ایر» از افغانستان و آمادگی برای عملیات گسترده نظامی در «هلمند» از رویدادهای مهم خبری روز دوشنبه افغانستان است.
**مسدود شدن بزرگراه «سالنگ» افغانستان بر اثر بارش برف
سخنگوی وزارت راه افغانستان اعلام کرد که بزرگراه سالنگ که شهر کابل پایتخت را به استان های جنوبی و شماری از استان های شمال کشور وصل می کند بر اثر بارش برف شدید و سقوط 5 مورد بهمن مسدود شده است و عبور خودروها تا اطلاع بعدی از آن میسر نیست.«مهدی روحانی» روز دوشنبه اعلام کرد که تا زمان پاک شدن کامل سالنگ رفت و آمد خودروهای مسافربری نیز متوقف است و افرادی که قصد عبور از این مسیر را دارند باید منتظر بمانند.براساس این گزارش تاکنون 75 سانتیمتر برف در محور سالنگ بر زمین نشسته و بارندگی هنوز ادامه دارد. خبر بارش برف در استان های بامیان و غزنی افغانستان نیز با مسدود شدن مسیر دسترسی شهرستان ها به مراکز این استان ها همراه شده است .

** انفجار خودرو بمب گذاری شده پیش از رسیدن به هدف در «فراه»
وزارت کشور افغانستان امروز اعلام کرد که یک خودرو بمب گذاری شده متعلق به گروه طالبان با 4 مهاجم سرنشین آن پیش از رسیدن به شهر فراه منفجر شده و مهاجمان نیز در آن کشته شدند.در اطلاعیه وزارت کشور افغانستان آمده است که بر اثر این انفجار به غیر نظامیان آسیبی نرسیده است.

**ربوده شدن 10 تن از بزرگان اقوام در «جوزجان»
«عبدالحفیظ خاشی» یکی از فرماندهان پلیس استان جوزجان در شمال افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان 10 تن از بزرگان اقوام را در شهرستان «مردیا» ربوده اند.وی افزود که طالبان این افراد را برده و ادعا کرده اند که نزدیکان این بزرگان در استان «سرپل» علیه آنها می جنگند .به گفته این مقام پلیس تلاش ها دیگر رهایی این افراد آغاز شده و تاکنون محل نگهداری آنها مشخص نشد ه است .گروه طالبان از وقوع این حادثه اظهار بی اطلاعی و اعلام کرده است که از این رویداد بی اطلاع هستند.

**دهها کارمند شرکت هواپیمایی «کام ایر» افغانستان این کشور را ترک کردند
مسئولان شرکت کام ایر افغانستان اعلام کرده اند که ده ها کارمند این شرکت که اتباع خارجی بودند افغانستان را ترک کرده اند و در حال حاضر این شرکت با کمبود کارمند فنی روبرو است .«صمدعزمان صمدی» مسئول شرکت هواپیمایی کام ایر افزوده است که 35 کارمند خارجی آنها خاک افغانستان را ترک کرده اند و پروازهای روزانه این شرکت به همین علت از 40 پرواز در روز به 10 پرواز کاهش یافته است.تعدادی از کارمندان و کادر پرواز این شرکت که تابعیت اوکراین و ونزوئلا را داشتند در حمله به هتل کانتیننتال کابل که اول بهمن ماه جاری انجام شده کشته یا زخمی شدند.

**آمادگی برای عملیات گسترده علیه طالبان در «هلمند»
«حیات الله حیات» استاندار هلمند افغانستان اعلام کرد که آمادگی ها برای انجام عملیات گسترده نظامی علیه طالبان در حال تکمیل شدن است و تا یک ماه دیگر آغاز می شود.وی افزود که در این عملیات از تمام نهادهای امنیتی حضور خواهند داشت که پس از تصرف مناطق مختلف برای بازسازی و تامین امنیت نیز اقدامات لازم انجام می شود.
روز گذشته یک نفوذی طالبان در شهرستان «گرشک» استان هلمند ، 16 نیروی دولتی را به قتل رساند و سلاح های آنها را نیز با خود برد.
آساق*291*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

نظر خود را ثبت کنید